Gå til innhold
Arkivverket

Bremer og Hegard slægt på Kongsberg primo 1700 tallet.


Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Hej

 

For nogle år siden havde jeg debat kørende på forummet her.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/147546-62158-johan-henrich-bremer-gift-28-1-1724-paa-kongsberg/

 

Ved hjælp af diverse seddelregistre kan jeg stykke dette her sammen.

 

Johan Henrik Bremer og Margrethe Nilsdatter Hegard bliver gift 28-1-1724 i Kongsberg.

 

Johan Henrik Bremer fødes i Svendborg, Danmark i 1701. Hans forældre Johan Henrik Bremer og Margrethe Elisabeth NN er tyske af fødsel.

 

1 datter ses indført i kirkebogen for Kongsberg som døbt 15-4-1724 og begraves 11-5-1726 i Kongsberg.

Hendes navn er: Mette Cathrine Bremer.

 

Ægteparret for sidenhen 5 børn som alle dør før 1736.

 

Johan Henrik Bremer død 1752 i Sk. Petersborg i Rusland.

Margrethe Nilsdatter Hegard dør ca. 1734.

 

Men jeg har på fornemmelsen at Margrethe Nilsdatter Hegard muligvis måske er norsk.

 

Nogle som evt. kan bekræfte dette.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om dette ellers, men nevner at i Tinn Østbygd ved nordenden av Tinnsjøen i Telemark har en gård navnet Hegard. Det er ikke så veldig langt fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvad hed sognet før 1886 da det blev selvstændig ?

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

TINN; prestegjeldet, hvor Hegard ligger, har kirkebøker fra 1717.

 

Jeg har selv prøvd å tyde meg fram til "HEGARD", - uten å lykkes. Men jeg lurer på om gården kan kalles f.ex. HEGGE. Men jeg har funnet en HEGAR, - uten å se noen forbindelse med denne saken.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hegard, eller Hægard i tilnærma lydrett attgjeving, ligg i Austbygde i Tinn. Den fyrste kyrkjeboka for Tinn omfattar perioden 1717-1734. Så langt tilbake i tid skal det vel derfor godt gjerast å finne spor av Margrete Nilsdotter i kyrkjebøkene for Tinn, dersom ho da er frå Tinn. Margrete er ikkje noko standard Tinn-namn, men kan vera ei fordansking av Margit som er eit velkjent namn i lokalsamfunnet. Tinn-soga nemner ein Nils som har hatt odel til Hægard. Han døydde i 1707, men kan likevel vera far til "Margrete". Tinn-soga nemner faktisk ei dotter Margit, men ho blei gift med Torkjell Herbjørnsson. Sonen deira overtok Geiskli i 1704. Alt i alt synest det som denne Margit har levd for tidleg til å kunne vera den same som "Margrete" Nilsdotter gift på Kongsberg i 1724. Men det hadde vore interessant om så likevel var tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har søkt på namnet Hegard/Hægard i matrikkelutkastet av 1950 og finn namnet berre i Tinn og Heddal. Men Hegard i Heddal kan ein sjå bort frå da Norske Gardsbruk (1955) fortel at garden er nyskipa, og namnet er tydeleg oppkalling etter Hægard i Tinn sidan eigaren er lærar i Tinn, og dessutan gift med ei kvinne frå Tinn.

 

Men kva med å leite i retning slektsnamnet Heger, som ikkje så få nordmenn ber i dag? Det gjev kanskje meir meining enn eit nokså usannsynleg giftarmål mellom ei bondedotter frå Tinn og ein dansk innvandrar på Kongsberg tidleg på 1700-talet.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har søkt på namnet Hegard/Hægard i matrikkelutkastet av 1950 og finn namnet berre i Tinn og Heddal. Men Hegard i Heddal kan ein sjå bort frå da Norske Gardsbruk (1955) fortel at garden er nyskipa, og namnet er tydeleg oppkalling etter Hægard i Tinn sidan eigaren er lærar i Tinn, og dessutan gift med ei kvinne frå Tinn.

 

Men kva med å leite i retning slektsnamnet Heger, som ikkje så få nordmenn ber i dag? Det gjev kanskje meir meining enn eit nokså usannsynleg giftarmål mellom ei bondedotter frå Tinn og ein dansk innvandrar på Kongsberg tidleg på 1700-talet.

 

Uten at jeg har svar på spørsmålet; Heegaard er ikke et helt uvanlig navn. Du finner det i Larvik, i Kragerø og i Holmestrand for å ta de jeg kan se i farten på den aktuelle tiden. Sågar finnes en Niels Pedersen Heegaard, skipper fra Larvik, som dør på Møchlestue i Vestre Moland i 1746 (gift med Boel Olsdatter Aarhuus). Teoretisk kan han være faren til den aktuelle Margrete, men....Skiftet etter ham (da er jo Margrete forlengst død) åpnes 12.03.1746 og finnes under Larvik.

 

 

Men jeg har på fornemmelsen at Margrethe Nilsdatter Hegard muligvis måske er norsk.

Nogle som evt. kan bekræfte dette.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

 

Ovenstående innlegg var jo et svar til deg og ikke en kommentar til Anfinns bidrag. Beklager rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har svar på spørsmålet; Heegaard er ikke et helt uvanlig navn. Du finner det i Larvik, i Kragerø og i Holmestrand for å ta de jeg kan se i farten på den aktuelle tiden. Sågar finnes en Niels Pedersen Heegaard, skipper fra Larvik, som dør på Møchlestue i Vestre Moland i 1746 (gift med Boel Olsdatter Aarhuus). Teoretisk kan han være faren til den aktuelle Margrete, men....Skiftet etter ham (da er jo Margrete forlengst død) åpnes 12.03.1746 og finnes under Larvik.

 

Kva for kjelder har du til desse Heegaard-ane? Eg er nysgjerrig.

 

Eg har også søkt i Kartverkets sentrale stadnamndatabase etter ulike stavemåtar av Hægard/Hegard/Hægård/Hegård, men finn framleis berre gardsnamnet i Tinn og Heddal (no i Notodden), forutan Hegårdsmosen, ei myr langt til skogs i Aremark.

 

Når det derfor ser ut til å vera fleire Heegaard-ar i småbyane på austsida av Oslofjorden i fyrste halvdel av 1700-talet, kan eg ikkje anna enn undrast kor dei har namnet sitt frå. Hægard i Tinn er lite truleg. Kan desse Heegaard-ane ha dansk opphav?

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva for kjelder har du til desse Heegaard-ane? Eg er nysgjerrig.

 

Eg har også søkt i Kartverkets sentrale stadnamndatabase etter ulike stavemåtar av Hægard/Hegard/Hægård/Hegård, men finn framleis berre gardsnamnet i Tinn og Heddal (no i Notodden), forutan Hegårdsmosen, ei myr langt til skogs i Aremark.

 

Når det derfor ser ut til å vera fleire Heegaard-ar i småbyane på austsida av Oslofjorden i fyrste halvdel av 1700-talet, kan eg ikkje anna enn undrast kor dei har namnet sitt frå. Hægard i Tinn er lite truleg. Kan desse Heegaard-ane ha dansk opphav?

 

Helt enkle kilder, dette er ikke mitt primærområde, kirkebøker og skifteprototoller. Mulig også avkallsbrev etter arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkle kilder, dette er ikke mitt primærområde, kirkebøker og skifteprototoller. Mulig også avkallsbrev etter arv.

 

OK. Eg tolkar svaret som at dette er personar som du "tilfeldig" har kome over, og har registrert for eit føremål sidan du kunne liste dei opp så raskt. Det er for all del ikkje noko gale i det. Tvert om imponerande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 tak skal I have for diverse input.

 

Om Margrethe Nilsdatter Hegard (Heegaard) så er norsk eller dansk, må man se henad vejen.

 

Da Margrethe Nilsdatter Hegard jo er død ca. 1734 i Persien eller Skt. Petersborg, var det jo at håbe, at hendes død evt. er registreret i Tyske Kancelli (Udenrigsministeriet Danmark-Norge) ligesom ved hendes mands død.

 

Men så vil man jo nok være mere heldig end loven tillader.

 

Min fornemmelse er den, at jeg tror, at der måske har været en hel del personer fra Danmark-Norge som var ansat i Rusland på disse år.

Vitus Bering bl.a.

 

Efternavnet Hegard findes både i Danmark og Norge. Men nok mest i Norge trods alt. Stavemåden Heegaard er også med i mine overvejelser som I jo også har nævnt.

 

 

mvh

 

Carsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heegaard er ikke et helt uvanlig navn. Du finner det i Larvik, i Kragerø og i Holmestrand for å ta de jeg kan se i farten på den aktuelle tiden. Sågar finnes en Niels Pedersen Heegaard, skipper fra Larvik, som dør på Møchlestue i Vestre Moland i 1746 (gift med Boel Olsdatter Aarhuus).

 

Oppfølging:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&personpostnr=4542&merk=4542 (NB: Aldersmessig er denne Nils Hegaard i samme generasjon som ”vår” Margrete, og kan antakelig utelukkes som far)

 

Andre skifter i Larvik, som kan forklare denne Hegaard-familiens forbindelser til kystbyeene: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&personpostnr=5120&merk=5120

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&personpostnr=6252&merk=6252

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&personpostnr=6642&merk=6642

Vi har jo en Niels Hegaard (Litt ung til åvære identisk med Nils Pedersen Heegaard?) som er fadder ved en dåp i Holmestrand 16.sept.1772 (Dåpsbarnet JENS, nedre halvdel på venstre side): Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Botne, Ministerialbok nr. 1A (1707-1778), Kronologisk liste 1772, side 306-307.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8139&idx_id=8139&uid=ny&idx_side=-154

(Han skulle vel ikke være etterkommer av Margretes far?)

 

Så spørs det om nevnte Nils Pedersen Hegaard kan være far til han her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi07051688&personpostnr=1287&merk=1287

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn denne gamle debatten vedr. Nils Pedersen Heegaard:

http://forum.arkivve...rd#entry1576062

 

Det er vel verd å merke seg at Delgobe har med HEGÅRD fra TINN (under romertall III): Her har han også en Nils som dør i 1728. (-Siden Tinn-sporet allerede er lagt fram).

 

NB: Det kan meget godt være at både Nils Pedersen Heegaard og Nils fra Hegaard i Tinn er et blindspor.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[/size][/font]

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&personpostnr=4542&merk=4542 (NB: Aldersmessig er denne Nils Hegaard i samme generasjon som ”vår” Margrete, og kan antakelig utelukkes som far)

IM

 

Tja, på litt tynn is, men er ikke Margrete født 1708 og antatt fødselsår til "min" Niels ca. 1690. Om det skulle være riktig og 1690 er med vanlig mangel på presisjon, kan Niels fort være nærmere en generasjon før i stedet for samme generasjon som Margrete.

 

Men min interesse for Heegaard'ene var indirekte og jeg kjente bare til to familier (som du også nevner, men som jeg ikke med sikkerhet har klart å koble sammen) samt "strøpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en yderst interessant snak.

 

Med hensyn til den Hegard som jeg søger, ville det mest endegyldige bevis jo nok være, hvis russerne i deres arkiver havde bevaret noget.

 

Og det bliver hvis nok svært vil jeg formode.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendes navn er: Mette Cathrine Bremer.

Ægteparret for sidenhen 5 børn som alle dør før 1736.

Carsten Friis Fischer

Mette Cathrine (f.1724) er åpenbart den førstefødte, og er født på Kongsberg (og her er dokumentasjonen grei) . Men hva med de 4 andre? (Jeg hadde håpet at eventuelle faddernavn kunne gi oss antydninger)

 

Jeg ser ei KAREN, (med en Johan Henrik Bremer som far) som døpes i Strømsøe (Drammen) i februar 1731: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8460&idx_id=8460&uid=ny&idx_side=-126

 

Den øltapperen med navnet Joh. Henr. Bremer, som er blant beboerne i København i 1728, http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=105&filnamn=kbh1728&gardpostnr=1531&merk=1531#ovre

- Er han identifisert (og eventuelt utelukket med et Kongsberg-opphold i 1724) ?

 

Så til slutt i denne omgang:

Kirurgen (Joh. Henr. Bremer), med forbindelser til Persien og Russland er jo selvsagt meget interessant i denne sammenheng (og vi kan gjerne forholde oss til både far og sønn), men vi vet jo enda ikke om mannen på Kongsberg er en av disse??

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slektsboken til Bødtker så er det avbildet et krus:

 

Kruset er under bunnen stemplet A. M. og således utvilsomt utført D.V sølvsmeden

Abraham Messing, der i 1725 fikk borgerskap som s3.dan i Bergen. Vekten

er 76 lod 3'(. qvintin.

På cylinderens forside sees i en kartouche av 2 stiliserte grener, nedentil for·

bundet ved en sløife, inskripsjonen: Ur. Mathias I Bonsach I Ana Elsebeth I Bremer I

lIr. Henning Bødtker I Anna Dorothea Bremer I 1728. Kruset var vel således en

bryllupsgave fra presten Bonsach i Torvestad til svogeren presten Bødtker i Sand.

 

Men dette er nok en annen gren av slekten Bremer ser jeg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 andre ! Eller rettere de 5 andre.

 

Jeg må formode at de er født enten i Rusland eller Persien.

 

Der er ingen tvivl om, at Johan Henrik Bremer (den ældre) er ham på Kongsvinger. Altså ham som døde der i 1731. Og han kan ikke være far til barnet som er født der i 1724.

Ved hans død i 1731 må han være omkring de 80 år.

Og ved diverse dokumenter i Danmark og Norge kan der kun være tale om ham.

 

At så den anden Johan Henrik Bremer (den yngre) er søn af den Bremer på Kongsvinger, er jo kun en formodning. Men med det efternavn, må det jo næsten være det. Men 100% kan man jo ikke sige det.

Evt. flere børn født i Norge inden afrejse til Rusland, ville jo måske havde åbnet nogle døre.

 

Da skiftet efter Rusland Bremer`eren bliver foretaget i København i 1753, står der bl.a. følgende: "Forældre:Fader af samme navn. død i Christiania, moder Margrethe Elisabeth."

 

Så se. Nu står der pludselig at han er død i Christiania.

 

Og videre står der bl.a.: "1 tingsvidne, udat. 13-6-54 af Kristiania Byting, ang. arvingernes identitet. Faderen ses heraf af have været feldtskærer, og afdøde havde gjort tjenste på den russiske flåde".

 

Nu her til slut, kommer jeg jo til at tænke på om det evt. er mig som blander Kongsvinger og Kongsberg sammen. Så som Iver skriver men vi vet jo enda ikke om mannen på Kongsberg er en av disse?? kan han jo have ret i.

 

 

 

mvh

 

Carsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nu kan jeg jo se, at Strømsøe og Kongsberg ikke ligger så langt fra hinanden. Noget længere til Kongsvinger trods alt.

 

Ja. Det ville jo have noget nemmere hvis vi havde en titel på Kongsberg og Strømsøe Bremer personen.

 

mvh

 

Carsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tingsvitnet i Tinggbok for Christiania 1754:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Christiania by, Tingbok A 61 , 1752-1754, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/30061/406/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090219310886.jpg

 

Det bekrefter at Johan Henrik Bremer er sønn av Johan Bremer på Kongsvinger og nevner til sammen fem barn på Kongsvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tingsvitnet i Tinggbok for Christiania 1754:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Christiania by, Tingbok A 61 , 1752-1754, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/30061/406/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90219310886.jpg

 

Det bekrefter at Johan Henrik Bremer er sønn av Johan Bremer på Kongsvinger og nevner til sammen fem barn på Kongsvinger.

 

Kan noen hjelpe: Hvilken rolle er det Jacob Bølling har i dette skiftet.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølling er gift med datteren til feltskjær på Kongsvinger Johan Bremer (d.e.), Dorthea Kristine Bremer.

Jeg takker for god voksenopplæring og rask respons.

BØLLING-navnet har jo forekommet både i Strømsø/Bragernes og på Kongsberg før denne tid (1754).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det er jo fantastisk det her.

 

Jacob Bølling er bager i Christiania.

 

Christopher Kindler er min tip 4 oldefar.

 

Interessant at se de f. skel. sager som både er i Danmark og Norge vedr. de samme personer.

 

mvh

 

Carsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.