Gå til innhold
Arkivverket

Norsk-Canadier søker slekt i Norge, familien Johnson


Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver for en venn av familien som er Canadier og blitt veldig interessert i sin Norske slekt.

 

Det som gjør dette utfordrende er jo at han har ett veldig vanlig Norsk etternavn. Men vi har allikevel klart å finne litt, så jeg skal ramse opp det vi vet 100% sikkert.

 

Hans far er Leonard Willis Johnson, født 18 August 1938 i Ontario Canada.

Leonard sin far er Wesley David Johnston født 31 Oktober 1913 i Bancroft Ontario Canada, død i 1995 i Ontario.

Wesley sin far er Willis George Johnston 1871-1934 Ontario

Willis sin far er John Joseph Johnson 1831-1900 Ontario

John sin far er Elias C Johnson født 30 Juli 1794, død i Canada.

 

Elias var sjømann og giftet seg med Sarah Pierce, hun var født 31. Juli 1801 i New York. De flyttet senere til Ontario i Canada.

 

Så blir det usikkert, fordi vi vet ikke hvor Elias er født, og vi vet ikke hvem Elias sin far er. Vi vet bare at vår venn i Canada vet at slekten kommer fra Norge, så vi regner med at Elias må være den Nordmannen som utvandret til Canada og blir vår venns forfar.

 

Det vi tror, men jeg understreker tror, er at Elias sin far kanskje kan være den vi finner her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058428001233 For i denne folketellingen finner vi en Elias som er født i 1794.

 

Men hvordan kan vi få bekreftet linken mellom Elias i folketellingen og Elias C Johnson ektemann av Sarah Pierce?

 

Både vi og vår Canadiske venn setter pris på all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være vielsen ?

 

North Carolina, Marriage Bonds, 1741-1868 about Elias Johnson

Name: Elias Johnson

Gender: Male

 

 

Spouse: Sarah Pierse

Spouse Gender: Female

Bond Date: 28 Nov 1827

Bond #: 000090977

Level Info: North Carolina Marriage Bonds, 1741-1868

ImageNum: 006318

County: Northampton

Record #: 01 118

Bondsman: William Ricks; William Nelson

Witness: J W Harrison

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jo det ser veldig riktig ut på navn og årstall, men jeg er ikke 100% sikker fordi jeg har også sett årstallet 1825 for bryllupet. Så jeg er litt i tvil om hva som blir rett, 1825 eller 1827. Har også sett at Elias Johnson og Sarah Pierse virker å være ganske vanlige navn på den tiden, så det er lett å gå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NCZ3-B3G

 

Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A06 (1776-1794), Kronologisk liste 1794, side 274-275.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16120&idx_id=16120&uid=ny&idx_side=-138

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913670629.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John sin far er Elias C Johnson født 30 Juli 1794, død i Canada.

 

Jeg tror kanskje at de datoene du har fått oppgitt er en sammenblanding av flere personer

Bare se på disse eksemplene fra genalogiske samlinger i FS som kommer fram hvis du søker på Elias Johansen, spouse Sara, marriage year range 1825 - 1827:

 

post-2575-0-75105200-1386739786_thumb.jpg

 

post-2575-0-83990300-1386740014_thumb.jpg

 

post-2575-0-35938300-1386740027_thumb.jpg

 

Her er det mulig at din kontakt har hentet endel mulige datoer fra nettet, jeg tror du bør be om kildene til det som blir oppgitt.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg også et det er litt ulike måter å stave fornavn og etternavn på:

 

Hans far er Leonard Willis Johnson, født 18 August 1938 i Ontario Canada.

Leonard sin far er Wesley David Johnston født 31 Oktober 1913 i Bancroft Ontario Canada, død i 1995 i Ontario.

Wesley sin far er Willis George Johnston 1871-1934 Ontario

Willis sin far er John Joseph Johnson 1831-1900 Ontario

John sin far er Elias C Johnson født 30 Juli 1794, død i Canada.

 

Men Johnston og Johnson blir kanskje brukt om hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har sett Johnson og Johnston brukt om hverandre, noe som gjør det litt mer utfordrende.

 

Når du fant fødselsdatoen på han i Tingvoll, så ser det ut til ikke å være rett Elias. Så da må man finne en link fra John Joseph Johnson 1831-1900 Ontario og tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.