Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok, Larvik By, Skjøte fra 1818


Egil Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke lest korrektur på dette, men leser det omtrent slik:

 

No. 2 Skjøde.

Jeg underskrevne Johannes Olsen Møller med min Curator Christian Horn tilstaaer og hermed vitterliggjør: At ligesom min afdøde Fader Ole Johannesen i levende Live ved midlertidig oprettet Kjøbecontract af 25 Februarii d. A. haver solgt til Johannes Larsen Stolpestad et af ham selv opbygget lille Huus eller saakaldet Udskud, uden Tomt, ved Siden af hans iboende Huus, beliggende imellem Christian Horns og Jørgen Gothelds Huse under Frizøebakken i Laurvig, saaledes er det jeg som myndig Arving, til videre lovmedholdig Opfyldelse af den bemeldte Contract, ved dette mit Skjøde, sælger, skjøder og overdrager ham det bemeldte lille Huus som er beliggende paa den anden Side af Gaden lige over for Vaaningshuuset, med iværende enkelt Jernkakkelovn, for den imellem os omaccorderede Kiøbesumma 30 Sp: thi som bemeldte Tredive Norske Speciedalere til min Fader adnøielig er bleven betalt saa kjender jeg mig min Hustrue og Arvinger, ingen videre Deel, Ret eller Ejendom at have til eller udi det herudinden solgte Huus, men Samme med iværende Kakkelovn, og alle Muur og nagelfaste Indredninger herefter at skal følge og tilhøre Kiøberen Johannes Stolpestad og hans Arvinger til retmæsig Ejendom, og for hvilket jeg vil være hans trygge Hjemmelsmand efter Loven. - Det attesteres af os begge: at det stemplede Papiir til den oprettede Interims Contract rigtig har været forbrugt. - Til Bekræftelse under min Haand og hostrygte Signet. - Laurvig den 11te April 1818. -

Som Kjøber Johannes Larsen Stolpestad. Som Sælger Johannes Olsen (LS) Til Vitterlighed Drange, Bryn. Som Curator Christian Horn. At jeg som Enke efter afdøde Ole Johannesen samtykker i Salget af det herudinden bortskjødede Huus, saaledes som formeldte Skjøde indeholder, bekræftes ligeledes af mig under min Haand. - Datum ut supra. - Mari Hansdatter iholdt Pen - Som Laugværge Andreas Larsen. -

At forestaaende Dokument med Underskrivter er i det hele tilstaaet og vedtaget at forholde sig rigtig af samtlige mig bekjendte Contrahenter, i Overvær af mig Thomas Bryn qva Notarius Publicus og Notarialvidnet Niels Germann Drange, og at den mindreaarige Johannes Olsen med Curator, Christian Horn samt Enken Marie Hansdatter med Lavværge Andreas Larsen ligeledes har tilstaaet, derfor at have modtaget Valutta ved Kjøbesummens Erlæggelse til afdøde Ole Johannesen Møller, det vorde herved notarialiter bekræftet. - Laurvig den 25 Maii 1818. Bryn - Actum test. Drange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.