Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Diplomsamlingen, RA-diplom papir (oppdat. 6/11-2014)


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Som en liten julenyhet legger Riksarkivet nå ut et utvalg skanna diplomer fra perioden 1570-1582. Dette er resultatet av en "prøveproduksjon" fra høsten 2013, og vi synes forsøket har vært vellykket. Når kapasiteten tillater det, vil vi derfor gå videre med serien RA-diplom papir.

 

Ytterligere omtale og lenker til diplomene finner dere her. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for julegaven. Diplomene lar seg til og med greit laste ned via Android-løsninger her nær stillehavskysten. Tenke seg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe person- eller gårdsregister til disse diplomene?

 

Meg bekjent finnes det ikke noe elektronisk register. På Riksarkivets lesesal har man mulighet til å bruke enten det kronologiske kortregisteret eller det topografiske kortregisteret til å finne interessante diplomer. Begge disse kortregistrene består av regester (sammendrag) av diplomene - det kronologiske er sortert etter dato for utstedelse, mens det topografiske er sortert på omtalte gårder (alfabetisk innenfor hvert prestegjeld). Hvis et diplom omtaler skjøte på Berg og Dal, vil det normalt ligge to like regester sortert på både Berg og Dal.

 

Det er regestene fra det kronologiske kortregisteret som er skanna sammen med diplomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har føyd til to esker (1583-1584) som ikke hadde blitt indeksert i tide til å komme med før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen har funnet opp en laserdings som kan skanne seglene til en 3D modell. Det burde ikke være særlig komplisert i dag. I noen tilfeller ligger halve moroa i seglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Finnes det noe person- eller gårdsregister til disse diplomene?

 

Meg bekjent finnes det ikke noe elektronisk register. På Riksarkivets lesesal har man mulighet til å bruke enten det kronologiske kortregisteret eller det topografiske kortregisteret til å finne interessante diplomer. Begge disse kortregistrene består av regester (sammendrag) av diplomene - det kronologiske er sortert etter dato for utstedelse, mens det topografiske er sortert på omtalte gårder (alfabetisk innenfor hvert prestegjeld). Hvis et diplom omtaler skjøte på Berg og Dal, vil det normalt ligge to like regester sortert på både Berg og Dal.

 

Det er regestene fra det kronologiske kortregisteret som er skanna sammen med diplomene.

 

JO! - Det finnes faktisk et utmerket steds- og personregister for perioden 1572-1581. Dette har vi nå lagt ut. Vær oppmerksom på at det dekker hele Diplomsamlingen, ikke bare RA-papir, som vi har begynt å skanne på. Dessverre har ikke Seksjon for eldre arkiver kapasitet til å utvide registeret kronologisk (det er noen år siden dette ble laget), men vi får glede oss over det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO! - Det finnes faktisk et utmerket steds- og personregister for perioden 1572-1581. Dette har vi nå lagt ut. Vær oppmerksom på at det dekker hele Diplomsamlingen, ikke bare RA-papir, som vi har begynt å skanne på. Dessverre har ikke Seksjon for eldre arkiver kapasitet til å utvide registeret kronologisk (det er noen år siden dette ble laget), men vi får glede oss over det som er.

 

Skulle gjerne hatt en forklaring på hvordan dette registeret fungerer ;)

 

Om jeg f.eks. går inn på "Regester til utrykte diplomer" http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/38580/

 

Velger "Stedsregister" slår opp på bokstaven S (489), så en side frem> til side 490, hvor jeg finner "Skoger [hd V];367": http://arkivverket.no/URN:db_read/db/38580/490/?size=gigant&mode=0

 

Hva forteller nummerene meg?

Diplomsamlingen ligger jo i "esker" med to sifret tall (ikke eske nr. 367, som jeg tenkte det var) :wacko:

 

Ser at "Personregister" også har tresifret tall bak personens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

367 viser til selve regestene, trykk "innholdsliste", så ser du at disse ligger på s. 1 ff., før stedsregister og navneregister. Gå til side 367 = regest 366, så ser du sammendraget av diplomet.

 

Mvh Tor

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

367 viser til selve regestene, trykk "innholdsliste", så ser du at disse ligger på s. 1 ff., før stedsregister og navneregister. Gå til side 367 = regest 366, så ser du sammendraget av diplomet.

 

Mvh Tor

 

Hmm.. Kan ikke si jeg helt skjønte dette, må gjøre noe feil..

Jeg slår opp på Lunde (hd Te), det står 119 slår da opp på sidenr 120 og kommer da til regestnr: 119

Men i brevet nevnes ikke Lunde (i Telemark?), kun Løten kirke og det er jo i Hedmark...

Mulig jeg gjør noe feil.

 

Hmm.. Fant andre brev ganske lett da, så kanskje det står noe om Lunde i selve brevet?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kan ikke si jeg helt skjønte dette, må gjøre noe feil..

Jeg slår opp på Lunde (hd Te), det står 119 slår da opp på sidenr 120 og kommer da til regestnr: 119

Men i brevet nevnes ikke Lunde (i Telemark?), kun Løten kirke og det er jo i Hedmark...

Mulig jeg gjør noe feil.

 

Hmm.. Fant andre brev ganske lett da, så kanskje det står noe om Lunde i selve brevet?

 

Tallet bak stedsnavnet er sidetallet, ikke regestnummeret. Når det står Lunde 119, skal du slå opp på s. 119: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/38580/119/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

367 viser til selve regestene, trykk "innholdsliste", så ser du at disse ligger på s. 1 ff., før stedsregister og navneregister. Gå til side 367 = regest 366, så ser du sammendraget av diplomet.

 

Mvh Tor

 

Tusen hjertelig takk. Da forstår jeg systemet med regestene :)

Fant sammendrag av diplomet, hvor det på nest øverste linje står "1580 mars 4."

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/38580/367/?size=gigant&mode=0

 

Gikk da tilbake til forsiden: Valgte så "Eske 82: 1580"

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Diplomsamlingen

men der fant jeg ikke noe fra 4. mars.

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/63401/

 

Er det så at om jeg vil se hele diplomet, må jeg besøke Riksarkivet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk. Da forstår jeg systemet med regestene :)

Fant sammendrag av diplomet, hvor det på nest øverste linje står "1580 mars 4."

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/38580/367/?size=gigant&mode=0

 

Gikk da tilbake til forsiden: Valgte så "Eske 82: 1580"

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Diplomsamlingen

men der fant jeg ikke noe fra 4. mars.

http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/63401/

 

Er det så at om jeg vil se hele diplomet, må jeg besøke Riksarkivet?

 

Diplomet fra 4. mars 1580 er skrevet på pergament og tilhører serien RA-pergament, jf. signaturen NRA dipl. perg. på nest nederste linje. Som opplyst i mitt innlegg 29. januar dekker registeret hele Diplomsamlingen, mens de skanna diplomene er hentet fra serien RA-papir.

 

Så dette diplomet må du til Riksarkivet for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diplomet fra 4. mars 1580 er skrevet på pergament og tilhører serien RA-pergament, jf. signaturen NRA dipl. perg. på nest nederste linje. Som opplyst i mitt innlegg 29. januar dekker registeret hele Diplomsamlingen, mens de skanna diplomene er hentet fra serien RA-papir.

 

Så dette diplomet må du til Riksarkivet for å se.

 

Aha.. så i sammendrag av innholdet for hvert enkelt diplom er det opplyst om originalen er skrevet på pergament eller papir. Er det papir er det skannet, er det pergament er det ikke skannet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fullt så enkelt, Anne-Grethe

 

I diplomsamlingen er det to store serier, RA-dipl.papir og RA-dipl.perg Det er fra den første av disse vi skanner. Men i tillegg finnes det mange mindre seier, noen med diplomer skrevet på papir, noen med diplomer skrevet på pergament, noen med begge deler. Så selv om diplomet er skrevet på papir, så er det ikke sikkert at det kommer på nett i denne omgangen. Det må ligge i rett serie. Men forhåpentligvis så kommer alt etter hvert.

 

Kan forøvrig fortelle at til neste uke er det planlagt at vi på RA skal begynne å skanne ytterligere 20 esker fra RA-dipl.papir. I dag har vi hentet fram og klargjort halvparten av dette, slik at det ligger klar til skanning.

 

Hilsen fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har vi lagt ut åtte nye esker, nemlig eske 87-94, som dekker perioden 1585-1591. Se lenkesida.

 

Vi har skanna oss godt ut på 1600-tallet i løpet av vinteren, så her vil det komme mer i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi lagt ut åtte nye esker, nemlig eske 87-94, som dekker perioden 1585-1591. Se lenkesida.

 

 

Takk for det som legges ut, vil bare melde at jeg støtte på denne "URN finnes ikke":

 

Kildeinformasjon: Riksarkivets diplomsamling, F02 - RA-diplom papir, stykke 87 (RA/EA-5965/F02/L0087), 1585-1586, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/63406/67/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det som legges ut, vil bare melde at jeg støtte på denne "URN finnes ikke":

 

Kildeinformasjon: Riksarkivets diplomsamling, F02 - RA-diplom papir, stykke 87 (RA/EA-5965/F02/L0087), 1585-1586, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/63406/67/

 

Takk skal du ha - det blir rettet ved oppdateringa neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Kristian, FT1801 for Holt inngår i kildelisten, men kommer ikke frem ved søk ? Flyttet, mangler ?

 

Det skulle ikke vært noen "bla"-lenke der, og strengt tatt burde den ikke være med i kildelista. Hvis du klikker på "info"-lenka, er det der opplyst at FT1801 for Holt mangler i originalmaterialet. Jeg har nå "avpublisert" kilden, men det vil gå ett døgn før dette blir synlig på nett.

 

Takk for spørsmålet! Opprett gjerne et eget tema - jeg setter pris på om dette temaet forbeholdes informasjon og eventuelle spørsmål om skanninga av Diplomsamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.