Gå til innhold
Arkivverket

Steder langs vegen til Eidsvoll 1814 og navnet Wenik


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg har lagt inn to tråder som angår vegen til Eidsvoll i 1814.

1) Skysstajonen Minne på plassen Haug som ligger ved Trondheimvegen på vegen mellom Skedsmo og Frogner. Her bodde i 1814 Peder Andersen og hans hustru Marte Hansdatter. De blei velstående folk.

2) Skysstasjonen Mo på vegen mellom Frogner og Kløfta som nok etterhvert blei utkonkurert av vertshuset Minne.

Her bodde i 1801 den rike bonden Ole Finnsen Mo og hans hustru Kjersti Evensdatter.

3) Minne, nord for Eidsvoll. Det var skusstasjon på Trondheimsvegen.

Her bodde mange mennesker bl. a Peder Andersen, inders og 34 år. Kan være den samme Peder Andersen som startet verthuset Minde sør for Frogner.I 1801 var han gm. Anne Cathrine Wenik. Her står også en datter Anne Cathrine, men hun behøver vel ikke være datter av Peder Andersen. Peder er nevnt i bygdeboka for Toten bd. 4 skal være fra Toten.

Det burde vel være noen som forsker på nettopp vertshus og gjestgiverier angående vegen til Eidsvoll 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i alle fall ingen med navnet Wenik i bygdebøkene for Eidsvold, Feiring, Hurdal, Gullverket og Nes. Jeg har digitalisert alle og de er søkbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan Anne Cathrine Wenik være datter til lensmann Hans Weniche som var forlover til Enkemand Sr. Jens Flyg og Enke Margrethe Hansd. Dønnum i Eidsvol kirke i 1760?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være slurvefeil i folketellinga 1801. Jeg ttror heller ikke Anne Cathrine er datter til Peder Andersen. Hvis han er den samme som er nevnt i bygdeboka på Toten så var han på Toten så sent som 1800, men finnes ikke der i folketellinga 1801.

Derfor er det logisk at han kaller stedet Minne der han begynte gjestgivervirksomheten langs Trondheimsvegen.

 

Til Lars Ove: Han ødela indirekte mye for din slekning? Wangensteen som hadde sundtollen på Leirsund. Den som virkelig hadde skylda for det var jo vegvesenet som la om vegen da det blei bru over Leira ved Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto.

 

 

Du skriver " I 1801 var han gm. Anne Cathrine Wenik. Her står også en datter Anne Cathrine, men hun behøver vel ikke være datter av Peder Andersen."

 

---

 

 

 

Kona til Peder Andersen het ikke Anne Cathrine Wenik,men Marie Cathrine Wenik,ifølge telling 1801.

 

 

 

008 03 Peder Andersen 34 Mand Begge i første egteskab Inderste og boer til leje

 

009 03 Marie Cathrine Wenik 42 Kone Begge i første egteskab

 

010 03 Anne Cathrine Pedersdatter* 14 Dotter

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdigitalarkivet.arkivverket.no%2Fft%2Fperson%2Fpf01058229003486&ei=qUKjUpHaEYPx4QTKyYGQBw&usg=AFQjCNGJ65dG6iJGOnpPK89_WL6MCeoY6w&sig2=q2q5wUKv95u56A4uEROGzg&bvm=bv.57752919,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg blandet sammen moren og datter Wenik. Jeg anser det som sannsynelig at Marie Cathrine egentlig heter Weniche som Lars Ove skriver, og er i slekt med lensmann Hans Weniche.

Hovedproblemet mitt er om Peder Andersen i 1801 er den samme Peder Andersen som kommer fra Sulustad i Totenvika. Det er jo ikke langt unna, men jeg mangler beviset.

Det står jo i bygdeboka for Toten at Peder Andersen kommer til stedet Haug i Sørum langst Trondheimvegen i 1812. På dette stedet starter Peder et vertshus som han kaller Minne.

Det sikkert mange reisende som tar en tur innom Minne på sin veg til Eidsvoll. Det er 2,5 mil fra Christiania og ligger da midtvegs mellom Christiania og Eidsvoll.

 

Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.