Gå til innhold
Arkivverket

Gamle malte portretter


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Rundt omkring i Norges land så finnes det gamle malte portretter av personer som mange av oss muligens har i våre slektstre, Noen portretter er nok i privat eie, andre finner vi i Kommunale bygninger og kirker eller museer. Finnes det noen oversikt over disse, eller har noe tenkt på å få avfotografert dem og digitalisert for å bevare dem. Det er jo en sjelden kulturskatt som man bør ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som ble utgitt for ca 100 år siden. Jeg vet den finnes på Statsarkivet i Bergen, men jeg husker ikke hva den heter. Jeg har scannet en side fra boken men den sier ikke noe om navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På frontsiden av digitalarkivet, står det en meny linje øverst, gå inn på Bokhylla, deretter til nr 49.

 

Jeg sjekket ut den boken, og av et tosifret antall slike portretter jeg så etter så fant jeg ett av dem registrert der.

 

Det er stort behov for å få registrert og avfotografert eldre portretter, og da særlig de som er i privat eie. Jeg kjenner til flere portretter fra 16-, 17- og 1800-tallet som jeg ikke aner hvor er og som jeg bare kjenner til gamle og dårlige svart-hvitt-fotografier av.

 

Kanskje kunne arkivverket eller en av de slektshistoriske organisasjonene, evt. i samarbeid med f.eks. Digitalt Museum, starte et prosjekt/nettsted hvor folk kunne bidra til å registrere slike portretter (både deres eksistens og legge ut avfotograferinger om tilgjengelig). Lokalhistorisk institutt/lokalhistoriewiki kunne også være en aktuell samarbeidspartner. Det kunne være en dugnad, omtrent som dugnadene knyttet til 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DIS-Norge's hjemmeside, under Genealogiske Ressurser, finnes en e-bok (WebBok)av en "Katalog over malede Portræter i Norge" fra 1886.

Dette er riktignok en katalog, ikke en portrett bok, men den gir informasjon om hvem som i 1886 eide de der nevnte portrettene.

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingen. Ser at dette da tydeligvis er et området som ikke er startet på. Mye arbeid å gjøre her da. Skal sjekke den e-boken på DIS, JanMKeus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for lenken til de bøkene Lars ;)

Kanskje jeg endelig klarer å få identifisert portrettet jeg nevner i denne debatten: http://forum.arkivverket.no/topic/169043-83708-hjelp-til-aa-identifiseredatere-portrett/page__hl__%20nicolaus%20%20widerberg linken til portrettet har blitt borte, men det finnes i dette albumet: https://plus.google.com/photos/107396693845126460466/albums/5954325740257917073?authkey=COfl7J_qy6S-DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir organisert et arbeide med å få tatt kopi av gamle portretter. Jeg har lenge tenkt på hvor de gamle familieportrettene i min familie er nå. Den siste oversikt var i 1969 da vår slektsbok ble laget. Da ble det ikke fotografert noe, bare registrert hvem som var eier. Selv om dette ikke er lenge siden se jeg for meg atskillige problemer med å finne de som fortsatt eksisterer.

 

Slik er det vel i mange andre familier også.

 

En stor jobb venter. Noe for Digitalarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er et nettsted som heter Norsk portrettarkiv, http://portrettarkiv...st/HomePage.fwx der kan du søke etter personer som er malt eller fotografert.

 

Mvh

Guttorm

 

Den er fin, men langt fra dekkende. Jeg fant to portretter av et titalls jeg så etter der. Dessuten er de svarthvitt, så nye fotografier ville være flott. Det vi trenger er et nettsted der folk kan bidra med informasjon, laste opp avfotograferinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at dette blir en omfattende og tidkrevende jobb. Men noen burde absolutt ta ansvar for det og få satt i gang snarest. Den boken som var lagt ut på DIS fra 1886 er jo veldig fin å bruke som et utgangspunkt for å se hvilke bilder som eksisterer, men vil jo bli en utfordring å spore dem opp. Men en side der alle kan bidra bør jo være det beste da slike bilder finnes over hele landet, og selvfølgelig enklere nå med digitalkamera og få alle bildene i farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.