Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger "Gammelt søk" ble det borte?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Tidligere kunne jeg finne de enkelte kommunene i folketellingene og søke på person. Nå finner jeg bare landsdekkende søk (som ft 1910). Den gamle søkemåten gav meg mulighet til å klikke "samme område" og da fikk jeg opp "alle" digitale registreringer som måttte finnes. Dåp, gifte og døde etc.

 

Er dette nå helt borte? Eller er det bare andre måter å finne det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det gamle søket forleden da jeg gikk på lenken Emigranter litt nedenfor folketellingene :) Men akkurat nå virker visst ingenting hos meg, for jeg kommer ikke inn på www.digitalarkivet.no.

 

mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kunne jeg finne de enkelte kommunene i folketellingene og søke på person. Nå finner jeg bare landsdekkende søk (som ft 1910). Den gamle søkemåten gav meg mulighet til å klikke "samme område" og da fikk jeg opp "alle" digitale registreringer som måttte finnes. Dåp, gifte og døde etc.

 

Er dette nå helt borte? Eller er det bare andre måter å finne det på?

 

I søkeskjemaet til folketellinga 1910 kan du avgrense søket geografisk ved å bruke menyen til venstre. Her kan du velge én eller flere kommuner i ett eller flere fylker.

 

I kildesøket Finn kilde kan du for eksempel bruke fritekstfeltet til å søke på et kommunenavn, så får du treff på kilder som kan kobles til denne kommunen. Finn kilde inneholder bare kildene som er overført til det nye Digitalarkivet, men overføringa av kilder pågår nå for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt Digitalarkivet også kunne bidra med hva som er intensjonen. skal vi bare ha tilbud om den reduserte søkemuligheten i fremtiden eller vil det være mulig å søke på gamlemåten i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest, vil det gamle søkesystemet forsvinne 1. januar 2014.

 

Personlig synes jeg det nå er tungvindt å søke i det gamle systemet, og jeg synes det nye fungerer supert!

 

Men det er helt to forskjellige måter å bygge opp søk på, så da må man bare sette seg ned og lære seg den nye måten i stedet for hele tiden å ønske seg noe gammelt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette forumet er blitt ødelagt. Hvor er det blitt av slektsgranskerene som sto på i det gamle forumet? Det som tidligere var enkelt, blir mer og mer komplisert. Mindre og mindre brukervennlig!

 

Joda, jeg vet mange er fornøyd, men det er få av dem som har bidratt slik som de gamle som er blitt borte. Delvis skviset ut ved at de ikke ville googles? Jeg vet at flere av de som har bidrett med digitale kirkebøker angrer seg for at de ikke valgte andre databaser. Noen lurer også på om de kan få igen sitt eget arbeid, for å legge det ut på egne databaser slik som Vestoppland Slektshistorielag har gjort. Full kontroll over eget åndsverk!

 

Noen har digitale kirkebøker som de er blitt meget betengte med å sende inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel som jeg har benyttet meg av er å søke flere prestegjeld / kommuner i ett søk.

Med slekt på grensa mellom Rogaland og Hordaland er det iallefall en stor fordel!!!

 

Haker nå av f.eks. for Sveio (H), SKåre ® ev. Torvestad ® og Haugesund® og slipper å skifte database. Tar noen ganger med Ølen, Etne og Skånevik også :)

 

Avansert ... Nå blir R i parentes til ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stusli hvis den gamle løsningen blir borte nå.

 

Jeg har f.eks ikke funnet noen måte å søke etter flere personer i en handling i det nye systemet, det er en nokså grunnleggende funksjon. Det blir håpløst å finne folk på en rimelig effektiv måte.

 

Når man først går til det skritt å lage listespesifikke søkeskjema burde man ha studert hvordan folk ønsker å søke. Den gamle løsningen har også Hurtigsøk basert på hva det er vanlig å søke på.

 

Dessuten blir funksjonen for å velge mellom mulige matchende verdier (f.eks Inneheld vis) borte.

 

Den gamle løsningen burde ikke legges ned før man har visse minimumsfunksjoner på plass i den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår å bruke Registreringssentral for Historiske data i stedet til søk i folketellingene 1865,1875, 1900 og 1910. Jeg har helt sluttet å bruke Digitalarkivet til slike søk på disse årene, og det er kun på folketellingen

1801 jeg bruker Digitalarkivet. http://www.rhd.uit.no/folketellinger/folketellinger.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to og et halvt å siden oppgraderte vi Windows-systemet her på arbeidsplassen min, og det vare flere personer som nærmest fikk panikk og påsto de ikke kunne klare å jobbe i det hele tatt i en ny Windows-versjon. Jeg prøvde å fortelle dem "slapp av, det går bra, om et halvt år har dere glemt hvordan det gamle oppsettet" så ut.

 

Dere kan jo gjette hvem som fikk rett.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkemetodikken i Folketellingene er en ren katastrofe. De gamle folketellingene var en glede, men det nye er en sogen. Det har vi heldigvis enda en stund RHD. Må si at jeg nå bruker RHD mer og etter at resultatet er der på plass noterer jeg ned også liken til DA.

 

Å hope fra vanlig søk til Avansert søk er nesten en umulighet da valg vi har satt opp og vi beholde blir borte og valgene må settes på nytt. Det synes ikke å være noen sammenheng når i går fra ordinært søk til Avansert søk. Selv om RHD ikke hadde så mange valgmulighetene var de enkle valgene bedre oversiktlige.

 

I tillegg ergrer jeg også ve datoformatet om brukes. Man kan snakke om datastandard; greit å snakke om ISO-Standard i databasene (teknisk) men presentasjonen kunne vært mer slik folk flest bruker og som stemmer overens med det vi bruker i personnummer, bankkort etc.

 

Og så var det omleggingen ved at man ikke har noen konverteringsmulighet mellom gamle FT og det nye. Alle registreringer må registreres på nytt (mange tusen).

 

:)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.