Gå til innhold
Arkivverket

Forfædre til Karen Dorthea Karhoff


Friismose
 Del

Recommended Posts

Der har i dette forum været nogle indlæg om hvem der kunne være forældre til Karen Dorthea Karhoffs forældre (se indlægene #2351, #9428, #15016, #15017 og #28156). Jeg skriver dette indlæg fordi jeg ikke ved om man er kommet frem til en konklusion.

 

Den 14. december 1758 bliver Boye Gertsen Karhoff og Anne Marie Simony gift i Århus Domsogn, Danmark. Ved brylluppet er der nævnt "et brev fra sognepræsten i Kragerøe". Da Kragerø ligger i Norge kan Boye Gertsen Karhoff være en samme som nævnes i indlæg #28156.

Boye Gertsen Karhoff kunne i følge dette være søn af Gjert Trinnepol Karhoff og Dorthe Boyesdatter Ording. Efter forældrenes bliver Marcus Villumsen Barnholt i Kragerø hans værge.

 

Den 12. december 1759 døbes Boye Gertsen Karhoff og Anne Marie Simony's første barn i Århus Domsogn. Hun kommer til at hedde Karen Dorthea.

 

På hjemmesiden "solumslekt.org" har jeg fundet skoleholder Boye Karhof gift med Anne Maria Simonsdatter. Jeg har ikke noget bevis, men jeg mener at det er sandsynligt at Anne Marie Simonsdatter i virkeligheden hedder Anne Marie Simony.

 

Boye og Anne Marie's første søn er sikkert opkaldt efter Anne Marie Simony's far. Han hed Gotfred Simony og var gift med Anne Margrethe Kroulen.

 

Jeg mener derfor at det er sandsynligt at skoleholder Boye (Gertsen) Karhoff (1740-1790) og Anne Marie Simony (1724-1764) er forældre til Karen Dorthea Karhoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det vel være på sin plass å lime inn lenken til den tidligere debatten på Digitalarkivets gamle forum: [#28156] Gjert Wellumsen Karhoff og Idde Kristine Hickmann, Kragerø og Gjerstad.

 

Her er også et bilde fra kirkeboka - så vidt jeg forstår er det Århus Domsogn 1729-1800 side 93. Jeg har etter fattig evne forsøkt å transkribere teksten, men håndskriften er uvant og vanskelig:

 

«Den 14de ? udj B... M...s huus effter allernaadigst kongl. tilladelse af 7de October 1758 copulerede Boye Gertsen Karhoff og Anna Maria Simonj. Forlovere var tvende brave mænd her af Byen, som Cavered for at de ej er? beslægtede, saa og, siden hand ej havde brev fra Sognepræsten i Kragerøe, men vel et got skudsmaal?, at hand ej navget? i Norge, ... deres Caution for begge deeler at med ... til staaer Christian Ulrich / Søren Søn Buxlund.»

 

Selv er jeg ganske sikker på at dette paret må være de samme som jeg har registrert på Solumslekt som Boye Karhof og hans første kone som i Norge er kalt Anne Marie Simonsdatter den ene gangen jeg har sett henne navngitt.

post-182-0-95681600-1386092247_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Ønsker å takke Friismose og Leif Biberg Kristensen for ovennevnte innlegg. Jeg har i lang tid gjort undesøkelser for å finne fødselen til Karen Dorthea uten å lyktes. At svaret ligger i Århus var gode nyheter.

Jeg har også over lang tid forsøkt å finne bekreftelse på ekteskap inngåelse mellom Johannes Hansen (Bernstein) og Karen Dorthea uten å finne spor. Etternavnet Bernstein er usikker. Familien har brukt navnet fra tid til annet.

Kan Karen Dorthea ha vokst opp i Danmark og giftet seg i Århus?

 

Vennlig hilsen

 

Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oplysninger jeg har stykket sammen om Karen Dorthea Karhoff er at hun er født i Århus Domsogn og dåben fandt sted den 12. december 1759 (se vedhæftede side fra Århus Domsogn 1729-1800).

Kort tid derefter befinder hun sig i Norge, da Boye Gertsen Karhoff og Anne Marie Simoni i maj 1762 får deres næste barn Gotfried Boysen Karhoff i Langesund (se http://solumslekt.or...hp?person=30069).

Det næste spor er Karen Dorthea Karhoff's bryllup 20. oktober 1782 med Johannes Hansen i Modum (se

http://www.arkivverk...61220650665.jpg).

post-5127-0-49229200-1388576517_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den transkriberte teksten fra bryllupet ser det ut til at «udj B... M...s huus» skal være «udj Brudens Moders huus». Da var nok hun enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.