Gå til innhold
Arkivverket

Misterial bok av 1710


Arnulf Garthe
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med tyding av døpte..... nesten nederst på siden er det en datter anne, kan linjene som tilhører denne tydes.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 1 (1695-1717), Kronologisk liste 1710, side 56-57.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9482&idx_id=9482&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360081.jpg

 

Mvh. Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært usikker på gårdsnavnene her, men leser dette slik:

 

...Eodem Die confirmeret Ole Israelsøns(?) ok Anna Osmundsdatters Hougedalens hiemmedøbte Pigebarns Daab ved nafn Anna, fadderne, Jngri Niels Ouslands holt barnet, Targier Ole Bardalens, Boel Nielsdatter Nodenæs, Tosten Olsen ved Røe Saugen, Ole Nielsen Dale, Henrich Nødenæs.

 

Eodem Die = samme dag, dvs. samme dato som de foregående: Søndeled Dom. Sexages. (søndag før fastelavn). I 1710 skulle det bli 23. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du er noen linjer for langt nede det står en anna noen nlinjer høyere, tror mor er Ingeborg og far er Berulv

 

Jtem Døbt Beruld Aadnesøn Gartas och Jngebor Pedersdatters barn, Anna, faddere, Guri Stian Nodenesis holt barnet, Helge Nielsdatter Nødenes, Boel Bratteland, Anders Siavag, Aslag ........, Knud Bratteland.

 

Denne Anne ble døpt samme dag som den andre Anne jeg nevnte i tidligere innlegg. (Når du ser det er to med samme navn på samme dato, er det fint om du presiserer litt nærmere hvem av dem du tenker på. "Nesten nederst" blir noe usikkert.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge Magne og Else.

 

Det må være en feil innføring i Ministerialboken, Berulv Aadnesøn hadde datteren Karen f.1707 med hustru Karen Pedersdatter og samme Berulv og Karen en sønn i 1714 Aadne.

 

Samme Berulv har en datter navn Ingeborg født i 1703, hun døde i 1703, hun kan jeg ikke finne, jeg leter videre om noen hjelper er det fint.

Samme Berulv har en sønn navn Peder født i 1711, finner ikke han heller.

 

Jeg leter også etter Berulv og Karen når de giftet seg.

 

Om noen kan hjelpe er jeg meget glad for det.

 

Mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.