Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Niels Johannesen Slanbusch? / Schlanbusch (nevnt i Bergen 1762).


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei da jeg var på leting etter min 4-tippoldemor Alida Maria Nielsdatters (f. 1760) foreldre, som i dåpen er angitt som Niels Johannesen og Anna Maria Jensdatter (Nielsdatter ifølge Familysearch), har jeg forsøkt å finne familien nevnt. Men de eneste jeg finner i vielseslister og dåpslister er paret Niels Johannesen og Anna Maria Nielsdatter. De får bla. en sønn Johannes i 1762: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW4N-QFF og her blir faren kalt Niels Johannesen Slanbusch...

 

Hadde da vært spennende å funnet ut noe mer om denne familien, uansett om det skulle være samme eller ikke..

 

Alidas dåp ifølge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David

 

Sclanbusch er en slekt som har gjort seg gjeldende innen bergverk osv. på 1600- og 1700-tallet,

 

Henrik (1640-1705) angivelig født i Zellerfeldt, død Eidsvoll jernverk, som fra 1685 var fungerende myntmester på Kongsberg og berghauptmann, død på Eidsvoll jernverk. Se bl.a Norsk biogr. leksikon (1. utg) XII, F T Salichat Familien von Schlanbusch med indgiftede Familier, Bergen 1892, Brünnich: Norges bergetat

 

Henrik hadde sønnen Johan Ludvig (1680-1735), kanskje født i Clausthal, viseberghauptmann i Norge 1695-1705, berghauptmann 1705-1709, bergråd og medlem av Overbergamtet 1714-1721, meddirektør på Kongsberg sølvverk og viseberghauptmann sønnafjells 1721-1732, berghauptmann sønnafjells 1732-1735. Se Salichat, Brünnich og Alfred Hühnhäuser: DIe deutsche Einwanderung in Kongsberg, 1944.

 

Så kjenner jeg en Theodor Georg, som skal være født på Eidsvoll jernverk 1756 som sønn av Frederik Leegård Schlanbusch, eier av jernverket. TG fikk juridisk utdannelse og hadde i unge år en offiserskarriere. 1779-1780 assessor (ausculant) i Overhoffretten i Kristiania. Ble senere gesandt til hofet på sicilia og fra 1789 amtmann i Rendsborg. Se Dansk biogr. lexicon (1. utg v. Bricka bd XV, 3. utg. bd. 13), Vello Helk Dansk-norske studierejser 1661-1813, Odnse 1991 bd. II, Falk Jensen og Hjorth-Nielsen: Candidati og examinati juris ... bd. IV.

 

Disse tre har jeg omtalt i "Eneveldets menn i Norge", Oslo 2000.

 

Så det er er i hvertfall en del interessante personer her.

 

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av Niels Johannesen og Anne Maria Nielsdatter døpt i Korskirken:

Jeg tror nok Alida Maria hører hjemme i denne søskenflokken og at mors patronym er feilskrevet. Ser også ut som dette er samme par som innlegg 3.

 

Niels Johannesen og Anne Maria Nielsdatter ble viet 1754 i Korskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å studere fadderlistene i Korskirken kan Niels Johannesen ha søsken ved navn Elias, Bastian, Berthe Maria og Karen Maria.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den omtalte bok av Fred. T. Salicath helt på slutten (side 34) så nevnes det at en Nils Johansen Schlanbusch skal hatt 3 barn til dåpen, resp. 20/5 1762, 16/4 1765 og 18/5 1767 - alle i Korskirken. Det nevnes også en ukjent Lars Schlanbusch 1761-1783. "Ingen av disse antages imidlertid at have noget at gjøre med foranstående slekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Ja, dette var jo moro ;)

 

Nå blir det mye jeg skal gå igjennom..

Er jo et litt spesielt slektsnavn Schlanbusch/Slanbusch.

Å gå igjennom fadderlistene høres ut som en god ide..

Her var det mye interessant :) Og jeg heller nok bare mer i retning at det dreier seg om samme søskenflokk.

 

Takker så mye til både Tor Weidling, Grete Singstad og Leif Salicath ;)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg tror jeg har funnet begravelsen til Alidas mor, Anne Maria Nilsdatter Schlanbusch (Slagenbusk :D): http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000191867

Det kan ikke være noen andre som kaller seg det. 1717-1800

Jeg tror forklaringa på etternavnet finnes i Nils Johannesens militære historie. Det dukker nemlig opp en oberst Frans Henrich Schlanbusch med frue som fadre i Bergen på 1730-tallet. Enten får obersten en sønn utenfor ekteskap, eller så er Nils oppkalt etter ham eller tar navnet senere. (Jeg har sett flere ganger at ubeslektede etternavn gis som mellomnavn, f.eks. slik Nils' datter Pernille får navnet Thormølen.) Jeg finner riktignok ingen som er døpt Nils Schlanbusch Johannesen.

 

Har du kommet noe videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.