Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivet fjernar mogelegheit til å redigere gamle innlegg


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Det er bra du opprettet lenke til emnet her i Brukerforumet, Torbjørn, for det er ikke så lett å oppdage innlegg i forumet for tekniske tilbakemeldinger.

 

1. Jeg er også sterkt uenig i denne begrensningen, fordi det har vært behov for å gå tilbake å reparere lenker som ble ødelagt ved forumoppdateringen i 2012. Lenkeråten strakte seg helt tilbake til det nye forumets start i 2011.

 

2. En annet argument for å ha redigeringsmulighet, er f. eks. når en har lagt inn en liste over mulige kandidater, som en på dugnad én etter én utelukker, så vil det være behov for å gå inn og sette en strek over navnet til de som er utelukket. (Ikke slette - men sette en korrekturstrek)

 

3. Flere har ønsket at temaer som er ferdig utredet, skal merkes med [LØST]. Denne muligheten er nå tatt bort.

 

4. Om jeg har lagt inn lenker til personer som etterpå viser seg å være feil, fortrekker jeg å redigere dette innlegget ved å sette korrekturstrek over eller endre fargen til grå, slik at ikke andre kaster bort tiden på denne blindgaten. ALT vi skriver er søkbart på internett, og en kan ikke regne med at de som får treff leser alle innlegg i en debatt-tråd som strekker seg over side etter side. Jeg ønsker ikke å være med på å spre feil, for det er det jamen nok av på internett og om ikke jeg får rettet feilene, er alternativet å ikke skrive noe i det hele tatt...

 

 

(Nå ser jeg at debatten har startet i det opprinnelige emnet, så da kopierer jeg inn innlegget mitt dit.)

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er enig med DA i denne beslutningen, og jeg tror jeg vet hvorfor det ble gjort.

 

I flere måneder har det vært et tema i " spør Statsarkivet i Bergen" hvor trådstarter veldig mange ganger har endret temaoverskriften og endret sine innlegg pluss fjernet sine egne innlegg. I tillegg endret han også sitt eget navn.

 

Hvilke andre muligheter enn å hindre redigering har DA for å unngå at dette vil skje igjen?

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig, Lars Ove. De fleste av oss bruker redigeringsmuligheten med fornuft og forstand. De som ikke klarer det bør utestenges, kollektiv straff liker jeg ikke!

 

PS: Debatten bør foregå her.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våre dagar med so mange teknisk mogelege løysingar burde det etter mitt syn kunne finnast ei løysing som gjer alle meir eller mindre til lags?

 

Eg tykte det var svært so kjekt å kunna fortelja at eit problem var LØYST, når so var tilfelle, slik at ikkje andre granskarar brukar verdfull tid til å lesa igjennom emne der det er lite eller inkje å leggja til.

 

Og oppdagar ein ting i seinare forsking som endrar teoriar ein sjølv har presentert, medan ein var "grøn og uskuldeg", bør ein ogso ha høve til å gjera merksam på dette overfor andre brukarar, nettopp for å sleppa at feilaktige teoriar vert oppattekne, jmf. dei mange ættetavlene som ligg ute på t.d. FamilySearch eller ancestry.com der feil som for nokre av oss er heilt openberre, berre vert oppattekne, utan at dei vert meir sanne av den grunn!

 

Eg har nesten ei kjensle av at me her gjennom avgrensing av redigeringsfunksjonen får ei aldri so liti innskrenking av ytringsfridomen vår, eller er eg heilt på jordet?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa vel DA at de kan gjøre endringer i ettertid hvis det var behov for det. Dermed er det bare å prøve om de gjør det. Be om at ulike debatter blir markert løst når de så er det.

Jeg synes det er en god endring. Det burde være helt unødvendig å gå mange innlegg tilbake for å se endringer. Har man en endring til en debatt så ta den der debatten er på det tidspunktet. Når en debatt går over mange side ønsker ihvertfall ikke jeg å gå tilbake for å se om det er endringer, jeg ønsker å fortsette der den sluttet sist.

Jeg synes det er slitsomt med endringer av overskrifter, men ser at det av og til kan være behov for det. Greier man ikke å gjøre det innenfor de 24 timene, kan man be DA om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mer enn en person som har ødelagt debatter her på forumet ved å gå inn og endre innleggene sine i ettertid, og da til typen "...", "Ja", "Nei" osv., så jeg skjønner at Digitalarkivet endelig tok affære. Flere av oss har nettopp ønsket oss en slik endring. Samtidig har de jo åpnet for at endringer kan gjøres, men da av moderator, så endringer av feil eller å føye til "[Løst]" i overskrifter o.l. kommer sikkert ikke til å være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan fornuftig redigering ikkje er årsaka til endringa, og sidan Digitalarkivet har opna for redigering via epost meiner eg at denne mogelegheita bør brukast aktivt. Elles trur eg at det vil komme på plass ein knapp for "Løyst", slik eg foreslår i eit innlegg i den andre debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg er noe forbauset over at så mange mange synes det er i orden å gå tilbake å rette noe i en debatt - i ettertid. Kanskje er jeg for puristisk i tankegangen, men for meg er en skriftlig debatt et "dokument" som deltakerne "eier" i fellesskap. Og har man mer å si i en debatt bør det komme som et nytt innlegg og fortsettelse av debatten, ikke ved å gå inn i tidligere innlegg å forandre på disse. Selv om de fleste sammenligninger halter, regner jeg som en selvfølge at ingen vil synes det er i orden at Jens Stoltenberg i dag tropper opp på Nrk for å få strøket eller rettet på noe han sa i en debatt i valgkampen (slik at Erna Solbergs svar blir hengende i lufta, helt uforståelig for ettertida). Skulle det være slik at Jens Stoltenberg angrer på noe som ble sagt i valgdebatten, må han komme med dette i ettertid av debatten.

 

Og hva med de som har sitert et innlegg og så finnes ikke det siterte innlegget lenger.

 

Og apropos å føre [Løst] ved temaoverskriftene er dette etter mitt syn å kaste blår i øynene på folk. Ja, man kan løse et problem, men det er ikke det samme som at det er riktig løst. Det er ikke mye av det jeg har gjort jeg tør skrive "Løst" ved. Jeg føler jeg må være så ydmyk over mine resultater at jeg ser på dem som hypoteser som holder - inntil det motsatte er bevist.

 

Med andre ord hilser jeg velkommen at debattene kan bevares slik de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt unødvendig med samme diskusjon i 2 emner. Samtidig. Se lenken øverst, den fører til den opprinnelige tråden med avstemning, diskusjon - og innlegg fra moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.