Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bull i Trøndelag


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hei - Er det noen her på forumet som har noe å bidra med omkring denne slekten/familien (Støren/Statsbygd)

Jørgen Jørgensen Bull født ca 1635.HVEM VAR HANS KONE? Jørgen var sønn av Jørgen Jensen Bull født 1585 Støren og Ellen Samuelsdatter Arctander født ca 1590 Stjørdal. I følge Erik Berntsen hadde Jørgen broren Henrik Jørgensen Bull født 1624,død 24 nov 1688,og en søster Dorthe. Jørgen hadde barna som jeg vet om Kirsten født 1701 og Gidsken 1703 / 1788.Skulle gjerne hatt navnet på deres mor ! Takknemlig for all hjelp ! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: Kan du angi kildene for disse barna?

 

Her Jørgen p Statsbygden, s havde Elen, Her Samuels D: af Størdalen. Hans Børn

4). Her Henric p Stadsbøygden, s havde Ane, Her Anders D: af Ørlandet, og med hende

5). Her Anders Bull Capellan paa Hitteren

5). Dorothea , havde Capitain Emhaus og med ham

6).Elen som havde Her Ole, Pastor til Statsbygden

4).Hans Jørgensøn havde Anders Guldsmedes Enche

4). Hans Jørgensøn, den anden, var en Knabe

4). Jørgen Jørgensøn Guldsmed, seilede bort

4). Lucie Jørgens D: fik Her Niels Bredal, Prest i Trumsen

4). Dorthe Jørgens D: fik Her Jens p Bynesset, s da var Capellan p Statsbygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 slektsbøker om familien Bull.

 

I boken om trønder-delen av familien så har ikke Jørgen Jensen Bull en sønn med navnet Jørgen. Han står oppført med fem barn, Henrik, Hans, Jens, Dorthea og Lucia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 3 Den er nok bygd på Tønder. Se side 204 (s233/pdf). Tønder har heller ikke med Jørgen, og det virker underlig da jeg tolker Tønder til å ha brukt Schønnings tavle som kilde. Schønning har 6 barn:

Henrik, Hans, Hans, Jørgen, Lucie og Dorthe.

 

Simon Ellefsen har følgende: http://nose.dk/Norge/bullballe.html#3

 

Simon har nok basert dette på Schønning: http://nose.dk/GerhardS/large/De%20Bullers%20og%20Balgers%20Slegte-Register.pdf

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 6 Der er det en fin forklaring der de to brødre Hans Jørgensen er i strid om arveparten etter faren Jørgen Jensen. Det bekrefter at Schønning har rett, og at Tønder/Erlandsen har feil når de kaller den ene av brødrene for Jens. Hos Tønder står det Jens Jørgensen Guldsmed, men gullsmeden han het beviselig Hans jmf. det som står hos Brodahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til Jørgen J. Bull og Elen Samuelsdt., Dorothea, ble iflg Erlandsen gift med Jens, sognepresten til Byneset. Det står ingen ting der om de fikk barn. Men om de fikk en sønn så ville jo Jørgen vært et naturlgi valg. Kanskje noen som vet noe mere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 8 Det er jo ingenting i skiftet etter Lucie Jørgensdatter Bull som tyder på at søsteren Dorothea hadde etterslekt som var i livet i 1701. Derimot nevnes en fostersønn Jørgen Thomesen i det samme skiftet. Spørs om ikke denne fostersønnen er opphavet til de 2 Jørgensdøtrene i Troms, og at han har brukt Bull selv om han ikke var genetisk beslektet (så langt vi vet i hvert fall).

 

Se også: http://forum.arkivverket.no/topic/102439-16663-soestrene-joergensdtr-bull-fra-malangen-1700-tallet/

 

Jeg antar at det er samme personer vi drøfter her, eller?

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Beklager,ser nå at jeg har stokket om kortene.Den rette far til Kirsten Jørgensdatter 1701/ 1775 var Jørgen Thomasen. Ikke Jørgen Jørgensen som jeg har i mitt oppsett.Spørsmålet blir da hvem var Jørgen Thomesen, nevnt som foster sønn,og hvem var mor til hans barn: Kirsten og Paul ca 1701, Gidsken 1703 og Peder 1707.( Kilde Erik Berntsen etternavnslister)Både Kirsten og hennes mann Anders Olsen er begge født i Aursfjorden Malangen. Beklager rotet mitt igjen. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 8 Det er jo ingenting i skiftet etter Lucie Jørgensdatter Bull som tyder på at søsteren Dorothea hadde etterslekt som var i livet i 1701. Derimot nevnes en fostersønn Jørgen Thomesen i det samme skiftet. Spørs om ikke denne fostersønnen er opphavet til de 2 Jørgensdøtrene i Troms, og at han har brukt Bull selv om han ikke var genetisk beslektet (så langt vi vet i hvert fall).

 

Se også: http://forum.arkivve...en-1700-tallet/

 

Jeg antar at det er samme personer vi drøfter her, eller?

 

 

Hei

 

Jeg har en i min slekt som het Kirsten Bull Jørgensdatter (Faren het Jørgen Bull Tomesen). Hun er f. i ca. 1701 i Malangen i Troms.

Har lest et sted at Jørgen Bull Tomesen var fostersønn hos Lucia Jørgensdatter Bull og mann.

 

MVH

Elisabeth Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Er det noen her på forumet som har noe å bidra med omkring denne slekten/familien (Støren/Statsbygd)

Jørgen Jørgensen Bull født ca 1635.HVEM VAR HANS KONE? Jørgen var sønn av Jørgen Jensen Bull født 1585 Støren og Ellen Samuelsdatter Arctander født ca 1590 Stjørdal. I følge Erik Berntsen hadde Jørgen broren Henrik Jørgensen Bull født 1624,død 24 nov 1688,og en søster Dorthe. Jørgen hadde barna som jeg vet om Kirsten født 1701 og Gidsken 1703 / 1788.Skulle gjerne hatt navnet på deres mor ! Takknemlig for all hjelp ! Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Hei

Som sagt har jeg en Kirsten Bull Jørgensdatter i min slekt f. ca. 1701.

Hun ble gift med Anders Olsen f. 1700.

Anders hadde en søster og bror, Birte og Benjamin. B og B myrdet Birte sin mann og ble hengt for det i 1742. Søk Birte-saken i Malangen.

Jeg var på et lokalt foredrag i sommer i Malangen og fikk oppdatering om dette mordet. Fikk også se utstyrskisten til Birte. Meget interessant.

 

Uten å si at det er sikkert, har jeg fått opplyst at Jørgen Bull Tomesen var gift med Ingeborg Povelsdatter, Malangen Troms.

Jeg har også opplysninger om at Jørgen var født i ca. 1679 dø før 1745 og

Ingeborg var født i ca. 1680 og dø i 1762.

Har ikke selv undersøkt om dette stemmer.

 

MVH

Elisabeth Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tromsø Prestegård finner vi i 1666 en husmann Thomas Pedersen 32 år gammel. Han har en sønn Jørgen Thomasen 26 uker gammel. Er så denne Jørgen identisk med den Jørgen Thomasen som er omtalt ovenfor. Noen har kastet frem den teorien at Jørgen skulle være en søstersønn av Lucie Jørgensdatter Bull. I 1666 var Niels Pedersen Bredal ennå ikke prest i Tromsø. Kallet stod faktisk vakant. Det står at Bredal kom til Tromsø først i 1689, men jeg har notert han der alt i 1680. Det er skifte etter Bredal i 1697 og etter Lucie i 1701. Ingen barn. I skiftet etter Lucie nevnes en brordatter Martha Henricsdatter og fostersønnen Jørgen Thomasen. Jørgen Thomasen får bygsel 1/2 våg på Bakkeby i Malangen omkring 1699. I 1702 er han 23 år gammel. Han måtte være eldre siden han fikk bygsel i 1699. I 1711 er han gift, men ingen barn nevnes. Kanskje tok man da ikke med små barn. I 1739 får sønnen Povel overta 12 mark. Jørgen døde i 1744. I 1748 overtok sønnen Peder fra sin mor de resterende 24 mark (1 pund). Det må være Jørgens enke Ingeborg Povelsdatter som døde 88 år gammel på Bakkeby i 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt innlegg ovenfor sier jeg at Niels Bredal ikke var prest i Tromsø i 1666. Det er feil. Jeg støttet meg til hva Ytreberg har skrevet om prestene i Troms, mellom annet i Malangen Bygdebok. Bredal kom til Tromsø i 1659, før den tiden hadde han vært ca. 10 år i Trondenes. Jeg sier også at noen antar at Jørgen Thomesen var en søstersønn av Lucie. Det eventuelle slektskapet ligger nok litt lenger ute. Var Margrethe Olsdatter farmor til Jørgen og søskenbarn til Lusie, er det noen som funderer over. Jeg ser at det nevnes Jørgen Bull Thomesen, men brukte Jørgen selv noen gang navnet Bull? Var det ikke først i neste generasjon at Bull-navnet kom opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt innlegg ovenfor sier jeg at Niels Bredal ikke var prest i Tromsø i 1666. Det er feil. Jeg støttet meg til hva Ytreberg har skrevet om prestene i Troms, mellom annet i Malangen Bygdebok. Bredal kom til Tromsø i 1659, før den tiden hadde han vært ca. 10 år i Trondenes. Jeg sier også at noen antar at Jørgen Thomesen var en søstersønn av Lucie. Det eventuelle slektskapet ligger nok litt lenger ute. Var Margrethe Olsdatter farmor til Jørgen og søskenbarn til Lusie, er det noen som funderer over. Jeg ser at det nevnes Jørgen Bull Thomesen, men brukte Jørgen selv noen gang navnet Bull? Var det ikke først i neste generasjon at Bull-navnet kom opp?

 

 

Hei

Det er jo umulig å finne noe om Jørgen Bull Tomesen og f.eks. kone, da det ikke er lagt ut kirkebøker fra den tiden, Malanngen og Trondenes.1679-1745.

Vet ikke hvordan man skal finne noe om disse personene.

 

MVH

Elisabeth Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at denne saken en gang ble drøftet i det gamle forumet og der kom det frem mange opplysninger. I det gamle forumet fant man en mengde gamle opplysninger, men det ser ut til at dette er ofret til fordel for de stadige forandringene i Digitalarkivet. Det sies at man skal kunne komme inn på det game formet frem til nyttår, men et ser ut til å være en komplisert sak. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at denne saken en gang ble drøftet i det gamle forumet og der kom det frem mange opplysninger. I det gamle forumet fant man en mengde gamle opplysninger, men det ser ut til at dette er ofret til fordel for de stadige forandringene i Digitalarkivet. Det sies at man skal kunne komme inn på det game formet frem til nyttår, men et ser ut til å være en komplisert sak. Dessverre!

 

Hei

 

Kanskje noen kan komme med noe fra det gamle forumet før 31/12-2013

 

MVH

Elisabeth Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Odd Annar. Også i tema 16663 i gammelforumet er denne saken diskutert. Elisabeth Lier, ta kopi av det diskuterte før det forsvinner, eller er vanskelig å gjenfinne! Du skiver: vet ikke hvordan man skal finne ut noe om disse personene. Nei, man er i siste halvdel av1600-tallet og begynnelsen av 1700-tallet. Det er begrenset hva man kan finne ut om personer fra den iden. Og det er et faktum at det bevarte arkivmaterialet fra Tromsø Fogderi fra den tiden er begrenset. Arkivmaterialet fra Senja Fogderi er mer rikholdig.

 

Takk Odd Annar. Også i tema 16663 i gammelforumet er denne saken diskutert. Elisabeth Lier, ta kopi av det diskuterte før det forsvinner, eller er vanskelig å gjenfinne! Du skiver: vet ikke hvordan man skal finne ut noe om disse personene. Nei, man er i siste halvdel av1600-tallet og begynnelsen av 1700-tallet. Det er begrenset hva man kan finne ut om personer fra den iden. Og det er et faktum at det bevarte arkivmaterialet fra Tromsø Fogderi fra den tiden er begrenset. Arkivmaterialet fra Senja Fogderi er mer rikholdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tromsø Prestegård finner vi i 1666 en husmann Thomas Pedersen 32 år gammel. Han har en sønn Jørgen Thomasen 26 uker gammel. Er så denne Jørgen identisk med den Jørgen Thomasen som er omtalt ovenfor. Noen har kastet frem den teorien at Jørgen skulle være en søstersønn av Lucie Jørgensdatter Bull. I 1666 var Niels Pedersen Bredal ennå ikke prest i Tromsø. Kallet stod faktisk vakant. Det står at Bredal kom til Tromsø først i 1689, men jeg har notert han der alt i 1680. Det er skifte etter Bredal i 1697 og etter Lucie i 1701. Ingen barn. I skiftet etter Lucie nevnes en brordatter Martha Henricsdatter og fostersønnen Jørgen Thomasen. Jørgen Thomasen får bygsel 1/2 våg på Bakkeby i Malangen omkring 1699. I 1702 er han 23 år gammel. Han måtte være eldre siden han fikk bygsel i 1699. I 1711 er han gift, men ingen barn nevnes. Kanskje tok man da ikke med små barn. I 1739 får sønnen Povel overta 12 mark. Jørgen døde i 1744. I 1748 overtok sønnen Peder fra sin mor de resterende 24 mark (1 pund). Det må være Jørgens enke Ingeborg Povelsdatter som døde 88 år gammel på Bakkeby i 1762.

 

Jeg har problemer med å finne han i 1702. Hvor holder han til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.