Gå til innhold
Arkivverket
M Halvorsen

Elias Knudsen på Lille Milde i Fana

Recommended Posts

M Halvorsen

Elias Knudsen (f.ca.1690 - d.1770) giftet seg i Fana i 1721 med Anna Larsdatter. (f.ca. 1692 - d.1765).

Er det noen som vet hvor disse to var født?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Davidsen

Der er ein Elias Knudsen på Nordvik i Samnanger (Ous) i manntalet for 1701 som då er 6 år. Kan det vera han?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
M Halvorsen

Jeg har sjekket ham og mener han ble boende på Nordvik i Samnanger. Jeg finner ingen andre gode kandidater i Hordaland i 1701.

I Innvik i Sogn og Fjordane i 1701 finner jeg en mulig kandidat:

Knud Joensen 49 o Yttreid Neder Stryen Indvig

Elias Knudsen* 10 s hieme Yttreid Neder Stryen Indvig

Kan dette være rett? Er det noen som vet hvor det ble av denne Elias Knutsen?

Endret av M Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Davidsen

Du kan jo sjekke om der skulle vera eit skifte etter faren eller eit ugift sysken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen

Et spor kan være å sjekke fadrene til barna, og navn pga oppkallinger. Jeg ser da at det er de samme fadrene som går igjen ved flere av barnedåpene, bosatt på Søre Jellestad: Hans Magnesen, Ole Magnesen og Eli Hansdatter. Magne Hansen Jellestad ble også gift med Elias Knudsens datter, Susanna. Om de var i slekt er ikke godt å si, men det har nok vært nære forbindelser mellom disse familiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
M Halvorsen

Hei, takk for innspill.

Jeg har sett på fadrene ved dåp for barna uten at jeg har funnet noen forbindelser. Jeg tror nesten den siste muligheten er dersom en snubler over Elias eller konen i et skifte.

Jeg vil tro Elias er født utenfor Fana. Alternativt at han er født like etter 1701 i Fana. Iflg døde i Fana var han imidlertid 80år da han døde i 1770.

Hilsen Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.