Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingene


Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Hvor er det gamle oppsette og søkemulighetene på folketellingene fra 1801 1865 1875 1900. for di var enklere og lese og du fikk svar, på det nye oppsette får jeg ikke di svara jeg søker, hvis jeg skal søke i Ringsaker eller andre kommuner selv om jeg vet at de bor der under tellingen. Få det gamle tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor er det gamle oppsette og søkemulighetene på folketellingene fra 1801 1865 1875 1900. for di var enklere og lese og du fikk svar, på det nye oppsette får jeg ikke di svara jeg søker, hvis jeg skal søke i Ringsaker eller andre kommuner selv om jeg vet at de bor der under tellingen. Få det gamle tilbake.

 

Vi kan ikke ta vare på det gamle oppsettet for framtiden. Du må nok sette deg inn i de nye søkemulighetene for tellingene. Les veiledningene: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek Det vil særlig være viktig å lære seg bruk av * til erstatning for deler av navn/ord du søker på. F.eks. skrive ola* når du leter etter olaf/olav for da vil du få treff både på olaf og olav.

 

Det er en del funksjonalitet vi savner i det nye, som f.eks. å kunne søke etter flere personer samtidig, men dette er noe vi håper å få på plass også i det nye.

 

Hvis du spesifiserer hva du leter etter/hva som er vanskelig med det nye så skal vi forsøke å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil særlig være viktig å lære seg bruk av * til erstatning for deler av navn/ord du søker på. F.eks. skrive ola* når du leter etter olaf/olav for da vil du få treff både på olaf og olav.

 

Søking med * er eit godt eksempel på at ting fungerer dårlegare i det nye søket enn det gjorde i det gamle. Ein må ha minst to bokstavar med for å få treff, og ein kan ikkje bruke * inne i eit namn. Men dette veit nok Anette og dei andre i Digitalarkivet alt om frå før, og er vel diverre ikkje så mykje å gjere med. Likevel er det synd at ein av og til må bruke kreative søkjeuttrykk, og likevel har problem med å finne det som ein tidlegare har kunna finne fram til ved hjelp av enkle Oldervollske søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.