Gå til innhold
Arkivverket

Brothers Keepers..


Torø Anita Ringebo-Roen
 Del

Recommended Posts

jeg legger inn slekta med Brothers Keepers..etter å ha strevet i evigheter må jeg krype til korset og be om hjelp..

 

Når jeg skal skrive ut med meg selv først så får jeg ikke med tremenninger og firmenninger f.eks tanter og onkler går helt fint men ikke grener lengre ut..jeg har prøvd å se i innstillingene ..siden jeg skriver slektsbok så må jeg ha med alt..neon som vet hvordan jeg gjør det eller ett annet program der jeg får det med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvet den andre veien. Etterkommere av den eldste mannen på treet ditt. Prøv: Slektsbok for generasjoner.

 

 

jo da men jeg skal ha med begge sidene av slekten i en versjon i hvertfall..blir vel ikke med slekta på begge sider da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med etterkommere: her får du alle etterkommerne til den valgte personen. Men, du får ikke konenes forfedre. Her burde vel tremenninger være med.

 

Med anebok: her får du alle forfedrene til den valgte personen. Her får du med konenes slekt også.

Men ikke tremenninger da de ikke er dine forfedre.

Du får ikke både i pose og sekk. Jeg har iallfall ikke klart å finne noen måte å få til det.

 

Jeg valgte å starte anetreet med en person som alle nålevende har felles, min oldefar. Jeg regner med at de nålevende vet hvem dere foreldre og besteforeldre er. De kan evt. starte sin egen etterkommerbok fra oldeforeldrene, eller legge til de manglende opplysningeng selv. Du kan jo også legge inn opplysniger om barn og barnebarn i teksten til besteforeldrene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du får det til med programmet The Complete Genealogy Reporter. Der er det mange valgmuligheter. Programmet krever at du først må lage en gedcom-fil av slekta di og så importere filen til TCGR., og så gjøre de innstillingene du trenger. Tror programmet leveres som en prøveversjon du kan bruke i 30 dager. Du har der et valg om å kunne ta med alle som er lenket sammen. En annen sak er om det er mulig å gjøre slike utskrifter særlig oversiktlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert vanskelig å få en slektsbok til å bli både oversiktlig og komplett. Jeg tror Berits metode er bra, selv har jeg valgt å gå i fra mine besteforeldre og gjøre to separate bøker. Mine fettere og kusiner på morssiden har ingen interesse av min fars slekt ;-). Med denne metoden får jeg med litt flere av disse ganske nærme slektningene. Hver bok har to hovedkapitler og de er enkle å få ut. Jeg bruker ett annet program, men metoden blir sikkert den samme.

 

Programmet som Arild nevner virker interessant, men jeg har valgt å bruke ordbehandler (Libreoffice) for å rense opp i den litt ensformige teksten som dataprogrammene lager. Da kan også bilder plasseres slik att de passer til teksten. Litt mer arbeid, men med litt planlegging så er det også en en gangs jobb.

 

En annen måte å dokumentere slekta på som jeg ser att de som "ikke er interessert", kanskje er litt mer åpne til å ta i mot, er å ta noen enkeltpersoner som har en interessant historie. Skrive mer utfyllende om disse og vise i margen hvordan personen er i slekt med oss nålevende. Som eksempel har jeg en skogsfinne i Värmland som ble myrdet av en som det viser seg er i slekt med en annen gren av felles familie. Passende julekrim altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro

I hjelpefilen til BK finnes et eget tema "Registreringseksempler" om tar for seg e rekke eksempler som er del av det naturlige liv vi lever. En ide kan ære å se der. Vi har også i Oslo egen brukermøter i Øvre Slottsgate 2 i Oslo (DIS-Norge lokaler), 2. tirsdag i hver måned, kl. 1800-2100 hor vi diskuterer og hjelpe hverandre samt presenterer nyheter:

I tillegg har vi BK-Nordic (en postlister for brukerne hvor man også kan å hjelp)samt faddere etc.

Under Hjelp / Assistanse fra Menyen til programmet finnes både e-postadresse og telefonnummer.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro

I hjelpefilen til BK finnes et eget tema "Registreringseksempler" om tar for seg e rekke eksempler som er del av det naturlige liv vi lever. En ide kan ære å se der. Vi har også i Oslo egen brukermøter i Øvre Slottsgate 2 i Oslo (DIS-Norge lokaler), 2. tirsdag i hver måned, kl. 1800-2100 hor vi diskuterer og hjelpe hverandre samt presenterer nyheter:

I tillegg har vi BK-Nordic (en postlister for brukerne hvor man også kan å hjelp)samt faddere etc.

Under Hjelp / Assistanse fra Menyen til programmet finnes både e-postadresse og telefonnummer.

Lykke til videre.

 

 

takk ..grunnen til at jeg vil ha med tremenninger osv..er at jeg skal skrive slektsbok og da skal selvfølgelig de ha den også..kjedelig med en slektsbok der de ikke står selv..skal se på hjelpefilen ig vurdere brukermøte..synest BK er ett flott program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra løsning for slektsbøker er å ta utgangspunkt f.eks. i besteforeldre eller oldeforeldre, og kjøre 2 forskjellige rapporter. En for aner til valgt person, og en for etterkommere. Da får du med alle som burde ha interesse. Lykke til ! Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.