Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Welding Brun (1790-1854) fra Sparbu, offiser i fremmed tjeneste, og Lovisa Thomasdatter


Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om min mulige forfar Fredrik Welding Brun fra Sparbu, som Ovenstad opplyser at fikk avskjed 15.1.1816 for å gå i fremmed tjeneste. Hvor kan dette ha vært? Napoleonskrigene ble jo avsluttet 1815.

Han må ha vært tilbake i Sparbu i 1829 da han ble gift 5.11 med Jonetta Larsdatter Holtaunet; trolig var han også tilbake så tidlig som 1824 da en Friderich Brun ble oppgitt som far ved dåpen til pige Lovisa Thomasdatter Smulen/Smolans sønn, og min forfar, Christian.

Ovenstad oppgir at Brun døde 25.11.1854 uten at det har lyktes meg å finne ut hvor.

 

Kjenner noen til Fredrik Welding Brun, Lovisa Thomasdatter eller hvor han kan ha oppholdt seg i 1816 og fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med spørsmålene dine, ville bare nevne (om du ikke visste det) at Fredrik er av "Militairfamilien Brun"

og at anene hans kan finnes i "Stamtavle over Militairslægten Brun" av Lars Lund Finchelhagen Brun/1887 evt. på min hjemmeside http://home.online.no/~karlwi/

 

Hei, Karl!

Jeg kjenner til Militairslægten Brun, den har vært til stor hjelp, til tross for det noe ensidige fokuset på yrkesopplysninger. Og ja, det kan jo godt være han ble avsatt i den forbindelse.

Takk for linken forresten, kjekt å ha boken tilgjengelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fr. W. B. f.1790 dpt. 16/6 1790 Beitstad, NTL. Død 25/11 -gr. 5/12 1854 Lien u/Sakshaug-Vang, Inderdøy 64 1/2 år.

1814-1816 pr. ltn,, siden husmann.

Gift 5/11 1829 Mære Sparbu med Jonetta Larsdt. , f.2/6 -dpt. 19/6 1808 Lorvig eie, Mære, Sparbu. Død 28/9 gr. 9/10 1870 Sakshaug, Inderøy. Skifte Inderøy 28/7 1871.

Ved vielsen var Fr. Brun dimintert ltn. Jonetta var datter av Lars Jonsen Grande og Henricha Larsdt. yrke til Lars 1808 landverndragon, Sparbu.

 

Fr. B. var husmann u/Hustad i 1827, seinere i Lia u/Sakshaug-Vang.

 

Det står en del om han i Inderøyboka bd. 3, av Andreas Ystad.,

 

Sønn av Frederich Leonard Schauer Johansen Brun , 1750- 1797, g. 1786 Karen Weldingh 1760 Jersi Sjælland, 1760 - 1827, dt. av sogneprest til Inderøy, Christian Weldingh og NN.

 

Sønn av Johan Christopher Lorentzen Brun , ca. 1710 - 1765, g. 1744 Pauline Fredr.dt. Schauer, ca. 1719/20 - 1804, oppgift 1767 Peter Magnus Bøyesen (1728-1794).

Pauline dt. av Fredrich Leonard Schauer og Benedicta Anna Nielsdt. Muus., dt. av Niels Petesen Muus og Marie Dunkirken.

 

Sønn av Lorentz(Laurits) Olsen Brun, ca. 1670-1732, skifte 17/9 1732-36 Rosenborg, Skogn, NTL. Gift før 1706 med Anne Marie Christophersdt. Resen, ca. 1682-1759?, skfite 28/4 1759-61 Støre, Skogn. Dt. av Christopher Poulsen Resen, ca. 1648-1703, skifte 28/6 1703 Nærøy NTL, gift 167.. Øllegaard Steensdt. Lidnved, ca. 1650-etter 1720.

 

Sønn av Oluf(Ole) Petersen Brun, ca. 1638 - 1710?, skfite 1712, gift med Maren Lund død ca. 1715-19, skifte 13. mars 1719.

 

Sønn av Peter Brun død 1679?, gift ca. 1635 Inger Dorthea Lauritsdt. Gram (det er ikke besvist at første kona het Inger D. Ldt. Gram), død ca. 1645.Dt. av Lars Gram og Birgitte Jensdt.

 

Lenger bakover går det ikke. på Bruns side.

 

Håper jeg nå har skrevet av riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge! Da skal jeg sjekke Inderøy nærmere.

Det gjenstår å finne ut av hvor han kan ha vært fra 1816 og hvorvidt det var han som var den Fredrik Brun som ble far til Christian Fredriksen, men det finnes vel ingen andre passende kandidater i Sparbu i det tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 7:

 

Der er noget, der ikke stemmer ang. Karen Welding, som blev døbt 1760 i Jersie.

 

"d 30 Sept.blev Monsr. Weldings Islands Kióbmands Datter dóbt og kaldet Karen....."

AO: Roskilde, Tune, Jersie 1747-1814, opslag 12.

 

Var hun sognepræst Christian Weldings datter, kan hun ikke være født i Jersie.

 

Er det den rigtige Karen Welding, du har fat i, så drev faren handel på Island.

Kildeløse netsider kalder ham Frederick Weldingh.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Welding: Noen av opplysningene stammer nok fra Nanna Langes Slægten Weldingh i Danmark og Norge (København 1906), hvor hun skriver om Karen Weldingh (s. 31): "døbtes i Jersie (Københavns Amt) 1760 30/9 og døde på Moum i Snaasen 1827 3/11. Allerede tidlig synes hun at være kommen til Norge, ti da der 1781 skiftedes efter Faderen ([lp.] 17), var hun i Trondhjem. Hun ægtede c. 1785 Frederik Leonard Schauer Bruun, født i Skogn 1750 8/3 og død som Kaptejn ved 1. Trondhjemske Infanteriregiment 1797 10/11 boende da paa Aalberg i Sparboen. Han var søn af Joh. Christoph. Bruun, Kaptejn ved Nordenfjeldske Dragonregiment, og Hustru Pauline Schauer [fotnote: Personalhis. Tidsskr. III]. I dette Ægteskab fødtes 3 sønner."

Videre står det om lp. 17, Friderich Weldingh (s. 21): maa være født c. 1730, men den under [lp.]Nr. 16 omtalte Lakune i Ledøje-Smørum Kirkebog hindrer en nærmere Angivelse. Han blev konfirmeret i Smørum 1746, og blev ligesom Stedbroderen Henrik islandsk Købmand. Af et brev fra ham til Faderen [fotnote: Beroende i denne Bopakke], dateret Kbhvn. 1758 23/6, ses det, at han har faaet en god Opdragelse, ti han udtrykker sig med stor Sirlighed og Lethed, - Overskrifter er "Søde Papa," - men nogen god Finansmand synes han ikke at have været, ti Faderen maatte stadig forstrække ham med Penge, og ved Skiftet efter denne blev der afkortet ham 219 Rdlr., som han havde faaet forud. Han maa efter Enkens Opgivelse ved Skiftet efter ham, der begyndtes ved Hof- og Stadsrettens Skiftekommission i Kbhvn. 1781 28/7, være død 1778, men hvor, opgives ikke. Boet vurderedes til 3 Rdlr. 3 ort. Ifølge Helligaands Kirkes Vielsesprotokol copuleredes han 1759 Fredagen den 21. Decbr. hos Raadstuetjener Peter Næbel (s. 22) til Kirstine Mortensdatter fra Hvedstrup. Hun var døbt i sidstnævnte Sogn 1740 28/8 - i Daaben kaldes hun Kirsten - og var Datter af den derboende Gaardmand Morten Larsen og Hustru Bodil. Efter afholdt Skifte efter Manden ægtede hun 1781 26/10 Ungkarl og Skræddersvend Johan Jacob Ernst Snee (Schneeg), fra hvem hun atter separeredes 1800 28/11 paa Grund af hans slette Opførsel imod hende. Dette Ægteskab var barnløst."

 

Og denne Friderich Weldingh var altså bror av Christian, som ble sogneprest til Inderøy (lp. 15, s. 20 i Langes bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket papirene mine ang. Karen Weldingh, og der har jeg skrevet: "Jeg er i tvil ang. hennes foreldre". Karen døde 67 år gammel 3/11 1827, og det står der at hun var født i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. febr. 1852 døde det ei Lovise Thomasdtr. i Sparbu, 60 år gml.

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-194

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50504040633.jpg

 

Dersom denne Lovise virkelig var 60 år da hun døde i 1852 lurer jeg på hvor hun var i 1801. Ikke i Sparbu, ihvertfall, og det ser ikke ut til at hun var noe annet sted i Trøndelag heller. Forsåvidt - et landssøk i FT1801 gir ingen gode kandidater med fornavn som begynner på lo* og etternavn på t*.

 

Kan forresten Thomas og Thørris ha blitt brukt om hverandre (i Sparbu på denne tiden?). Ser en Lisbet Thomasdatter ved FT1801 heter Thørrisdatter i Bygdeboka for Sparbu og Ogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.