Gå til innhold
Arkivverket

Opsloe ? Hvor ligger det ?


Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Det er i Christiania (Oslo). Jeg har en mann som døde i 1804, Oslo hospitals menighet, bosted Strandgt. 40, Oplsoe.

 

Bostedet er fra 1801.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle

 

Takker mange gange for svarene

 

Og til Berntsen.

 

Det er Elisabeth Maria Bremer som åbenbart er død i Opsloe i 1773. Hun var født i 1704 i Svendborg, DK.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle

 

Takker mange gange for svarene

 

Og til Berntsen.

 

Det er Elisabeth Maria Bremer som åbenbart er død i Opsloe i 1773. Hun var født i 1704 i Svendborg, DK.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

 

Elisabeth Amalia Bremer begraves i Opsloe 19.04.1773 - er ikke sikker på søsteren Maria Elisabeth som man ikke visste om var død eller ikke ved morens skifte 21.04.1757 (Christiania protokoll 11, f.102a). Det var denne person du hadde i tankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld debatten frå 2004 (innlegg #7), så er vel herad det same som kommune. Om eg skjønar dette rett var vel ikkje Oslo ein kommune i Aker kommune, men del av Aker kommune? Og Christiania by var vel som andre kommunar direkte under amtet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det var hende som jeg havde i tankerne.

 

At hun så står som Elisabeth Amalie Borch (efter hendes 3. mand) er nok mindre væsentligt.

 

Se http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=e&ret=14&vis=2&nr=2073&navn=Bremer+Johan+Henrik

 

Så de 2 forsvundne søstre kan ligeså godt være forblevet i DK da de er født 1694 og 1699.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld debatten frå 2004 (innlegg #7), så er vel herad det same som kommune. Om eg skjønar dette rett var vel ikkje Oslo ein kommune i Aker kommune, men del av Aker kommune? Og Christiania by var vel som andre kommunar direkte under amtet.

Dette ble litt uklart for meg. Juridiske, administrative og kirkelige grenser var ikke sammenfallende og begrepene amt og stiftsamt går litt om hverandre. (Jeg svarer ut fra den aktuelle tidsavgrensning i tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt uklart for meg. Juridiske, administrative og kirkelige grenser var ikke sammenfallende og begrepene amt og stiftsamt går litt om hverandre. (Jeg svarer ut fra den aktuelle tidsavgrensning i tråden)

 

Oslo-området skal eg vere varsam med.....

Men for landet elles var det ein reform i 1822, der tinglaga (området for lokale ting, lensmannsdistrikt, før 1822 også kalla skipreide, otting m.m.) skulle få dei same grensene som prestegjelda. Eit prestegjeld kunne ha eitt eller fleire sokn.

I 1837 vart formannskapsdistrikta (kommunane) oppretta med same grenser som prestegjelda, og dermed tinglaga. (Nokre unnatak der formannskapsdistrikt var lik sokn.) Altså samanfall i grenser frå 1822.

 

Det var vel også klar skilnad på amt og stiftsamt.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt uklart for meg. Juridiske, administrative og kirkelige grenser var ikke sammenfallende og begrepene amt og stiftsamt går litt om hverandre. (Jeg svarer ut fra den aktuelle tidsavgrensning i tråden)

 

Innlegget mitt var meint som eit spørsmål, beklagar uklårheit og manglande historiekunnskapar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også klar skilnad på amt og stiftsamt.

 

Christiania var både et Stift (med underliggende prostier) og et amt (under Akershus stiftamt) og f.eks. Akershus var et amt under Akershus stiftsamt. Det er helt rett det du skriver at det var en klar forskjell på f.eks. amt og stiftamt, men jeg tror begrepene ikke er like klare for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.