Gå til innhold
Arkivverket

Fritz Wilhelm Maassen (f.Tyskland 1874). Barberer i Borge, Østfold. Noen som kjenner denne slekten bakover?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Fritz Wilhelm Maassen var født i Tyskland 16 februar 1874. Han finnes i folketellingen for Borge i Østfold i 1910, men der er familienavnet feilskrevet til Mådssen. Han bodde da på gården Kjølberg søndre i Borge, var barberer og hadde kone og 5 barn født i tidsrommet 1903-10. Konen hans var Anna Marie Petersen, f. Sarpsborg 2 august 1878. Hun drev tobakksforretning i Sarpsborg ved folketellingen 1900 og var da ugift. Jeg har sjekket gifte i tidsrommet 1900-1904 for både Borge og Sarpsborg men finner ikke vielsen.

Jeg søker nå kunnskap om hvor i Tyskland Fritz Wilhelm kom fra og om slekten bakover er kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten Maassen finns også i Øst-Nederland (Arnhem). Jeg har ingen formening om eventuell slektskap med den tyske gren.

I slektsboken over familie "Maassen fra Arnhem" sier forfatteren at navnet er avledet av fornavnet Thomas. Altså Thomaszoon.

Den første Maassen i Arnhem var Reynier M. som ble borger i 1763.

 

Meertens Instituut for familienavn i Nederland sier følgende under Naamsvermeldingen og literatuur referenties:

 

• Jonge Pieters Maessen, Monster1441 (archief van het klooster van Sint Elizabeth in Den Haag) [sernee-1920, p 19].

• Johan Maessen, Sittard 1569 [Arch. Gasthuis Sittard, p 247].

• Goerdt Maessen, Maasniel ca. 1600 [J. Ruiten, 'De Wijerhof te Maasniel', in: Roerstreek 22 (1990), p 151].

• Thijs Maessen, Vlodrop 1735 [Gootzen-2002, p 102].

• Patr. < Maas [VG 9 (1984), p 64].

• [A.M.A. Maassen, Stamboom van de familie Maassen uit Geulle, Maastricht 1975].

• Maassen, Maes(s)en: Patr. Vleivorm van de VN Maes = Thomas; of Maaszone. 1389 Maes Cachtel = 1395 Masin Cachtel, Ieper (BEELE);

1375 Jan Maessone, Breda (WF). [WFZ]

 

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer til siste innlegg: Familien kaller bare mannen Fritz Maassen. Og han er født i 1874. Ved folketellingen i 1910 står det Fritz Vilhelm. Ved datteren Lilli Franciskas dåp i 1903 står det Fredrik Wilhelm, ved datteren Aase Eleonores dåp i 1906 står det Fridrich Wilhelm, ved sønnen Rolfs dåp i 1908 står det Fritz Wilhelm Madsen (presten har ikke forstått skrivemåten av familienavnet!), ved sønnen Bjørge Asmunds dåp i 1910 står det Frits Vilhelm. Altså en herlig veksling mellom Fritz og Fredrik. Kanskje Fritz var kallenavnet hans? Ikke vet jeg, men det er nå en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn !

Judith Annie gifter seg Borge kirke 9-5-1931 med

Hans Larsen f-Rygge 17-3-1900, sjafør i Oslo,

Kanskje de fikk barn som kan kaste lys over saken,

De flyttet sansynlig til Oslo siden begge forloverne er derfra

Mvh Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Fritz Wilhelm Maassen dro tilbake til Tyskland. Da sønnene Rolf og Bjørge ble konfirmert i 1923 og 1925 i Borge var bostedet hans oppgitt å være Berlin. Husker det var en Maassen familie som bodde på Kjølberg. Datteren, Berit Mary Maassen bor i Sarpsborg. Anna Marie Maassen ligger begravd i Gamlebyen, østre Fredrikstad.

Ser av ft. 1885 for Sarpsborg at Annas far, Hans Peter Petersen var barberer og kom fra Flensburg, Tyskland. Mvh Terje Narten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fritz Wilhelm Maassen var født i Tyskland 16 februar 1874. Han finnes i folketellingen for Borge i Østfold i 1910, men der er familienavnet feilskrevet til Mådssen. Han bodde da på gården Kjølberg søndre i Borge, var barberer og hadde kone og 5 barn født i tidsrommet 1903-10. Konen hans var Anna Marie Petersen, f. Sarpsborg 2 august 1878. Hun drev tobakksforretning i Sarpsborg ved folketellingen 1900 og var da ugift. Jeg har sjekket gifte i tidsrommet 1900-1904 for både Borge og Sarpsborg men finner ikke vielsen.

Jeg søker nå kunnskap om hvor i Tyskland Fritz Wilhelm kom fra og om slekten bakover er kjent?

 

Hej Björn!

 

Av en händelse sökte jag på min bestefar W. Maasssen på google och hittade dina frågor. Hur kommer det sig att du är intresserad av Wilhelm?

Kontakta mig gärna på mail: Thore maassen@Telia.com

 

Med vänlig hälsning/Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Genealogie Online vises mange Øst-Nederlandske slekter med navnet Maassen. Migrasjonen av slektene i Øst-Nederland og Vest-Tyskland har foregått i mange generasjoner. Jeg gjør oppmerksom at navnet Maassen kan ha sammenheng med elven Maas (Meuse på fransk). Ved et søk på Genealogie Online vises ingen Fritz (Wilhelm) Maassen. Et søk på Friedrich gav 6 resultat, men intet på Friedrich Wilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Familysearch finner jeg en Friedrich Wilhelm Balthasar Maassen, født 09.12.1846 (sønn av Peter Anton Maassen og Anna Sophia Puettmann), som ble gift den 18.11.1873 i Crefeld, Tyskland med Friederike Charlotte Elisabeth Struebing, født 1854 (datter av Ludwig Struebing og Elisabeth Bergatz):

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N6Q3-SZJ

 

Dette kan være vielsen til foreldrene til Friedrich Wilhelm Maassen i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er den som er opphavsmannen til debatten om barbermester Friedrich (Fritz) Wilhelm Maassen som var født i Tyskland i 1874, men flyttet til Norge, føler jeg behovet for å informere om hva jeg har funnet av opplysninger, siden debatten nå har blomstret opp igjen etter innlegget fra Thore Maassen i Sverige.

Jeg tok kontakt med 2 tyske statsarkiv som velvillig hjalp meg - og det utrolige skjedde at vedkommende som åpnet brevet stilet til Statsarkivet i Flensburg viste seg å være av samme familie som Fritz Maassens halvt tyske kone i Sarpsborg! Denne hadde til og med skrevet en slektsbok om forfedrene på alle sider og det like tilbake til år 1000! Snakk om flaks!

 

Når det gjelder Maassen forfedrene er jeg dessverre ikke kommet lenger bakover enn 2 generasjoner. Opplysningene er som følger.

 

Friedrich (Fritz)Wilhelm Maassen, født Viersen i delstaten Nordrhein-Westfalen 16.2.1874. Dødsår foreløpig ukjent. Ved konfirmasjonen til et av barna i 1925 skriver presten at faren oppholder seg i Berlin - men om dette er sant vites ikke. En annen kilde forteller nemlig at Fritz som reiste hjem til Tyskland ved utbruddet av første verdenskrig i 1914, døde på et militærsykehus i 1915 eller 1916, i nærheten av Lüthy i Belgia, av skader fra en granat.

 

Fritz var sønn av Friedrich Wilhelm Baltazar Maassen, født i Krefeld, Rhinland. Preussen 9.12. 1846, barberer/frisør - tilhørte den katolske kirke. Gift Krefeld 18.11. 1873 med Friederica Charlotte Elisabeth Strübing, født 1854.Faren døde i Viersen, Nordrhein-Westfalen 16.1.1905. Moren var død før 1905. Hennes foreldre var: Ludwig Strübing og Elisabeth Bergatz. Om disse savnes alle opplysninger.

 

Friedrich Wilhelm Baltazar Maassen var sønn av Peter Anton Maassen, født 1803/04. Vever av yrke. Bosatt i Krefeld, Rhinland, Preussen. Gift ca. 1823 med Anna Sophia Pöttmann.  Noe mer vites ikke om disse, ei heller hvem som var hennes foreldre.

Og lenger er jeg  ikke kommet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.