Gå til innhold
Arkivverket

Mystiske symptomer på søk i forumet - problemer med ØÆÅ?


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg har testet søkefunksjonen her i forumet, og konkludert med at noe ikke fungerer som det skal. I tillegg så har andre hjulpet til og funnet andre mystiske symptomer som gjør ting enda mer merkelig.

 

Ord som jeg vet eksisterer i spesifikke emner dukker ikke opp på søk.

Ørge eksisterer i bla http://forum.arkivverket.no/topic/185066-skifte-etter-christopher-nielsen-groenbech-nordland-dat-12-oktober-1771-og-annet-rundt-groenbech-familiene-i-trondheim-og-hadsel/page__view__findpost__p__1593538 og test-forumet nevnt under

Ørgensen eksisterer også i disse emnene.

 

Jeg henviser til test-forumet hvor det har blitt testet litt og mer utfyllende om hvilke ord det kan dreie seg om samt hvordan søket utarter seg i de forskjellige tilfellene: http://forum.arkivverket.no/topic/188443-tester-soekefunksjon-finner-ikke-forumet-navnet-oergensen-kan-andre-teste-dette-kanskje/

 

Med over 15000 emner i forumet så blir søk helt avgjørende for å finne frem. Jeg får vel føye til at jeg har søkt for å se om dette har vært et tema tidligere, men har ikke funnet noen emner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, problemer med søkeord som inneholder bokstavene Æ, Ø og Å har i høyeste grad vært gjenstand for irritasjon og spørsmål tidligere - se denne tråden http://forum.arkivverket.no/topic/177135-soeking-i-gamle-debatter/ .

 

Jeg må innrømme at piffen gikk litt ut av meg etter å ha "mast" om dette problemet i samme tråd gjennom ett år, men jeg trodde da virkelig at dette søkeproblemet var løst nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tore, som sagt, jeg søkte, men fant altså ikke dette emnet som var postet tidligere.

 

Tja, det virker jo som problemet ikke er løst i det hele tatt. Etter å ha lest gjennom, så vil jeg si tvert om. Hvorfor søkeresulater er helt avhengig av hvor man søker fra, gjør jo dette problemet nesten litt komisk. Det er jo åpenbart forskjell på om man søker fra f.eks hovedsiden vs. et underforum.

 

Det er egentlig litt rart, siden IP-Board jo er et ganske robust og godt forum i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg bumper denne opp igjen, i håp om at noen har anledning til å se på problemet. Det er jo stadig et problem, at vi ikke kan søke etter ord som inneholder ÆØÅ.

 

Selv mistenker jeg en manglende eller feil konfigurasjon på serversiden. IP Board skal i utgangspunktet ikke ha noen problemer med å takle bokstavene. Jeg har sett på en del andre norske forum som også bruker IP Board, uten at de har noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i IP.Board. Vi har satt det opp til å bruke UTF-8 som tegnsett men i noen tilfeller konverterers alt som ikke er ASCII til entities og det virker litt tilfeldig hvor og når det skjer.

 

Neste versjon an IP.Board er bygget med UTF-8 støtte fra bunnen av så jeg regner med at det vil fungere bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, takk for oppklaringen. Da vet vi hvertfall at dere har gjort det som er mulig innafor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hurra :) Nå er det mulig å søke med ÆØÅ. Vet ikke når det ble fikset, men jeg mistenker relativt nylige oppdateringer. Takk, dette var kjærkomment!

 

En liten notis: vanligvis er søkeresultat uthevet med gult. Det er det ikke når orda inneholder æøå. Det er vel et problem for forum-utvikler vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.