Gå til innhold
Arkivverket

Fogdregnskap Rakkestad, 1695 - Kierboe


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

http://arkivverket.n...ad/db/44409/78/

 

Jeg håper på hjelp til å tyde det som står om gården Kierboe og gjerne samme gård i odelsskatten 1678

 

http://arkivverket.n.../db/44395/150/

 

samt samme for skattemanntall 1685 http://arkivverket.n...ad/db/44399/76/

 

Det er bare noen linjer på hver så jeg håper det går. Jeg er som en kanskje forstår, på jakt etter Kiørboe-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke 1:

Tierboe, Simmen paaboer, schylder med Eenhalf Beche Querne, og 1/6 part udj Een flom Saug.

Lodzeyere

Besidderen 1 Hud 6 1/2 schind

Hans Stifbøren 4 1/2 schind

Svenning Vessbye 1 schind

 

Lenke 2:

Tierboe Simon paaboe, schylder til Soner(?) Skomager 1 schind

Rassmus Stemmens Arffuinger 8 schind.

 

Lenke 3:

bøxsler huer sit. Tierboe simon paaboe, med 1/2 Queren og 1/6 part i Flom Saug schylder 2 Huder

LodsEiere

Bessideren 11 2/7 schind

hans Stifbøren 4 5/7 schind

Rasmus Stemmens Arfuinger 8 schind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else B.

 

Jeg måtte bare forsøke å finne noe som kunne hjelpe med å avklare Kiørboe-familiens opprinnelse.

 

Jeg trodde selv at det var en Hans Christensen i lenke 1, men jeg tok feil som vanlig. Han hadde passet bedre inn.

 

En mulig slutning av lenkene er vel (1678-lenken viser ikke hele eierforholdet):

 

- Simen bor og leier både i 1678, 1685 og 1695 - eier og besidder (eier også andel i annen eiendom og sag)

- Hans Stifbøren har også en andel av gården i 1685 og 1695 (usikkert i 1678)

- Rasmus Stemmens (arvingers) andel i 1678 og 1685 er for størstedelen overtatt av Simen i 1695. En liten del eies av Svenning Vessbye som vel er en av arvingene.

 

Mine andre kilder har antatt at en Christen Kiørboe samt en Ole Kiørboe og Hans Christensen Kiørboe kom fra denne gården. Hans skal ha vært født omkring 1665-1670 og kan altså være identisk med Hans Stifbøren, men en slik konklusjon ser mer enn usikker ut når ingen av de andre navnene passer. Dessverre eksisterer ikke manntallet 1664-1666 som kunne avklart mye.

 

Jeg kan føye til at hverken Simen, Rasmus eller Svenning er brukt i de senere Kiørboe-slekter. (Dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Else B.

 

Stebarn var det selvfølgelig og mest sannsynlig Simens. Jeg må forsøke å lete på flere fogdregnskap for om mulig å finne navnet på "hans stebarn" selv om dette ser litt håpløst ut. Fogdregnskapene etter 1695-6 kommer etterhvert har Riksarkivet / Digitalarkivet nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.