Gå til innhold
Arkivverket

Oline Pedersdatter Halberget


Nansy Eide Rødne
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Kom over denne gamle tråden om Oline Pedersdatter (f. Halberget, g. Siljuberget) i arkivforumet når jeg googlet litt.

 

 

http://forum.arkivverket.no/topic/157687-72338-oline-pedersdtrhalberget/

 

Dette er min 3x tippoldemor. Har hatt problemer med å finne fødsel og dåp på henne, og ser at personen i denne tråden også har hatt mye fram og tilbake med dette. Lurer på om de involverte fremdeles er aktive i forumet, og om dere egentlig kom i mål her? Det er også satt inn et bilde av Oline i site innlegg, som nå bare viser et rødt kryss. Hadde vært veldig intr i å se dette bildet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Tusen takk!!

 

Er ny her, bruker ellers dis sitt forum. Men er det egentlig en søkemotor her? Finner bare at man kan hake av mest populære, osv... men hvis jeg skal søke på navn i forumet, hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Tusen takk!!

 

Er ny her, bruker ellers dis sitt forum. Men er det egentlig en søkemotor her? Finner bare at man kan hake av mest populære, osv... men hvis jeg skal søke på navn i forumet, hvordan gjør man det?

 

Da klikker du på "Medlemmer" øverst, og deretter "søk" til høyre ovenfor den blå linjen. :)

 

(ev. "bruk avanserte filtre").

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da søker jeg vel på medlemmer? Jeg tenkte om det gikk an å søke på en ane som jeg undersøker... Er det mulig? For å se om noen andre har skrevet om denne anen allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da søker jeg vel på medlemmer? Jeg tenkte om det gikk an å søke på en ane som jeg undersøker... Er det mulig? For å se om noen andre har skrevet om denne anen allerede.

 

OK, da misforsto jeg. I søkeboksen til høyre på siden, over den blå linjen, er det søkefunksjon. Der kan du velge hva du skal søke i (Forum, medlemmer osv.) Når du står i en tråd, er det satt opp som standard at du søker i det aktuelle emnet, hvis du først klikker på "Forum" på den blå linjen, så er det standard at du søker i forumet. Hvis du står i medlemslisten, er det standard at du søker på medlemmer osv. Det finnes altså mange søkemuligheter her, du får bare prøve deg litt frem. :)

 

Enda en mulighet - som du ikke spurte om.: Du kan søke på Google slik, hvis du f.eks. søker etter Karen Andersen:

 

"Karen Andersen" site:arkivverket.no

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Oline Persdatter f.8/6 1835 i Risberget g.m. Ola Halvorsen SIljuberget. Hennes foreldre er Per Persson Halsjön, Höljes og Anne Johansdatter 2/9 1802 Sørmoen, Våler. Har jeg feil forfedre på henne i mitt system da? Sjekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Peder i Halberget var gift 3 ganger og hadde 4 barn med første og 3 barn med andre hustru.

 

Kilde?

 

Finner ei Marte Andersdatter som er kona hans i 1865-tellinga. Så Anne Johansdtr er vel død før det.

 

Det ser ut i det gamle innlegget at Anne Johansdtr skulle dø i 1843 i barselseng, men jeg tror ikke at dette er riktig person. I kirkeboka står det at hun er 45 år når hun dør, noe som vil bety at hun ble født i 1798. men det er allerede fastsatt i flere kilder at hun er født i 1802. Dessuten står det Johannesen som navn i kirkeboka på denne personen. Så klart kan de to navnene Johansen og Johannesen ha gått om hverandre, men likevel tror jeg dette ikke er riktig person.

 

Jeg har en Oline Persdatter f.8/6 1835 i Risberget g.m. Ola Halvorsen SIljuberget. Hennes foreldre er Per Persson Halsjön, Höljes og Anne Johansdatter 2/9 1802 Sørmoen, Våler. Har jeg feil forfedre på henne i mitt system da? Sjekker!

 

Det ser ut til at du har riktige oppføringer (i mine øyne). Hvor har du foresten funnet fødselsdatoen til Anne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.