Gå til innhold
Arkivverket

Hodesamler ?


Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

Neste trinn etter dette er "tungeskjæring" eller rettere man skjærer tunge, en delikatesse og ekstra penger for ungdom. Det er faktens "mesterskap-kåring i å skjære tunge" i dette.

 

Som Vestlending kom jeg først i kontakt med torsketunger for vel 40 år siden hos min svigermor som tilberedet disse ferske tungene. De var helt ferske og hadde aldri vært tørket eller noe slik. De ble stekt. Akkurat "snippen" det ytterste på tunge var ikke i min smak, men ellers var et rele delikatesse.

Det samme er jo torskehodet (ferskt) som jo har noe av den bete delen av fisken.

At man gjorde mye med torskehodet i ettertid er eget tema. Det er jo meget næringsrikt råstoff.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5889612.ece?ece?start=23

 

Uten sammenligne for øvrig kan jo sammenlignes det med at man fra kyr bruker tungen som pålegg.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede fiskehoder er en stor ressurs som har blitt dårlig utnyttet i Norge.

 

Fiskehodene blir solgt til Nigeria, som maler dem opp og bruker pulveret som smakstilsetting og proteintilskudd i mat.

 

Island tjener store penger på dette produktet.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskehodene ble alltid, om mulig, tatt vare på og tørket. Torsketunger ble ansett, også i dag, som en delikatesse. De tørkete fiskehodene ble brukt når man kokte løypning til husdyra, og da spesielt til melkekyrne. De av oss som har vokst opp under naturalhusholdning, er vel fortrolig med dette. De tørkete fiskehodene ble vel også malt opp til fiskemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Alvin.

 

Fint innlegg.

 

Jeg kan huske at mine besteforeldre på Sørøya hengte fiskehoder til tørsk. De hadde sauer, som bestemor styrte mens bestefar med sønner driftet havet.

 

Jeg tenkte aldri over hvorfor de hadde fiskehodene til tørsk, men har i ettertid tenkt at de kanskje brukte de til fortilsetning.

 

Ellers husker jeg kongefisken hang på pakkhusloftet og viste vindretningen.

 

V.h.

Odd Annar

Endret av odd annar tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.