Gå til innhold
Arkivverket

Cathrine Margrete Bruun i Kristiansand gift m J.J Brønbech


siv storø
 Del

Recommended Posts

Den 4 aug. 1756 gifter Cathrine Margrete Brun seg med Jens Jørgensen Brønbech f.1717 d Mai 1779(brunbek, Bronbeck...mange skrivemåter)

Jens Jørgensen og Cathrine Margrete er foreldrene til seilmaker Jørgen Jensen Bronbech.

Vet familien har vært omtalt i div. forum tidligere men da ang Jens Jørgensen.

 

Hvem var hennes foreldre? Kan hun være dansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavemåten Brun og at hun var fra Kristiansand kan tyde på at hun tilhørte militærslekten Brun.

Men det er minst fire forskjellige Bruun/Brun slekter i Norge, se denne: http://www.genealogi...g_Bruun-slekter

Ville tro hun enten tilhører militærslekten eller kanskje en dansk/tysk/Nederlandsk slekt (De fleste av slektene er uansett innvandret..)

 

Tanken er å få skrevet inn litt mer på hver enkelt slekt, men uansett så finner du endel litteraturtips og lenker til debatter..

 

Har sett i registeret til Leawys bøker om Kristiansand, hun er ikke nevnt der, men har du registrert noe på hennes mann?

Finner en knappestøper i husnr 65, side 63-64 i bind 4. Dette huset var eid i tiden 1730-1770-årene av knappemakerfamilien Brunbech (Brunbæch, Bronbech), først av Jørgen (Jensen Brunsbech) knappemaker (borgerskap 21/12-125), siden av hans sønn Jens knappemaker (borgerskap 17/12-1764). Brunbech-slekten var på 1700-tallet en ganske utbredt slekt i Kristiansand og de fleste var håndverkere. Jeg har selv vært borti noe av denne slekten og noen etterkommere av Christen Jensen Brunbech (d. 1747), hans kone var fadder for en slektning av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg mener nå det er en forskjell på Brun/Bruun, min slekt fra Larvik brukte konsekvent Bruun og det er svært få ganger jeg har sett noen skrive Brun. Arnt Bruun som nevnes i borgerboka for Kristiansand tilhører Larviks slekten. Men jeg skal se over de kildene jeg har så kanskje jeg finner det.. Regner med at Berit har ganske god oversikt over militærslekten Brun?

Jeg har forsøkt å gå igennom listene for Kristiansand og hvis hun er født her burde hun være i slekt med noen av disse?

Men det er selvfølgelig mulig hun kom fra Danmark..

I manntall og borgerlister for Kristiansand finner jeg disse:

 

1683 eller før:

*Søren Nielsen Brun-Kramvahre og vertzhus.

 

1691 eller før:

?Samuel Olsen Brun-Nedenes.

 

1693

*Død-Stadz hauptmand (og brannmester) (Christian) Brun. En løytnant C. B. Brun søkte om å sette opp en vannmølle nedenfor Grims mølle i 1697, gift 1696.

*Død-Søren Nielsen Brun-Kramvahre og vertzhus.

*Niels Hansen Brun (ca 1670-1735)-Skipper-Nu stadens bedemand.

 

1698

*Død-Christian Clemedsen Brun-Næred sig med Vertzhus.

 

Manntall 1722

Enroullerede:

*Christen Brun.

Byens vestre partz borgere:

*Maren (Christensdatter) Sl: Søren (Nielsen) Bruns-Holder kramboe og vertzhuus.

*Niels Hansen Brun-Bedemand

 

1724

*Christen Brun Jyde-Skipper.

 

1745

*Hans Brun-Tobakkspinner.

 

1760

*Morten Brun-Hus og annen næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har ganske god oversikt, men man kan aldri være helt sikker. Cathrine er heller ikke et navn militær-Brunene brukte.

 

Jeg har prøvet å finne ut av brannmesteren og ltn. med mølla i 1693, men ikke funnet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interresant. Men mener å huske en annen Bronbeck giftet seg med en Brun og sjekket i Digitalarkivet. og fant denne:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000227559

 

Denne Brun skriver med en u, og jeg har sett Cathrine i kirkebøkene blitt brukt med både en og to uer. Familier var jo tette og det kan jo være et spor, kansje de var i familie? Altså Cathrine Margrete og Chresten Pederssøn Brun. Anna Pedersdaater Brunbech har jeg ikke fått lokalisert enda.

 

 

Og ja David, familien var av skreddere, knappemakere og seilmakere. Fant også en i D.K som gullsmed:

 

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3310309&searchname=polit_simple

 

Han her er født i Kristiansand og jeg lurer på om han er sønn av Jørgen Jensen Brunbeck (sønn av Cathrine Margrete og Jens Jørgensen)

og Grete Elisabeth Tallacsdatter Presvigen....Leita i kirkeboka og fant han men da med ei Olena Tomine Olsdatter som mor. Men Grete Elisabeth er oppført som fadder.

Hele famlien er litt forvirrende da navnene går igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merknad i deres vielse (Cathrine Margrete Brun og Jens Jørgensen Brønbechden)

04.08.1756:

ere efter Kongl. Bevilling copulerede i Huuset

hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk lov til å gifte seg f.eks. hjemme i huset til noen. Tror det er slik at de slipper lysning. Min erfaring er at det da ofte haster. Dette gjelder vel som regel middelklassen og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

I hope you can help. I apologise for writing in English but I don't speak Norwegian!

 

I am trying to trace my family and I believe that I am descended from Jorgen Jensen Bronbech (and ultimately from Jorgen Jensen Brunsbech, his grandfather, who was listed as a button maker in 1725). I live in the UK.

 

My great great great great grandfather was a Jens Bronbech (I think), who arrived in England in the early 1800s and worked in the shipping industry in London. I believe that he was the son of Jorgen and Grete, who you mention above. I believe that Jens had two (or more?) siblings, one of whom was Tallak Bronbeck, who was born in 1800 and was living and working rigging ships in Newburyport, Massachusetts, USA by 1825.

 

Sadly Tallak had 6 children, 5 of whom died, and his son Daniel had no children... so there are no surviving descendants from that branch in the USA (the only Bronbechs in the USA are descendants of a German family who emigrated to Ohio at about the same time).

 

However, there are Brombacks (as we now spell it!) in the UK who we think are descendants.

 

I would like to do the following:

- Confirm that these are my ancestors by finding the records that will link Jens to Jorgen and Grete, and to see how many children they had in total. I guess that Jens would have been born around 1800.

- Find out about the 'Leawys' book that you refer to - I cannot find another reference to it on the internet and I would like to find out if 'house no. 65' (where you say they lived) still exists

- Find out if there are any records of any of the sons working on ships as riggers in Kristiansand - both Jens and Tallak worked rigging ships, in the UK and the USA respectively

- Find out if there are any emigration records / lists of passengers on ships leaving Norway to sail to the UK or the US before 1820. The first record of a passenger ship arriving in the USA from Norway was in 1825, and Tallak was already in the USA by then. Did he come via the UK, perhaps with Jens? Or was he a mariner?

 

I find it very hard to read the Norwegian archives - even when I can decipher the handwriting, I speak no Norwegian and Google translate is very limited - so my research is limited to what I can read in these forums.

 

I am considering a trip to Kristiansand in late August so I would like to gather as much information as I can before then. I'd be grateful for any help, advice, references or contacts that you can provide.

 

Thank you!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Since posting this, I have found a very useful link to the 1801 census, showing that Jorgen and Grete had 3 children: Jens, aged 10, Jorgen, aged 3 and Talach, aged 1.

 

I can also see from another post (topic 109-439-23744-doepte-i-kristiansand-og-farsund-ca-1758) the information that Karl Leewy's book volume 4, page 18, refers to a sailmaker called Jorgen Jensen Brown Bech living in Tollbodgt. 15 (old numbering). Does this house still exist? Where can I see a copy of this book?

 

So I have some answers, but not all answers yet....

 

I wonder where Jorgen Bronbech ended up? Was he possibly the father of the Johan Bronbech (goldsmith) that I have read about in another post? Johan died in 1915 in Copenhagen but was born in 1827 in Kristianstad. In 1827, Jorgen junior would have been about 29. By this time, Tallach and Jens had already left Norway (I think), so I don't think he can be the son of either of these two.

 

Thanks again for all your help. Once I am finished, I will try to post a full family tree for reference.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

My name is Søren Brunbech. We are to day  30-40 danes with the family name Brunbech, and are all descendants after the Brunbech/Brunbeck/Bronbech family in Kristianssand, Norway.

Jens was born abt 1791 in Kristianssand. His younger brother Jørgen (born 1798) became a tailor, and he was my 4xgrandfather. Tallak was Jens’ youngest brother, born in 1800. I know that Jens emigrated to England but it’s new, and very interesting to me, that Jens have descendants in England with the name Bromback.

My grandfather, Georg Brunbech (1875-1951), had a cousin Olaf Brunbeck, who became a photographer in Brooklyn, New York, and I know he have quite a few descendants.

Jørgen (the tailors) eldest son Oluf emigrated to Argentina, and later on to Spain. I have a picture, probably of his son Julio Brumbeque Nilson from Villagarcia. So there might be norwegian Brunbech’s in Spain too.

Søren Brunbech

sbrunbech@gmail.com

I hope you can help. I apologise for writing in English but I don't speak Norwegian!

 

I am trying to trace my family and I believe that I am descended from Jorgen Jensen Bronbech (and ultimately from Jorgen Jensen Brunsbech, his grandfather, who was listed as a button maker in 1725). I live in the UK.

 

My great great great great grandfather was a Jens Bronbech (I think), who arrived in England in the early 1800s and worked in the shipping industry in London. I believe that he was the son of Jorgen and Grete, who you mention above. I believe that Jens had two (or more?) siblings, one of whom was Tallak Bronbeck, who was born in 1800 and was living and working rigging ships in Newburyport, Massachusetts, USA by 1825.

 

Sadly Tallak had 6 children, 5 of whom died, and his son Daniel had no children... so there are no surviving descendants from that branch in the USA (the only Bronbechs in the USA are descendants of a German family who emigrated to Ohio at about the same time).

 

However, there are Brombacks (as we now spell it!) in the UK who we think are descendants.

 

I would like to do the following:

- Confirm that these are my ancestors by finding the records that will link Jens to Jorgen and Grete, and to see how many children they had in total. I guess that Jens would have been born around 1800.

- Find out about the 'Leawys' book that you refer to - I cannot find another reference to it on the internet and I would like to find out if 'house no. 65' (where you say they lived) still exists

- Find out if there are any records of any of the sons working on ships as riggers in Kristiansand - both Jens and Tallak worked rigging ships, in the UK and the USA respectively

- Find out if there are any emigration records / lists of passengers on ships leaving Norway to sail to the UK or the US before 1820. The first record of a passenger ship arriving in the USA from Norway was in 1825, and Tallak was already in the USA by then. Did he come via the UK, perhaps with Jens? Or was he a mariner?

 

I find it very hard to read the Norwegian archives - even when I can decipher the handwriting, I speak no Norwegian and Google translate is very limited - so my research is limited to what I can read in these forums.

 

I am considering a trip to Kristiansand in late August so I would like to gather as much information as I can before then. I'd be grateful for any help, advice, references or contacts that you can provide.

 

Thank you!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.