Gå til innhold
Arkivverket

Dødsmelding eller skifteregistrering Laksevåg 1906 - Sjøstrøm


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Fredrik Olaus alias Frithjof Olavus SJØSTRØM, fødd i Sogndal 13.7.1838, døydde på Laksevåg 6.1.1906 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7031&idx_id=7031&uid=ny&idx_side=-244).

 

Er det mogeleg å få greie på:

 

* Kva namn er nytta i dødsmeldingsprotokollen/skifteregistreringsprotokollen?

 

* Oversyn over ervingane hans?

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Yngve for kjapt og delvis avklareande svar! Då var med andre ord namnet feilskrive i klokkarboki!

 

Men so var det ervingane. Kanskje det står noko meir i dødsmeldingi (eller skifteregistreringi) etter enkja:

 

* Annette Georgine Sjøstrøm, som døydde på Laksevåg 17.2.1910?

 

Eg takkar på ny so mykje for hjelpi!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er etterkommer etter

Fredrik Olaus Johanson Sjøstrøm

Født: 13. juli 1838

Sogndal, Sogn og Fjordane, Norway

Død: 6. januar 1906 (67)

Bergen, Bergen, Hordaland, Norway

 

Er han slekt av deg ?

 

Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kari Hilde French skrev 18. juni 2014 på nettstedet http://www.freefrenchandmoland.com om fire nordmenn, alle gravlagt i Kinshasa, Kongo (ved Stanleys Pool). En av disse var mekaniker F. P. Sjorstrom fra Laxevaag som døde 11.11.1898. Innskriften på gravstenene er i dag uleselige, og teksten har av denne grunn blitt overført til store tavler plassert ved siden av gravstedet.

 

Kunne navnet være feilskrevet og heller være Sjøstrøm - og slik knyttet til familien som omtales her?

 

PS: Den norske Legeforening har for øvrig publisert en interessant artikkel om norske legers arbeid og sykdom i Kongo.

Se tidsskrift nr. 12/13 - 26 juni 2012 om "Norske leger i Kongo 1885-1908": http://tidsskriftet.no/article/2503904

 

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tone for innlegg frå desember, som eg hadde oversett, lg takk til Ole Petter for nytt spennande innlegg!

 

Til Tone:  Nei, eg er ikkje io slekt til Sjøstrøm, men eg ønskjer å skriva litt om ætti fordi dei ei kort tid budde i Solvorn i Hafslo der eg for tidi held på å skriva bygdebok!

 

Til Ole Petter:  Eg reknar med kanskje Tone veit kven denne "F. P. Sjorstrom" kan ha vore.  Eg er overtydd om at namnet er feilskrive for Sjøstrøm, og om han høyrer til denne ætti, den EINASTE Sjøstrøm-ætti som budde på Laksevåg på den tidi, so finn eg berre ein mogeleg "kandidat":

 

Fredrik Johan Sjøstrøm, fødd i Bergen 20.6.1866 og døypt i Nykyrkja i Bergen 29.7.1866, son av styrmann Fredrik Olaus Johannesson Sjøstrøm og Anette Jørgine Gundersen.  Denne huslyden budde først i Bergen, men flytte til Laksevåg sist på 1870-talet.  Denne Fredrik, òg kjend som Johan Fredrik Sjøstrøm, er nemnd i FT1875, men er ikkje å sjå korkje i 1900 eller i 1910.

 

Dødsmeldingi etter Anette Sjøstrøm frå Laksevåg frå 1910 (sjå innlegg #3 over) kan gje oss ei stadfesting av denne teorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Hilde følger ivrig med fra Kongo og skriver at "ettersom han har vært i Kongo, så kunne han jo ikke vært med i den siste folketellingen før han døde i Kongo". Kan hende er det enda en feilskrift i Kongo, slik at F. P. egentlig er F. J. ? Jeg må forhøre meg om dette. Mvh Ole Petter

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være mye tvil om at det er riktig person selv om han heller ikke er nevnt i det belgiske registeret over europeere i fristaten Kongo. Han var nok typisk for den gruppen av nordmenn som var i Kongo på den tiden, mange sjømenn. Kildene antyder at det var et par hundre norske der før 1900 og det var nok langt flere enn Sjøstrøm og Bergh som fant sin grav i jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Det har gått noen år siden denne tråden var aktiv, men om noen følger med så har dere her opplysninger om Frederik Johan Sjøstrøm, født i Bergen (kan ha vært Laksevåg), og død i Kongo 1899. Jeg har vært på Cimitère des Pioneers i Kinshasa (Léopoldville) i 2006, men må lete etter foto og notater om jeg fant Sjøstrøm. Mange av gravene var plyndret og skjendet etter et opprør i 1997 og siden restaurert (det må ha vært etter 2006). Men den store navneplaketten var der fremdeles. Sammen med andre har jeg etablert Afrikaregisteret, om nordmenn (og når det gjelder Kongo blir det også danske, svenske og finske) i Afrika under kolonitiden. Det vi har på F.J. Sjøstrøm så langt finner man her: https://kulturnav.org/d97746b3-f95f-4050-95fe-a760559e5890 - Vi har fått flere henvendelser fra etterkommere, for det litt nerdete registeret publiseres i nesten identisk form på Digitalt museum https://digitaltmuseum.no/021188549280/afrikaregisteret . Ta kontakt med undertegnede om dere har spørsmål eller korrigeringer/supplering til arkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2014 den 8.50, Dag Brodin skrev:

Det kan ikke være mye tvil om at det er riktig person selv om han heller ikke er nevnt i det belgiske registeret over europeere i fristaten Kongo. Han var nok typisk for den gruppen av nordmenn som var i Kongo på den tiden, mange sjømenn. Kildene antyder at det var et par hundre norske der før 1900 og det var nok langt flere enn Sjøstrøm og Bergh som fant sin grav i jungelen.

Så langt har jeg registret over 250 nordmenn i Kongo (den første i 1816, så fra 1879 til ca 1940) - det var opplagt flere, blant annet misjonærer som ennå ikke er registrert. Se de som er registrert så langt her: https://kulturnav.org/cb53fe8d-a166-4530-9d5b-e97428f68f80?viewTab=content&searchCrit=text%3Akongo&offset=0#filter-text-content

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.