Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Kruse - hvor stammer slekten fra? Kan den føres lenger tilbake enn Just Kruse (f.1773, d. 1848)?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Bare en kommentar til deg Berit. Da har jeg sendt deg en mail på den privatadressen du oppga jeg kunne bruke og håper dette går bedre enn alle de andre forgjeves henvendelsene.

Så et spørsmål vedr. de opplysningene du sendte om Krich og Lyche. Du skriver at Just Philip Krich var født 1674 og død 1756. Men det var også konen! Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere følger godt med for det er så fort å skrive en feil eller flere, og det er fint å få rettet dem opp.

Jeg har nå redigert Daniel/David Boy og født og død på Magdalena Pedersdt. Lyche. Det var like greit slik at ikke flere skal bli villedet på grunn av feilene.

 

Leif.

Først jeg har rettet Daniel til David Boy i hovedinnlegget om Krich og Lyche. Det er best slik at andre ikke repeterer feilen min.

 

Du har nok funnet feil Ole Pedersen Lyche. Det er skiftet til Ole Pedersen Lyche som var sønn av Peder Madsen Lyche som var prest på Jevnaker. han var også eldre enn min Ole Pedersen Lyche. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Min Ole Pedersen var sønn av Peder Olsen på Strømsø. Han var også yngre enn prestesønnen, og levde fremdeles i 1727. Mitt gamle tema ang. Lyche http://forum.arkivve...he#entry1478505

 

Ang. min klage ang. skiftereg. i databasen, så er fortsatt min mening at de ikke kan skrive noe annet enn akkurat det som står i skiftene, selv om de mener eller vet noe annet. Det er og blilr feil.

 

 

 

Bjørn.

Du har så rett. Dårlig unnskyldning men jeg var så sliten av å konsentrere meg hele tiden om like navn og mange tall, og da er det fort gjort å gjøre feil. Aldri vært noe flink til å lese korrektur på mitt eget arbeid. Men, nå har jeg rettet det i hovedinnlegget ang. Krich og Lyche. Skriver det her også.

Magdalena Pedersdt. Lyche f. juni 1678 Strømsø(fra alder ved død) - gravlagt 30/1 1769 Fiskum, Eiker, 90 år og 8 mnd. Hun bodde vel hos datteren Boel Margr. på Fiskum gård. Boel Margr. hadde jo vært gift med Jens Jensen Krum/Krom. Et lite NB. Jacob Kruse og Jens Krum var svogere om du skulle oversett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Berit.

 

Takk for avklaringen av Lyche. Som du kanskje husker så har vi drøftet litt Lyche tidligere fordi jeg hører til en Lychegren, men neppe noen av disse fra Strømsø. Fordi disse stadig nevnes har jeg nå forsøkt å notere alt som gjelder dem og må gi deg stor takk for at du deler med oss.

 

Når det gjelder skifteregisteret og "supplement" og/eller synsing av navnetilhørighet så kan det lede mange på villspor. Jeg har alltid trodd at fornavn og etternavn er avskrift - muligens normert og ikke noe annet og er veldig overrasket hvis det er praksis å gjøre noe annet. Mulig forbindelse/slektsnavn o.a. - som selvsagt kan være til stor hjelp for brukere, burde kun være notert i "Merknad".

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif .

 

Jeg ser ingen grunn til at det jeg har funnet om slekt skal være hemmelig. Jeg skal ikke skrive for salg. Det er bare hyggelig at andre også kan ha glede av det, og evt. korrigere meg om jeg har rota det til.

 

Jeg husker ikke uten videre tidligere debatt med deg om Lyche, med mindre det var du som lette etter Lyche i Christiania, muligens i det gamle DA. Lurer på om ikke det var snakk om øyene i Oslofjorden eller Ekeberg. Jeg klarer ikke å finne igjen den debatten.

 

Hyggelig at du også mener det ikke skal skrives andre navn enn det som står i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

Jeg har med interesse lest gjennom dialogen om slekten Kruse

I tilsvar fra Berit Knudsen står det

Obs! Det opptrer enda en Peder Kruse i Drammensdistriktet og muligens Kongsberg i 1760-årene. Han var gullsmed og sønn av Johan Kruse i Drammen.

Jeg har sporet min slekt tilbake til Anne Cathrine Fladsrud som skal ha giftet seg for 3. gang med nettopp denne Peder Kruse som var gullsmed i Drammen og omtalt i boken "Gullstedkunsten i Drammen"  side 206

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8469&idx_id=8469&uid=ny&idx_side=-124

Jeg finner likevel ikke noen vielsesprotokoll (etter 1801 men før 1824) eller dødsprotokoll. Anne Cathrine Fladstrup Kruse døde i 1824
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8469&idx_id=8469&uid=ny&idx_side=-124
Vet dere noe mer om denne Kurse-slekten?

Jeg er meget takknemlig for svar

mvh Johnny Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jobber med Hvaler-listene og kom over Alexander Marcus Kruse (f:21.10.1816) sin dåp på Hvaler i 19.01.1817. Finnes kun på scannet utgave. Ser ut som foreldrene Just og Ragnhild hadde tilhold på gården Ørdal på tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
På 2.1.2014 den 8.37, Berit Knudsen skrev:

Jeg har prøvet flere ganger å sende deg PM, og jeg har ikke mottatt noen fra deg. Det virker som det kan være noe galt der.

Jeg kan ikke skrive stort her så jeg tar det alle nødvendigste. OBS. Albret har blitt kalt Albret/Albert og Albrigt.

 

1. ALBRET Nielsen KRUSE, prokurator. Fca. 1650 - grl. 4/11 1729 Strømsø. Gift 30/3 1692 hjemme, Frogner krk., Lier med KIRSTEN ANSTENSDT.. Sørsdal, død 10/6- grl. 14/6 1725 Bragernes. Har mere om henne og hennes slekt, men se Søndre nedre søndre i Lier (bøkene ligger vel på nett). 4 barn.

 

Tar med en opplysninger til som jeg anser viktig: Iflg. prestemanntallet for Lier 1665 fantes det på Gunnerud i Sylling en Albrigt Nilsen 14 år som leste for barna i menigheten. Det var vel ikke vanlig at menigmann kunne lese på den tiden. Jeg har en mistanke om at dette kan være Albret/Albrigt Nielsen Kruse er ikke sikkert, men etter 1665 finnes det ingen Albret Nilsen i kirkebøkene. I stedenfor dukker Albret Nielsen Kruse opp ingensteds fra. I 1674 i Sylling sto Albret Kruse skrifte pga. et uekte barn.

 

2. JACOB Albretsen KRUSE. Fca. 1699 - død 1778 på Lille Høvig i Lier, grl. 3/3 1778 Frogner krk., Lier. Skifte 1778. Gift 25/11 1727 Kongsberg med PETRONELLA DORTHEA Justdt. KRICH dpt. 26/11 1708 Bragernes - død ?. Datter av Just Philip Krich og Magdalena Pedersdt. Lyche (ikke prestefam. Lyche). Har mere om disse. NB. Det står feil brudgom i vielsen, broren Niels var allerede gift i 1724. De fikk 10 barn, 6 vokste opp.

 

3. PEDER Jacobsen KRUSE. Døpt 18/6 1740 Frogner krk. Lier - grl. 14/1 1791 Kongsberg. Gift 26/11 1768 Bragernes med HELENE CATHRINE LØNING. (Ved senere opptegnelser er hun tillagt fødenavnet Höpker. ). Helene C. døde 20/1 - grl. 30/1 1818 i Tune, 68 1/2 år.

Peder og Helene C. bodde på Kongsberg så lenge han levde. Etter hans død flyttet Helene C. til Chra og deretter til sin eldste sønn i Tune som bodde på Solli.

De fikk 6 barn: Andrea (1769-? ), Andreas (1771-1836 ) gift 12 barn, Just Philip (1773-1773 ), Just Philip( 1775-1848) gift 3 barn, Ole Niels (1778-1784 ) og Margaretha (1782-1795 Chra.Dom.).

 

Obs! Det opptrer enda en Peder Kruse i Drammensdistriktet og muligens Kongsberg i 1760-årene. Han var gullsmed og sønn av Johan Kruse i Drammen.

 

4. JUST PHILIP Pedersen KRUSE. Døpt 18/12 1775 Kongsberg - død 17/4 - grl. 22/4 1848 Tune, ca. 75 år. Mrk: "Død i Sarpsborg hvortil han kom sin dødsdag. Hans oppholdssted har vært formestlig mellom Borge tjenesti Provsti".

Gift 29/12 1808 Tune (brudgom bodde på Stensrud) med pike RAGNHILD ANDERSDT. Opstad. Ragnild døde 22/11 - grl. 28/11 1836 Tune, 54 år. Mrk: Hun fantes syk på marken og døde før hun kom til sitt hjem. Hun bodde hos sin sønn Peder Kruse på Alvimhaugen.

 

Just P. var kontorist hos fogd Johanes Radich i Tune. Just må allerede ha kommet til Tune før 8/2 1808.Just og Ragnhild flyttet til Asker hvor Peder ble født i 1811. Videre til Christiania. Se manntall 1815 Vestre Qvartal. Hermanblir født her i 1815. I 1825 er han kontorist i Skjeberg. Flyttet senere til Tune, hvor et barn ble konf. i 1828.

 

3 barn er registrert: Peder (1811-? ) gift 8 barn?, Herman Julius (1814-1895 ) og Marcus (1825-? ).

 

5. HERMAN JULIUS Justesen KRUSE. Herman Julius f. 22/5- dpt. 8/6 1814 hj.døpt, Akershus slottsmenigh. i Garnisonemenigh. Foreldre skriver ved Zahlkassen Just Kruse og h. Ragnhild Oppestad. Herman J. konf. i Tune 18/10 1828. Død fhv. skolelærer Herman Julius Justessen Kruse, giift 5/9 - grl. 12/9 1895 Sarpsborg, dødsårsak alderdormssvakhet. Anmrk.: Omkr. 3 md. syk, afsked for omkring 20 år siden.

Gift 4/6 1839 Tune med pike Nicoline Nielsdt. født på Yven og værende på Yven hos sine foreldre, 19 år. Far Niels Eriksen. Garantister: Fredrik Hansen, Hannestad og skomaker Anders Nielsen, Yven.

 

De fikk 8 barn: Niels (1840-1905 ).gift 2. ganger, 1.ektes. 5 barn, 2.ektes. 5 barn.

Rasmus (1842-1920) gift 8 barn. Just (1844-1923) gift 2 barn, Malene (1846-?)ugift, Andreas (1849-? ) gift 7 barn, Erik (1851- ) gift 1 barn, Johannes (1854-1892) 1 uekte barn, gift 0 barn og Marie (1858-ca. 1919 ) gift 5 barn.

Det er også oppført etterkommere etter alle disse.

 

Herman utdannet seg til skredder, fra ca. 1858 skoleholder, først som omgangsskolelærer, og senere med fast skolestue. Et år var han også kommunekasserer. I tillegg drev han også emissær- og klokkervirksomhet.

 

Det var kortversjonen, men det finnes mye mere. Har ikke lest gjennom dette etter jeg skrev det.

 

@ Berit Knudsen

 

Har det vært noen nye funn vedrørende stamfaren Albert Nielssøn Kruse siden dette innlegget for snart 9 år siden?

 

Mvh Are

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2022 den 1.43, Isaak Nikolai Alm-Kruse skrev:

Jeg mener å huske at en fra slekta skrev om kruse og konkluderte med at de stammet fra dansk adel.

 

@ Isaak Nikolai Alm-Kruse

 

Dette utsagnet er svakt interessant som et vilkårlig spor, men savner dessverre det vi forventer av et fruktbart bidrag, nemlig substans.

 

Som et minimum: Hvem skrev hva og når? Hvorfor konkluderte vedkommende anonyme person med et dansk opphav?

 

Debatten vil vært bedre tjent om du heller kunne opplyse dette. 

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are.

Jeg stoppet etter jeg fant dødsfallet til Albert. Jeg har ikke klart å finne noen dokumentasjon ang. hans forfedre.

Bård Kruse, som dessverre har gått bort, hadde en teori om at de var av uradelen Kruse,

men hverken han eller jeg fant noe bevis for det.

 

På nettet, My Heritage/Geni, har jeg sett en som har ført opp to generasjoner til, og på den måten klart å knytte Albert til uradalen.

Men det aller viktigste, dokumetasjon, har jeg ikke funnet. Jeg må bli medlem av disse sidene for å få se dokumentasjonen.

Så derfor anser jeg de nye leddene som "ugyldige" inntil skikkelig dokumentasjon foreligger.

 

Jeg hadde planlagt å sjekke de siste opplysningene i sommer, men dessverre så kom Corona i veien for meg.

Kanskje jeg prøver på nytt til sommeren?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.