Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Dagmar?


Odd-Arne Westgaard
 Del

Recommended Posts

Mellom en del papirer etter besteforeldrene mine fant jeg noen brev og kort fra deres nevø Wilhelm Hagberg, iflg. Ft. 1910 født 25.12.1896. Av korrespondansen (1924-1926) framgår det at han bodde i Chistiesgt. 26, Oslo, sammen med sin Ragnhild.

 

I ett av brevene skrev Wilhelm: "Reidar og Dagmar ber meg hilse til barna". (Mine besteforeldres barn er født i perioden 1911-1922). Jeg har opplysninger som tyder på at Dagmar ble konfirmert i april/mai 1929.

 

Da Wilhelms bror Arne ble døpt i Sagene kirke 03.09.1916, var Wilhelm fadder sammen med bl.a. Pige Ragnhild Gulbrandsen. Jeg vet ikke om dette er samme Ragnhild som han bodde med senere.

 

På Østre gravlund står et gravminne over Reidar G. Hagberg (12.01.1910-25.10.1959), Wilhelm Hagberg (26.12.1896-31.05.1976) og Rachel N. Hagberg (08.07.1908-13.06.1992). Reidar G. kan vel neppe ha vært Wilhelms sønn, og hvis Rachel N. var Wilhelms kone, måtte Ragnhild ha blitt skiftet ut på ett eller annet vis.

 

I dødsfallsprotokoll 1635/1945-I for fru Ragnhild Hagberg f. 24-8-82, d. 22.1.1945 står det at avdøde var lovlig skilt fra sin 2. mann, etterlater fra 1. ekteskap 2 myndige barn. Den som meldte om dødsfallet var Dagmar Dalbo, med samme adresse som avdødes. Jeg vet ikke om dette kan være den Dagmar Dahlbo (23.12.1911-08.05.1990) som er begravet ved Grefsen kirke. Jeg vet heller ikke om Dagmar (og Reidar) kan være Ragnhilds barn fra et tidligere ekteskap.

 

Kan noen hjelpe meg å løse denne gåten?

 

Odd-Arne Westgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravnr: 07.039.02.011 Grefsen kirkegård

 

 

 

Dagmar Judith Dahlbo 23.12.1911 - 08.05.1990 Gravlagt: 11.05.1990

 

 

Ernst Rolf Dahlbo 06.10.1918 - 08.04.1999 Gravlagt: 20.04.1999

 

http://www.google.no....57752919,d.bGQ

 

 

Eiendomsbasen:

 

Andel av Jupiterveien 27 (Gnr 73, bnr 565) er overdradd til Ernst Rolf Dahlbo (18.10.1956)

 

 

Jupiterveien 27 (Gnr 73, bnr 565) er overdradd fra Ernst Rolf Dahlbo til Inger Rita Malmen og Ernst Roger Dahlbo (28.10.1999). 1999, Tomannsbolig ...

 

 

?

 

 

 

DAHLBO, ERNST ROLF

 

f.

stud rer nat

Arrestert og sendt til Stavern 30.11.43. Overført til Buchenwald 14.01.44 og fikk fangenummer 39310. Overført til Sennheim 26.10.44. Overført til Buchenwald 14.12.44 og fikk nytt fangenummer 47525. Hjemsendt 22.12.44

http://www.google.no....57752919,d.bGQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyHeritage:

 

spacer.gif

Dagmar Judith (Tulla) Dahlbo (født Therkildsen)

spacer.gif Født: 21. des 1911 I:

map_pin.png Stavanger, Norway spacer.gif Død: 8. mai 1990 (i en alder av 78)

 

http://www.myheritage.no/person-1000060_177800311_177800311/dagmar-judith-tulla-dahlbo-fodt-therkildsen

 

 

 

Hennes far?

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Stavanger
  • Kommunenummer: 1103
  • Gatenavn: Vaalandgate 24
  • Gatenr:
  • Bydel: Stavanger
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 2

Antall personer registrert på bostedet: 15

 

 

(utdrag fra listen)

Karl Therkilds. hf g livsforsikringsinspektør 06.09.1879 Arendal

http://www.rhd.uit.n...bnr=0087&lnr=02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om Dagmar Judith Dahlbo er "feil" Dagmar, sjøl om det det virker helt usannsynlig at det var en annen Dagmar som meldte om dødsfallet enn den Dagmar som bodde hos Ragnhild og Wilhelm Hagberg, og som jeg ville trodd var Ragnhilds datter. Det er jo også en mulighet for at jeg har funnet "feil" Ragnhild Hagberg. Denne Ragnhild er jo født i 1882, altså 14 år før Wilhelm kom til verden, og det er større forskjell enn vanlig, særlig når hun er eldst. Men Wilhelms bror fant seg kone som var 22 år eldre, så det meste er mulig! Men i denne materien skal en vel holde seg til fakta, og ikke sannsynligheter og antagelser.

 

Jeg synes det er litt påfallende at Dagmar Judith Dalbo ifølge MyHeritage "ikke har noen mor". Faren oppgis å være Karl Andreas Therkildsen, mens moren heter "privat" Therkildsen, og er Karls "partner". Kan dette være Ragnhild, mon tro?

 

Jeg har også funnet en annen Ragnhild. Det er Ragnhild Gulbrandsen, som ifølge Ft. 1900 Kristiania var født i 1895, hvilket stemmer bedre med Wilhelms alder. Hun hadde ei søster som het Dagmar og en bror som het Treidar (sanns.vis feilskrift for Reidar). Kan hun ha kalt opp barna sine etter to av sine søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett litt etter dødsannonser som kanskje kan hjelpe med å oppklare noen av spørsmålene du har. Dessverre fant jeg verken Ragnhild eller Wilhelm sin. Men jeg fant heldigvis Reidars:

 

http://glasoe.org/di...erg27101959.jpg

 

Som det kommer frem der var Rachel konen til Reidar. Det er litt vanskelig å tolke hva familieforholdene mellom Reidar og de andre navnene er. Men det ser nesten ut som at Wilhelm er faren, og Dagmar søsteren?

 

En annen ting...

 

Hvis Dagmar het Dagmar Dahlbo i 1945 når Ragnhild døde, burde ikke Ernst Rolf Dahlbo være listet opp som hennes ektefelle i dødsannonsen fra 1959, med tanke på at han ikke døde før en god stund senere? Selvfølgelig er ikke det sikkert da dødsannonsen gjør det ikke helt klart hvor i familien hun passer inn.

 

Eneste grunnen til at jeg spør er fordi jeg, tilfeldigvis også har en Rolf Dahlbo i familietreet mitt. (Oldemors bror, men Ikke den samme Rolf Dahlboe som nevnt av Ann-Mary.) Og han var sammen med en kvinne som het Dagmar, født 1914, og fikk en datter med henne i 1933. De gikk hver til sitt senere. Men jeg vet ikke om min Rolf Dahlbo var gift med denne Dagmar eller om det kun var et forhold, derfor vet jeg ikke om hun faktisk brukte etternavnet Dahlbo på noe tidspunkt. Men potensielt en kandidat i mysteriet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt kreativ søk og "bruk" av MyHeritage smarttreff, fant jeg andre som hadde "min" Dagmar i sitt familietre. Da fant jeg ut at hennes mor var Ragnhild Margrethe Antonie Johansen Vik/Wiig, født 24/8-1882.

 

Her er Ragnhilds dåp:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 5 (1881-1891), Fødte og døpte 1883, side 86.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60831030381.jpg

 

Her er konfirmasjonen:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 11 (1892-1907), Konfirmerte 1897, side 153.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-144

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60929030299.jpg

 

Da kan det vel virke som at Dagmar Dahlbo faktisk er tidligere svigerinne av min oldemor. Hvis det er interessant har jeg kontakt med Dagmars etterkommere. Hennes datter er fortsatt i live. :) Men det kan vel være nyttig å lokalisere Dagmars dåp først for å sjekke helt sikkert.

 

Redigert nok en gang: Dagmar ble født 11. januar 1914. Det kan jo stemme godt hvis du mener hun ble konfirmert i 1929.

For øvrig ble hun senere gift Raastad og bodde senere i Risør. Hun døde der 15. september 1987. Gravstenen er å finne i DIS gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, Alexander. Jeg har trodd at Wilhelm ble skilt fra Ragnhild og giftet seg med Rachel, men ifølge dødsannonsen må Rachel være Reidars kone. Frank og Per måtte være Reidars (og Rachels) sønner. Wilhelm var far/adoptivfar/stefar, og Dagmar var søster (evt. halvsøster?).

 

Jeg følger deg også i resonnementet om at det er pussig at ikke Ernst Rolf er nevnt i dødsannonsen, hvis han er Dagmars mann på dette tidspunktet.

 

Nå kan jeg følge opp overfor Frank og Per Hagberg. Takk så langt!

 

Jeg er fortsatt lydhør for tips om Ragnhilds opprinnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan Ragnhild Johansen Wiig/Viks fødselsdato stemmer overens med den som du hadde registrert for din Ragnhild, så tror jeg det er sannsynlig at Dagmar du søker er hun som var gift/i et forhold med Rolf Dahlboe (f. 3. februar 1901) fra småbruket Dahlboe i Nittedal.

 

Dagmar og Ernst Rolf Dahlboe er nok, antageligvis, ikke de riktige personene i denne saken. Men hvis vi kunne finne dåpen til Dagmar kunne vi jo sjekket dette.

 

Hvis det skulle vise seg at "min" Dagmar er den riktige, er du interessert i kontaktinformasjon for hennes etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bevares! Jeg har en god del informasjon om Wilhelm Hagbergs slekt både sideveis og bakover, og jeg deler gjerne med andre.

Men det begynner å gå opp for meg at jeg har ufattelig mye å lære før jeg kan utnytte kildematerialet slik du gjør! Jeg bare "tippet" at "min" Ragnhild Hagberg (dvs. født Johansen Wiik/Vik) kunne være Wilhelm Hagbergs kone og Dagmar Hagbergs mor, siden det var en Dagmar som meldte om dødsfallet. Men det er jo livsfarlig å tippe (iallfall med høy innsats) i denne geskjeften!!

 

Det er moro å ramle borti en proff på området, og jeg har trolig fått god hjelp allerede, med tanke på å komme i kontakt med Wilhelm Hagbergs familie. Jeg er likevel spent på om han kan være Dagmars og Reidars biologiske far.

 

Nå må jeg dessverre ut på reise et par dager, men kommer til å benke meg foran PC'en så snart jeg er tilbake, i håp om at det har haglet inn nye tips om Dagmar og Reidar Hagbergs biologiske opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg i kveld. Jeg er ikke på noen måte noen proff. I dette tilfellet var det bare flaks at det stemte overens med min egen slekt. :) Enig at vi ikke kan tippe eller anta noe. Flere kilder er nødvendig her.

 

Mens du er på reise skal jeg prøve å finne Dagmars dåp (forhåpentligvis med hjelp fra andre.) Hvis det viser seg at ting stemmer, så skal jeg kontakte Dagmars etterkommere og høre om de er interessert i kontakt, så kan vi ta det videre derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en borgerlig vielse i 1932,Reidar Hagberg,høyre side

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 22 (1932-1933), Borgerlig viede 1932, side 21b-22a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50927&idx_id=50927&uid=ny&idx_side=-225

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20110302370225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vigselsboka framgår det at Reidar Hagberg giftet seg med Olla Hovelsåsen 8. oktober 1932. En av forloverne er Einar Wiig. Dette er trolig den samme Einar Wiig som fikk en datter med Wilhelm Hagbergs søster Asta Kristine i 1934.

 

Reidar Guttorm Gulbrandsen, f. 12.01.1910 ble døpt i Paulus kirke 29.03.1910 Foreldre var Gulbrand Gulbrandsen og Ragnhild Margrethe Antonie Wiig. Ragnhild og Gulbrand hadde ei datter fra før. Hun het Gunvor Ranveig, født 13.05.1908 og døpt i Paulus 08.06.1908. Dagmar har jeg ikke funnet, men ifølge Alexander ble hun født 11.01.1914.

 

Gunvor døde muligens tidlig, siden hun ikke er nevnt i noen av Wilhelm Hagbergs brev.

 

Som nevnt tidligere, har jeg brev fra Wilhelm som viser at han bodde sammen med Ragnhild, Reidar og Dagmar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.