Gå til innhold
Arkivverket

Slekter som avstammer fra magister Absalon Pedersson Beyer


Gjest
 Del

Recommended Posts

Jeg søker slekter som avstammer fra magister Absalon Pedersson Beyer, f. 1528 i Aurland, d. 1575 i Bergen. http://no.wikipedia....Pedersson_Beyer

 

Den eneste tråden som er "sikker" og som jeg kjenner til går fra Absalon til Konow-slekten, finnes det andre sikre?

 

Jeg har også interesse av alle slektstråder som mener de avstammer derfra.

 

Jeg er også ute etter folk som vil hjelpe til å bidra med å dokumentere Absalons etterslekt. Målet er å være ferdig med prosjektet i forkant av Absalons 500-års jubileum i 2028.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sikkert fra 1500 og tidlig 1600 tall er jeg ikke kompetent til å forske på. Jeg har en linje fra Absalon Pedersen til Elisabeth Finde født ca 1675 i Gloppen basert på Lampe "Bergens Stifts Biskoper og Præster efter reformationen" del 2 side 182-83. Kan man anse att Lampe er "sikker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det finnes det feil i Lampe også, så vi kan vel si at intet er sikkert, men at det er med stor sannsynlighet er riktig. Ikke at jeg er kompetent nok til å uttale meg bombastisk da jeg i mindre grad har bruk verket selv, og dermed kun har hørt hva kompetente mennesker forteller.

 

Kanskje kan Yngve Nedrebø uttale seg om Lampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bergens Katedralskoles Historie:

 

"Absalon Pederssøn var kun 47 aar, da han døde 1575. Han

havde 1552 egtet Anna Pedersdatter, en pige af god familie fra

Trondhjem. Hun havde været enke i 15 aar, da hun 1590 ble,anklaget

for trolddom og dømt til baalet. Den ulykkelige vedblev

at paastaa sin uskyldighed, indtil flammerne kvalte hendes røst."

 

Altså var han da gift i ca 23 år, og kunne selvfølgelig fått eterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bergens Katedralskoles Historie:

 

"Absalon Pederssøn var kun 47 aar, da han døde 1575. Han

havde 1552 egtet Anna Pedersdatter, en pige af god familie fra

Trondhjem. Hun havde været enke i 15 aar, da hun 1590 ble,anklaget

for trolddom og dømt til baalet. Den ulykkelige vedblev

at paastaa sin uskyldighed, indtil flammerne kvalte hendes røst."

 

Altså var han da gift i ca 23 år, og kunne selvfølgelig fått eterkommere

Lars, derom strides ikke de lærde, kanskje du har missoppfattet det som står?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare klippet og limt det som står i boken.

 

Og det er når jeg leser litt litt nøyere nevnt et barn av Absalon Pederssøn Beyer: Susanna (som ble lærer ved katedralskolen)

Det er også nevnt en Absalon Absalonssøn som ble student i 1615. Hvem dette var står det intet om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyer er jo også en adelig ætt

 

I boken "Magtens Forsegling" av Allan Tønnesen (utgitt 2013) så er det avbildet mange segl og biografier av "Beyer-personer" i Norge hvor det så vidt jeg kan se antydes at de stammer fra Absalon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, Johan Fredrik Lampe: Bergens stifts biskoper og præster efter reformationen som jeg nevner i #2 kan man lese her http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=lampe del 1 side 160-61. Han har selv i sin "Kapittelbok" skrevet om sine barn. En del døde unge, men Absalon Absalonsen ble prest i Gloppen. Om jeg husker rett så fulgte han sin mor når hun ble kjørt til å brennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er nevnt en som kanskje kan være sønn av Absalon:

 

Peder Ananiassen Beyer (-1661), sogneprest til Selje. Deponerte 1650, personlig kapellan til Selje

1656-1659 og sogneprest 1659-1661. Gift med sine to forgjengeres enke Maren Søfrensdatter

Friis, en søster av bispinne Munthe. Han var rimeligvis en sønn av byskriver i Bergen Ananias Absalonsen

Beyer

 

Hvem dette er vet jeg ikke:

 

Absalon Beyer, lagmann i Fredrikstad. Rimeligvis den Absalon Beyer som får bestalling som krigssekretær

ved armeen Søndenfjelds 26-11-1658. Han utnevnes tillagmann i Fredrikstad i mars 1660,

men virket kun inntil 1662 idet eftermannen utnevnes mai 1662. En Absalon Beyer utnevnes til

inspektør for handelen og navigasjonen i Nordlandene 1664, men det er uklart om det er samme

person. Rimeligvis en slektning av sogneprestene Absalon Jørgensen Beyer til Innvik (geistlige nr.

38) og Peder Ananiassen Beyer til Selje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Absalon Peders. B - Absalon Absalons. B. - Lisbet Absalonsd. gm. Jørgen Abelsen, sgpr. Gloppen, 3 barn. - Absalon Jørgensen 1.gm Agnete Pedersdtr. 5 barn. - Så kommer det store spørsmålet: Jørgen Absalonsen Hougs, kone ukjent. - datteren Agnete Jørgensdt. Hougs (ca. 1688 - 20/10 1735 Støre) gm. Christopher Bernhoft.

 

Jeg er veldig usikker på dette. Hadde vært flott en gang for alle å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er nevnt en som kanskje kan være sønn av Absalon:

 

Peder Ananiassen Beyer (-1661), sogneprest til Selje. Deponerte 1650, personlig kapellan til Selje

1656-1659 og sogneprest 1659-1661. Gift med sine to forgjengeres enke Maren Søfrensdatter

Friis, en søster av bispinne Munthe. Han var rimeligvis en sønn av byskriver i Bergen Ananias Absalonsen

Beyer

 

Hvem dette er vet jeg ikke:

 

Absalon Beyer, lagmann i Fredrikstad. Rimeligvis den Absalon Beyer som får bestalling som krigssekretær

ved armeen Søndenfjelds 26-11-1658. Han utnevnes tillagmann i Fredrikstad i mars 1660,

men virket kun inntil 1662 idet eftermannen utnevnes mai 1662. En Absalon Beyer utnevnes til

inspektør for handelen og navigasjonen i Nordlandene 1664, men det er uklart om det er samme

person. Rimeligvis en slektning av sogneprestene Absalon Jørgensen Beyer til Innvik (geistlige nr.

38) og Peder Ananiassen Beyer til Selje

Supert Lars Ove, siste Absalon mener jeg å ha lest at ikke er av APB slekt, men jeg vil komme tilbake til det. Alt i denne tråden er for meg viktig, kjent fra før eller ikke. Akkurat nå så er jeg litt travel så får ikke fulgt opp nå. Niels Hegge, Finde er interessant, spesiellt da det omfatter Schreuderslekten også. Schreuderslekten er inngiftet 2 ganger i Beyer, Absalon Jørgensen Beyer 1625-1680 var gift med Cathrine Hansdatter Schreuder, der har jeg ikke funnet ut om barna har linjer videre, vet noen om det er det meget av interesse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Absalon Peders. B - Absalon Absalons. B. - Lisbet Absalonsd. gm. Jørgen Abelsen, sgpr. Gloppen, 3 barn. - Absalon Jørgensen 1.gm Agnete Pedersdtr. 5 barn. - Så kommer det store spørsmålet: Jørgen Absalonsen Hougs, kone ukjent. - datteren Agnete Jørgensdt. Hougs (ca. 1688 - 20/10 1735 Støre) gm. Christopher Bernhoft.

 

Jeg er veldig usikker på dette. Hadde vært flott en gang for alle å finne ut av dette.

Houg'er var fadder i VÅR Absalon Larsen Beyer http://slektenbeyer.com/genealogy/getperson.php?personID=I6&tree=beyer sin dåp i Breim, Gloppen, meget interessant. Berit, det er en av grunnene til at jeg vil samle fakta på bordet, det er litt her og litt der, derfor har jeg bestemt meg for å gjøre en jobb slik at man kan se resultatet i sin helhet, ikke stykkevis. Det er en gigantisk oppgave, men den skal jeg igjennom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Lars Ove, siste Absalon mener jeg å ha lest at ikke er av APB slekt, men jeg vil komme tilbake til det. Alt i denne tråden er for meg viktig, kjent fra før eller ikke. Akkurat nå så er jeg litt travel så får ikke fulgt opp nå. Niels Hegge, Finde er interessant, spesiellt da det omfatter Schreuderslekten også. Schreuderslekten er inngiftet 2 ganger i Beyer, Absalon Jørgensen Beyer 1625-1680 var gift med Cathrine Hansdatter Schreuder, der har jeg ikke funnet ut om barna har linjer videre, vet noen om det er det meget av interesse.

 

 

Jeg har flere Beyer i "systemet" mitt, og jeg har også fargefoto av deres segl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med att det er flere Schröder her så tar jeg med det jeg har funnet i "Lampe":

* Absalon Pedersen Beyer (1528-1575)

* Anne Pedersdtr (Ca. 1530-1590)

Gift 19 Feb 1552

 

* Absalon Absalonsen Beyer (1559-1639)

Dorthe Pallisdtr (Ca. 1570-)

 

Jørgen Abelsen

* Lisbeth Absalonsdtr Beyer (1595-)

 

Jens Hanssen Schreuder (Ca. 1624-1683)

* Anna Jørgensdatter Beyer (-Etter 1702)

 

Rasmus Pedersen Finde (Ca. 1651-1694)

* Anna Jensdtr Schreuder (Ca. 1650-Ca. 1700)

 

Thomas Jensen Collin (1663-1746)

* Elsebeth Finde (Ca. 1675-)

Mads Lambertsen Schreuder (1698-1751)

* Anne Marie Collin (Ca. 1699-1787) Gift 9 Aug 1719

De med * er linjen fra Absalon. Det skulle som sagt være interessant å få ekspertuttalelse på disse leddene. Datteren til Mads Schreuder og Anne Marie Collin og videre har jeg kildebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels, det jeg har gjort med Konow er å følge linjen i slekten Konows bok, der mangler det ett ledd tidlig, men som er med i selve treet jeg lager. Det samme vil jeg gjøre med Finde når jeg om ett par mnd er ferdig med konow. Det er meget omfattende og tidkrevene å finne informasjon i kirkebøkene, så tålmodighet er en dyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe satt som prost i Bamble i Telemark og samlet inn materiale om presteskapet i en tid da det ikke fantes bygdebøker, og ikke fantes noe Digitalarkiv. Det fantes knapt nok arkiver. Han kunne bygge på enkelte eldre samlinger, f.eks. Hatting, og noen bøker om prester i andre landsdeler, og i Danmark. Lampes arbeidsmetode var å sende brev med spørsmål til presteskapet, som kunne konsultere kallsbøkene. Dermed ble det nødvendigvis skiftende kvalitet: innsatsen til den enkelte person som fikk spørsmålet, og kvaliteten på opplysningene i kallsbøkene.

 

Lampe ble ikke ferdig med arbeidet, og det ble fullført av Daniel Thrap. Thrap har nok dessverre innført en del feil i materialet.

 

Jeg er klar over at det er ganske mange feil i Lampe, men jeg bruker bøkene med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe satt som prost i Bamble i Telemark og samlet inn materiale om presteskapet i en tid da det ikke fantes bygdebøker, og ikke fantes noe Digitalarkiv. Det fantes knapt nok arkiver. Han kunne bygge på enkelte eldre samlinger, f.eks. Hatting, og noen bøker om prester i andre landsdeler, og i Danmark. Lampes arbeidsmetode var å sende brev med spørsmål til presteskapet, som kunne konsultere kallsbøkene. Dermed ble det nødvendigvis skiftende kvalitet: innsatsen til den enkelte person som fikk spørsmålet, og kvaliteten på opplysningene i kallsbøkene.

 

Lampe ble ikke ferdig med arbeidet, og det ble fullført av Daniel Thrap. Thrap har nok dessverre innført en del feil i materialet.

 

Jeg er klar over at det er ganske mange feil i Lampe, men jeg bruker bøkene med stor glede.

Tusen takk skal du ha Yngve! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyer og Schreuder er en skikkelig cocktail.

Hans Samuelsen Schreuder, to av hans barn, helsøsknene Cathrine og Hans ble gift inn Beyerfamilien. Cathrine med Absalon Jørgens. B, og Hans med Absalon Jørgensens datter Anna. Begge parene fikk barn.

Så her må de ha hatt problemer eller mye moro med hva de skulle tittulere hverandre.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyer og Schreuder er en skikkelig cocktail.

Hans Samuelsen Schreuder, to av hans barn, helsøsknene Cathrine og Hans ble gift inn Beyerfamilien. Cathrine med Absalon Jørgens. B, og Hans med Absalon Jørgensens datter Anna. Begge parene fikk barn.

Så her må de ha hatt problemer eller mye moro med hva de skulle tittulere hverandre.

Berit, kanskje kan en slik diskusjon som dette frembringe noe informasjon fra eventuelle etterkommere. Jeg tenker på at vi aldri har hatt slike muligheter som vi har i dag til å fremskaffe informasjon. Man ser jo bare her i Digitalarkivet, fremskrittene er synlig for hver eneste dag som går, mange gjør en utrolig flott jobb for at informasjonen blir tilgjengelig. Samtidig så har vel aldri denne informasjonen blitt sydd sammen på en fullstendig måte, kanskje kan vi få til noe unikt? Tiden vil vise.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til Norsk portrettarkiv. Som jeg forstår teksten på hjemmesiden så er bildene frigitt og kan derfor brukes fritt. Er det noen som vet noe annet, vennligst gi beskjed.

 

Teksten tolker jeg slik:

"Her under huiler her Absalon Absoalonsen barnföd i Bergen Anno 1559 den 10 Apr oc Kapellan til Domkirken Sammesteds i 7 Aar. Derefter Sogne prest til Glopen I ? udi 47 Aar Som döde her i Schorpen Anno 1639 i sin Alder 87 Aar - - " Jeg har problem med ordet etter I Glopen. Jeg antar att han var sogneprest der i 47 år(?).

 

Er det noen som har ett fritt farvebilde så er det sikkert flere enn jeg som gjerne vil ha kopi av det.

 

Og til slutt, kirken er vel den gamle middelalderkirken som nå heter Vereide?

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til Norsk portrettarkiv. Som jeg forstår teksten på hjemmesiden så er bildene frigitt og kan derfor brukes fritt. Er det noen som vet noe annet, vennligst gi beskjed.

 

Teksten tolker jeg slik:

"Her under huiler her Absalon Absoalonsen barnföd i Bergen Anno 1559 den 10 Apr oc Kapellan til Domkirken Sammesteds i 7 Aar. Derefter Sogne prest til Glopen I ? udi 47 Aar Som döde her i Schorpen Anno 1639 i sin Alder 87 Aar - - " Jeg har problem med ordet etter I Glopen. Jeg antar att han var sogneprest der i 47 år(?).

 

Er det noen som har ett fritt farvebilde så er det sikkert flere enn jeg som gjerne vil ha kopi av det.

 

Og til slutt, kirken er vel den gamle middelalderkirken som nå heter Vereide?

 

Jeg leser ... Gloppen i Norfior ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har tatt flere bilder av epitafiet til Absalon Absalonsøn Beyer i Kinn kirke. Jeg har også fotografert portrettene i Innvik.

kirke. Blant disse er kopi av portrettet av A.A.B. i Kinn.

 

Dessverre er det bare mulig å laste opp inntil 500KB på denne siden og alle filene er større enn det.

 

Jeg deler gjerne bildene med alle som er interesserte. De kunne også legges inn i forminsket versjon.

 

Det ville vært interessant å se seglavtrykk fra Beyer-familien.

 

Vennlig hilsen

Aasmund Beier-Fangen   beierfangen@gmail.com

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.