Gå til innhold
Arkivverket

Høna mi fru...


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Ja, hva skjuler det seg bak dette uttrykket :rolleyes: Dette er brodert på et åkle som min oldemor har laget, nok mellom 1910-1930. Det henger nå på veggen i feriehuset vårt, og har mange ganger vært gjenstand for av besøkende: , hæææ, hva er det som står der B)

 

Desverre får jeg ikke lastet opp bildet av det, men det er to, ja akkurat to høner som står mot hverandre med hver sin kylling rett bak hver og en av de, mellom hønene er det et "kunstnerisk" broderert tre el.l.under hønene med avkom.

 

 

Så kom igjen, "get it out " med mulige forklaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , har jo en tanke for at det er skrevet, brodert i en annen tid..:) Og Berit, , du har rett, det er ikke noe åkle, men heller ikke håndkleskjuler, (for lite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er vel å komprimere eller krympe biletet i eit bildebehandlingsprogram, slik at datamengda bikkar under 500 kB. Dette er nemleg den grensa Digitalarkivet har sett for opplasting.

 

(Om du ikkje får dette til kan du jo sende det til (epost redigert vekk), så skal eg prøve).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er hanen som snakker om "høna mi fru"? I en eller annen regle eller sang som er gått tapt.

 

Mvh, Ingelin

Endret av Ingelin Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det kanskje to haner (jf. de lange halefjærene) som ser på hverandre, og sier "Høna mi, Tru?"

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brodert F og T er nokså lik, tror jeg, men F-en har en liten strek/ sak på sin venstre side, noe som bokstaven i Fru/Tru mangler. Det broderte korsstinget nærmest F/T tror jeg tilhører den lille r-en, jf. de andre bokstavene. Eller hva tror dere?

 

Jeg ville legge inn et eksempel på en brofert F og T, men teknikken samarbeider ikke i dag....

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en test om jeg får lagt inn noe annet.

 

Nei.... det gikk ikke.

 

Til jul ønsker jeg meg at all teknikk plutselig virker!!!!!

 

 

GRRRRRRRRRRRRRRRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn; takk for å få det til slik at det kunne sees på. Og takk så langt med kreative ideer, både for å sannsynligere eller usannsynliggjøre.

 

Om eggbrett forslaget, ja kanskje det, det er uansett ca. 40*50 cm. Jeg har imellomtiden konsultert moderen, for det er "derifra" det kommer, det hang i barndomshjemmet hennes i Tylldalen/Østerdalen. Skriver og hang, for hun har ikke minne om at det lå som duk, men at det nok hang på stueveggen. Igjen, kreative ideer motaes fortsatt med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser to haner. Har aldri sett høner med slike halefjær. Men hva er det de ser på?

Er det i deres øyne ei praktfull høne, selv om det ikke ligner. Men det er mange hjerter på det som kan se ut som et juletre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også to haner, og det står "Høna mi Fru" Det er vel en kylling bak hver hane. Kan ikke forstå at det skal være høner, i tilfelle er det dårlig laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også to haner, og det står "Høna mi Fru" Det er vel en kylling bak hver hane. Kan ikke forstå at det skal være høner, i tilfelle er det dårlig laga.

 

Enig med Svein at det er to haner, men det kan også være hver sin høne det skal forestille at de har med seg, og at de liksom skal presentere hver sin hønefru :)

En mulighet kan også være at hanefar ser seg selv i speilet sammen med sin fru..? ;-) ;)

 

 

For å sitere en landbruksminister fra Hardanger for noen år siden, så kom vel han med strofen "Hver mann sin høne", uten sammenligning forøvrig ;)

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit bilete av ein hane og to høner frå Wikipedia:

 

798px-Haushuehner_1575.jpg

 

Ut frå dette kan det ikkje vere tvil om at det er to hanar på duken.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolkning er at dette er ment humoristisk. Som regel er det én hane og flere høner, men her er det to haner som begge hevder at høna er deres frue. De har hver sin kylling, som de sikkert hevder å være far til. Har høna vært utro og lurt dem begge? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er deler av en tekst. Har broderiet opprinnelig vært større og blitt slitt/ ødelagt? Generasjonene før oss var så flinke til å ta vare på det som fortsatt var i orden, min bestemor kunne godt ha funnet på å klippe ut og ramme inn det som fortsatt var fint på et gammelt broderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.