Gå til innhold
Arkivverket

Lars Michelsen, fogd, lagmann og assessor, hvem er hans foreldre?


Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Lars Michelsen, utnevnt som fogd i Hallingdals og Ringerikes fogderi 7.7.1710

og ses å ha stilt kausjon for sine oppebørsler i den forbindelse 2. oktober samme

år. I 1716 ble han etter egne søknader om lønn for sin innsats i forsvaret av

Ringerike (Krokskogen) forfremmet til assessor i Overhoffretten hvor han var til

1726. Bestalling som viselagmann i Tønsberg og Fredrikstad Lagdømme 1717.

Det siste embetet fikk han antakelig ikke før året etter. Han var fogd her helt til

sin død 10. mars 1730 (dødsdato fra litteratur, jeg har ikke funnet ut hvor han ble

begravet). Lars Michelsen var gift 2 ganger. Første gang 6. oktober 1716 i

Norderhov med Johanna Jonasdatter Ramus. Hun døde allerede i august neste år,

1 måned etter at hun hadde født datteren Anna, som derved ble enearving etter

sin bestemor Anna Colbjørnsdatter. Lars Michelsens andre hustru var Anne Marie

Krefting.

Litteratur Bernhoft 1885 og PT 2r s. 178.

 

Jeg håper noen har tips å komme med her til videre leting. Dette skal brukes i den kommende boken om Eidsvollsmennenes forfedre i tre generasjoner. Boken kommer på våren i jubileumsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Michelsen ble gravlagt i Moss 27-2-1730. Hans kone Anne Maria Krefting ble gravlagt i Moss 27-2-1727.

Han var vel også gift med Ragnlid Jonsdtr.? 26-12-1705 på Norderhov.

Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Knut.

 

Jeg er slett ikke sikker på at dette er lagmann og assessor Laurids Michelsens kone som begraves i 1727, det må i så fall finnes noe som kan bekrefte dette. Tilsvarende er jeg høyst usikker på at det er lagmannen som gifter seg på Norderhov i 17.05.1705 (derimot stemmer Rune's opplysning om ekteskapet i 1716).

 

Årsaken er den samme, "qvinde" er neppe en lagmann og assessors hustru, "kiereste" ville vært det minste (som du ser i samme kirkebok på samme tid fra tid til annen). Tilsvarende Michelsen i 1705 bare omtalt som L.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke sikker på at dette er lagmann og assessor Laurids Michelsens kone som begraves i 1727, det må i så fall finnes noe som kan bekrefte dette. Tilsvarende er jeg høyst usikker på at det er lagmannen som gifter seg på Norderhov i 17.05.1705 (derimot stemmer Rune's opplysning om ekteskapet i 1716).

 

Årsaken er den samme, "qvinde" er neppe en lagmann og assessors hustru, "kiereste" ville vært det minste (som du ser i samme kirkebok på samme tid fra tid til annen). Tilsvarende Michelsen i 1705 bare omtalt som L.M.

 

Enig her med Geir, det vil være svært unormalt at lagmannens kone ville kalles qvinde, derfor er det usannsynlig at dette er rett person. Ellers..takk til Knut for opplysningen om at de døde i Moss. Den var nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper trådstarter tilgir meg å spinne litt videre på Lars Michelsens siste hustru.

 

Anne Marie Henriksdatter Krefting f. c1705, begr. 17.nov.1769? skal ha blitt gift c1728 (eller 1730) med sogneprest Ferdinand Jochumsen Phister 1694-1752, se FS https://familysearch...M9.2.1/SGCX-PZN . Tidspunkt for ekteskap kan passe med at hun først var gift med Lars Michelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun nevnes som enke etter Phister som er død 10.okt.1752 (geistlig skifte) Thisted amt mm http://www.brejl.dk/thistedgejst.html

 

Samme skifteutdrag: "46 Anne [Henriksdatter] Krefting i Nykøbing. 17.11.1769, fol.246."

 

Her nevnes hun også som Anne Henriksdatter Krefting http://nordvestsjael...lev 1783-94.pdf

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket kb, men hun nevnes på en rekke nettsteder i Danmark til å være død 17.nov.1769 på Nykøbing Mors, Danmark - som vel er veldig nær Thisted.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor dette "Marie" kommer inn. I de samtidige kildene jeg har lest, danske som norske skifter, er hun konsekvent omtalt som Anne (Henrichsdatter) Krefting. Hva er det jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.