Gå til innhold
Arkivverket

Sissel Hansdatter, f. ca. 1758, d. 1807. Skal være fra gården Horgen i Tune, Østfold. Men hvor er dette gårdsbruket blitt av i Tune bygdebøker?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det står i Tune bygdebøker at Ellef Tostensen Bjor (f. ca. 1742, begr. 5 august 1811), gårdbruker på Bjor i Tune, var gift med Sissel Hansdatter Horgen (f.ca. 1758, begr. Tune 10 januar 1807). De ble gift i Tune 5 april 1781. Jeg finner hos Rygh at Horgen er gårdsbruk i Tune, men når jeg slår opp i Tune bygdebøker finner jeg ingen gård ved dette navn. Kan dette bruket stå under en annet gårdsbruk? Jeg søker hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Har sett litt på den nevnte F. T. 1801.

Der ser vi Gunder Hansen gift med Gunild Ounsd.

Er Gunder bror til " din " Sissel ?

 

Viet 1787.

26 august.

Gundro og Gunil.

Nr. 3.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 2 (1771-1803), Ekteviede 1783-1787, side 236-237.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-165

 

Muligens er dette bare en stor feil men jeg prøver likevel.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at disse var søsken. Sissel var født ca. 1758 og denne Gunder født ca. 1759. Jeg skal senere se hvem som er faddere til barna deres, så kan hende lar det seg finne ut av - på denne måten. Men det er jo underlig at gården ikke finnes i Tune bygdebøker. Takk for kreativ hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horgen ligger i den delen av Tune prestegjelld som senere ble skilt ut som Rolvsøy herred. Dermed faller den utenfor området til Tune bygdebok.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg oppklart mysteriet! Takk til deg Tor. Jeg ser også at det skal være utgitt bygdebok for Rolvsøy, men vet ikke om denne inneholder slektshistorie. Er det noen som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.