Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen til familien Berg i Christiania?


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Kjell Halvorsen fant klokkerboka, hvor teksten var tydeligere (innlegg #32):

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Klokkerbok nr. 2 (1810-1814), Fødte og døpte 1811, side 42-43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7688&idx_id=7688&uid=ny&idx_side=-22

(nr. 20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K: Akergårder i Oslo, en landsens byhistorie, skrevet av Finn Holden. For meg så ser det ut til at Ullevål stadion ligger på Berg gård (kart over gårder i Aker. Berg ble delt i Nordberg og Sørberg.

 

Berg gård. Gården var delt i middelalderen. Hovedbølet privateid fra 1653, sommerresidens for statsråd Jonas Colltett fra 1814, bondeselveie fra 1864. Hovedbygningen er bygd som sommerhus fra slutten av 1700-tallet og ligger i en vakker park. Fem gravhauger ligger ved gården.

 

Sommer på Berg i 1830-årene. Johanne Collett Vogt, barnebarnet til statsråd Jonas Collett, har fortalt barndomsminner fra sommeropphold på Berg gård i Vestre Aker. Jonas Collett hadde vinterbolig i byen og sommerbolig på Berg. Han kjøpte i 1814 Berg gård på 550 mål innmark, fra Gaustaddalen til Ullevål sykehus og nord til Korsvoll. Det var ofte kongelig besøk på Berg gård, både Carl 13. og Carl Johan var gjester på gården. Collett var svært selskapelig og måtte underholde en stor slekt, tolv barn selv og familien til en bror som døde ung. Berg var det selskapelige sentrum i Aker i 1830- og 40-årene....(litt om en spasertur på eiendommen)...ofte opp til Iver Bergseng, den nederste forpakter, senere i min bestefaders testamente blev ettergitt alle sine resterende avgifter, thi stakkels Iver hadde ni barn og var alltid i den yderste pengenød (..).

 

Håkon Holmen, en yngre sønn på Østre Holmen kjøpte Berg gård i 1864 etter Collettfamilien, og familien eide gården til kommunen kjøpte Berg gård i 1962.

 

Berg ligger klemt mellom to havebyer i 1931. Ullevål og Sogn haveby.

 

Dette er ikke alt som er skrevet, men jeg tror det er det meste og viktigste. Det står i forskjellige kapitler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant om Berg i Aker. Nå har jeg bestilt Finn Holdens bok på biblioteket!

Jeg har aldri hørt om "Sørberg" i Aker, kun Nordberg, selv om jeg bodde i nærheten - på Nedre Blindern gård - i mange år.

Kan det rett og slett tenkes at "Sørberg" beholdt navnet Berg etter delingen, eller da rettere: fradelingen av Nordberg?

 

Men nå blir vel dette et annet tema, uansett om Arne-Stens oldefar nedstammer fra Berg i Aker eller ikke.

Endret av Dag Aage Løkke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det en vet til nå er det vel å anta at Anders Pedersen var den som først antok Berg som slektsnavn. Årsaken til dette er foreløpig ukjent men som du sier Arne-Sten, Berg kan ha vært en arbeidsplass han kom fra før han flyttet til byen. Alternativt kan Berg ha vært et bosted/gård som en av foreldrene kom fra.

 

Dåp av Anders er innført i kirkebok for både Aker og Akershus festings garnisonsmenighet. Grunnen til dette kan jo være at barnets far var skiløper og sannsynligvis tilhørte Den Søndenfieldske Skieløber Bataillon som fra 1810 var underlagt Aggershusiske nationale Jægerregiment. Søndefieldske Skieløber Bataillon var forlagt på Kongsvinger med 3 kompanier, Elverumske, Hofske og Aamodtske.

 

Pga ovennevnte tror jeg informasjonen ’Sammesteds’ ved dåp av Anders om at barnets far var skiløper og kom fra samme sted som barnets mor, indikerer at han også kom fra fra Winger - jeg tror en militær skiløper gjorde mer nytte for seg i skogsområdene mot Sverige enn i Lakkegata :)

 

Elverumske Skieløber Compagnie (ESC) er en frivillig forening som forsøker å vise hvordan verneplikten kunne arte seg for en skiløpersoldat i den dansk-norske hær under napoleonskrigene på begynnelsen av 1800-tallet. Et besøk på ESC hjemmeside kan anbefales http://www.elverumske.no/esc_norsk/introduksjon.htm

 

Under ’Kilder’ finner en ’Compagnie Roulle for Det Elverumske Skieløber Compagnie pro 1810’ og kanskje lnr 50 fra Elverum Sogn kan være en kar å kikke nærmere på ? – Peder Pedersen, Fød Aar 1780, høide 67 ¾, 8 feb 1810. ’Ungt Mandskabs-Roulle for Elverumske Skieløber Compagnie 1810’ viser (samme ?) Peder Pedersen f. 1780 fra Indsæt i Elverum Sogn og da er det kanskje denne karen v/FT 1801 Elverum http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058243000438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Kan det rett og slett tenkes at "Sørberg" beholdt navnet Berg etter delingen, eller da rettere: fradelingen av Nordberg?

(...)

 

Sentralinstituttet for habilitering (tidligere sentralinstituttet for cerebral parese - navneendring i 1993) ligger på Berg gård i Bergsalleen 21: http://snl.no/Sentra...Cerebral_Parese

 

Kart: http://1881.to/FyFMYF

 

Jeg tror også at dette var Berg søndre tidligere.

 

Nordberg gård ligger i Nordbergveien 42.

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende her siden jeg var inne sist. Selv om jeg ikke kan vite, så tror jeg nok ikke at familienavnet Berg kommer av storgården Berg i dagens Oslo. Ikke så langt unna Kråkstad ved vannet Årungen er det også en gård med navnet Berg. Det er jo en mulighet. I FT-1801 ser det ut til at det bare bodde en liten familie med to tjenere der. Det kan være en mulighet for at Anders tjente der eller ble oppfostret der.

 

Alternativt kan navnet ha kommet fra far skiløperen. Dersom Kjell i #55 har funnet rett mann i Elverum så var gårdsnavnet Indseth. Det er vel stor sannsynlighet for at det er min 2 x tipp som er oppført i ’Compagnie Roulle for Det Elverumske Skieløber Compagnie pro 1810’. Når det står datoen 8. februar 1810 bak, så er vel det tidspunkt for innrullering? Det betyr vel at han ikke var med i kampene i 1808, men kanskje i 1814. Jeg har lest en del historie om perioden fra ca. 1808 til 1814. Det er nok i forbindelse med det at jeg har vært borti stedsnavnet Vinger.

 

Skal tro om det vil bli mulig å komme i mål med å finne opphavet til Berg-navnet. Svært mye interessant har kommet fram til nå, men det blir trolig vanskelig å komme helt i mål med dette.

 

Har siden sist gått gjennom innflyttede til Garnisonsmenigheten i 1829 for å se om jeg kunne finne Anders der. Det gjorde jeg ikke. (Men fant annet svært interessant fra annen grein av slekta mi.)

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell i #55 viser til en Peder Pedersen i FT-1801 i Elverum. Men et søk i FamilySearch viser minst 3 forskjellige Peder Pedersen født på ulike datoer i 1780. Her er de ulike som jeg har funnet i kirkebøkene. Eneste nytte jeg kan ha av dette, tror jeg, må være om en har adresse Berg. Det kan jeg ikke se, men dette er ikke det beste å lese for meg. De to første stå på samme oppslag. En til venstre med dato 20. februar, en på høyre side med dato 15.mai.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9166&idx_id=9166&uid=ny&idx_side=-23

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603300121.jpg

 

En Peder Pedersen øverst til venstre med dato 16. juli.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9166&idx_id=9166&uid=ny&idx_side=-24

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603300122.jpg

 

Ellers viser Familysearch flere Peder Pedersen fra Hedemark og noen også i Vinger.

 

Slike som får barn utenfor ekteskap skaper vel umulige problem for oss som vil granske slekt. Det er umulig også å vite hendelsesforløpet etter unnfangelsen. Peders navn er oppgitt. Har han hatt noe kontakt med mora etter unnfangelsen? Har sønnen hatt kontakt med sin far? Noen giftet seg kanskje i ettertid? Har mora tatt seg tjeneste på en gård og hatt sønnen med seg? Har sønnen med en gang blitt satt bort til oppfostring? Var det i så fall familie som tok seg av gutten?

 

Det kunne kanskje vært bryet verd å finne ut om det var/er noen gårder med navn Berg i Elverum eller Vinger eller deromkring/derimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg kommer på, at min mor fortalte at vi hadde slekt på Solør. Hun visste ikke noe mer om sammenhengen her. Hennes mor Kristiane Berg har ikke aner derifra. Heller ikke mormor, Men det er jo mulig at det finnes noen søsken eller søskenbarn av foreldre/besteforeldre som har slått seg ned på Solør.

 

Jeg tenker at Vinger er i Solør. Om ikke Elverum defineres som del av Solør, så er det i alle fall tett ved. Kunne vært svært interessant å vite hva som skjedde med Peder Pedersen og Marthe Andersdatter etter at deres sønn Anders ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av flere veier videre vil jeg peke på Anders Pedersen - er din første registrerte forekomst av slektsnavnet Berg da han ble viet i Domkirken 1848 ?

 

I tillegg kanskje søke å finne ut årsaken til at han havnet på Talaxrud i Kråkstad. Den siste sikre hendelsen før han ble gift er utflytting fra Kråkstad i 1829 og da er det jo nærliggende å anta at han bør være registrert som innflyttet til Aker/Christiania samme år. Aktuelle menigheter å lete etter innflyttede kan jo telles på ei hånd. Alternativt kan en lete etter en presteattest han høyst sannsynlig hadde med seg da han flyttet til Aker/Christiania – presteattester inneholdt ofte info om hvor en person kom fra samt reisemålet. Presteattester kan vel foreløpig bare sjekkes som originaler på statsarkivene tror jeg,

 

I mitt forrige innlegg pekte jeg på Peder Pedersen, skiløper i kompanirulle for det Elverumske Kompani i 1810. Dette var ikke ment som annet enn det jeg ga uttrykk for – ’en kar å kikke nærmere på’, men var også ment som et forsøk på å signalisere nytten av å søke alternative kilder når en står skikkelig fast.

 

En nærmere gjennomgang av kompanirullene for hele bataljonen viser ytterligere 4 stk Peder Pedersen, hvorav 2 fra Trysil sokn som ble oppgitt som gifte – selv om dette verken da eller nå var/er til hinder for utenomekteskapelige aktiviteter. I tillegg en Peder Pedersen f. 1782 fra Elverum sogn og en ditto fra Hof Sogn Waaler Annex som var bosatt hos foreldrene.

 

Så til det litt mer konkrete mhp din referanse til mulig slekt i Solør. Da Anders Pedersen Berg ble viet i Oslo Domkirke ble første forlover oppgitt som A. Pedersen Haugaard. En sjekk av FT 1865 viser kun 1 gård med gårdsnavn lik Haugaard, den lå i Søndre Odal. En tilfeldighet ?

 

Ikke så langt unna, i Nord-Odal fantes/finnes en gård Berg (gnr 49) iflg Norske gardsbruk : Hedmark fylke. 1 - Nasjonalbiblioteket

http://www.nb.no/nbsok/nb/dbe023cbf51318d5176f0e9aa03f043f.nbdigital;jsessionid=25865CF28716DB6C254A3CD43BDCECDF.nbdigital2?lang=en#824

 

Jeg er ukjent med om Nord- og Sør-Odal kan omfattes av distriktet Solør -dette er det sikkert noen solunger som vet mer om enn meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ja, min første kilde til navnet Berg, er i forbindelse med vielsen av Anders og Talline i 1848.

 

2) Har som nevnt tidligere søkt gjennom garnisnonskirken på innflyttede. Hvilke andre menigheter er mest aktuelle? Bare Aker, domkirken og Oslo hospital?

 

3) Ja, jeg forsto vel at henvisningen til Peder Pedersen i skiløperkompaniet var et eksempel, men det er lett å bli ivrig i en slik sammenheng. Jeg ser jo nå at det var flere Peder Pedersen i samme kilde. Dessuten er det først i 1811 vi vet at far til Anders var skiløper. Jeg har et par spørsmål til deg eller andre i denne sammenhengen:

  • Var det andre aktuelle skiløperkompani enn Søndenfjeldske skiløperbataljon?
  • Var det vervede soldater eller var det bare offiserer som hadde dette som jobb? Har selv sjekket opp dette i "Våre røtter". Ser ut til at det var både utskrevne og vervede (gevorbne) soldater og at mest vanlig vervingsperiode var 6 år.
  • Finnes det en kompanirulle for hvert år og ikke bare for 1810 som denne nettsiden viser til. Jeg tar sikkert kontakt med de som står bak den for å finne svar på dette. Ser også her av "Våre røtter" at det finnes flere forskjellige ruller: Preste-/stamlister, hovedlegdsruller og stamruller/ungtmannskapsruller + at avdelingene førte avdelingsruller. Men jeg regner med at disse ikke er digitalisert. Har tidligere tilbrakt noen timer på Riksarkivet for å finne fram i sjømannsrullene. Det må klaffe med en Oslotur der jeg har god tid eller kanskje til Statsarkivet på Hamar?
  • Når Peder er oppgitt som skiløper også i 1848 ved vielsen av Anders og Talline, skyldes det at de bare ser tilbake på at han var det da Anders ble født. Jeg tror vel at det er mest sansynlig. Det er vel usannsynlig at Peder var i skiløperkompaniet fra 1811 til 1848. Ellers kunne det være et bevis på at det var kontakt mellom far og sønn.

4) Forloveren A. Pedersen Haugaard kan vel kanskje ha vært en bror? Han hadde samme forbokstav i fornavnet, men kan ha hett Andreas eller noe annet. Ren spekulasjon selvfølgelig. Den andre forloveren ser ut til å ha hett Christopher Olsen, men hva står bak navnet hans?

 

5) Svært interessant med Berg gård i Nord-Odal. Ser ut til å være både en Berg søndre og nordre. Dersom Anders har etternavn etter far, hva kan det tyde på. At det har vært en nærmere forbindelse mellom far og sønn? Var det vanlig at man tok fars etternavn etter et mer tilfeldig farskap? Kan det tenkes at Anders har vært sendt til dette området på oppfostring hos slekt av far (og først seinere havnet i Kråkstad)?

 

6) Jeg er nokså sikker på at Nord- og Sør-Odal ikke er en del av Solør, men det er naboskap slik at noe av slekta sikkert kan bo i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bladd gjennom gamle usystematiserte notater jeg gjorde den siste tiden moren min levde. Da fant jeg noe som er en presisering til dette med slekta på Solør. Den skulle være tilknyttet Svenkerud. Det skulle være en sønn der som drev mye med skogbruk. Ser ut til å være to gårder med navn Svenkerud i Våler. Den ligger nærmere Elevrum og et stykke fra både Vinger og Odal.

 

Min mor var usikker om denne slekten var på hennes farfar Anton Emil Berg eller hennes farmor Emma Berg (f. Jensen) sin side.

 

Jeg har studert Emma sin slekt en del. Den kommer fra Øyer i Gudbrandsdalen. Begge foreldrene hennes flyttet fra Øyer til Christiania. Det kan godt være at noen greiner har slått seg ned i Våler.

 

Jeg tipper at dette er knyttet til Anton Emil, sønn av Anders Pedersen Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet BERG er i alle fall i påfallende hyppig bruk i Elverum i våre dager.

(Dette kan selvsagt henge sammen med at gårdsnavnet BERG finnes de fleste kommuner på Hedemarken, Østerdalen og i Solør)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp drøftet farskapet til Anders Berg med en nær slektning. Vi er litt usikre på konklusjonen om at ikke Peder Knudsen er far til Anders Pedersen Berg. Det knytter seg først og fremst til at vi har gått ut i fra at familien hadde bodd i Lakkegata over lang tid. Ved fødsel til Anders sønn til Peder Knudsen er adressen Lakkegata. (Lenke finnes tidlig i denne diskusjonen.) Det kan kanskje være lurt å la det bero litt med det sporet jeg har fulgt i det siste. Vi har kommet fram til at det er en annen fjernere slektning som kanskje kan sitte på verdifull informasjon. Jeg vil vente med å gå videre her til vi har fått sjekket om dette kan gi noe mer svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet BERG er i alle fall i påfallende hyppig bruk i Elverum i våre dager.

(Dette kan selvsagt henge sammen med at gårdsnavnet BERG finnes de fleste kommuner på Hedemarken, Østerdalen og i Solør)

 

IM

 

Gårdsnavnet Berg finnes antakeligvis i ALLE kommuner. Jeg fikk 2147 treff på Digitalarkivet.

Slik er det med topografiske navn som Berg, Dal, Haug, Li, Nes, etc etc. De finnes over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsnavnet Berg finnes antakeligvis i ALLE kommuner. Jeg fikk 2147 treff på Digitalarkivet.

Slik er det med topografiske navn som Berg, Dal, Haug, Li, Nes, etc etc. De finnes over alt.

Ja, dette har jeg gått ut i fra. Og det gjør det jo ikke lett å finne fram til det rette Berg.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg venter på noen svar slik jeg skrev i #67, har jeg lyst til å nevne følgende:

 

Jeg vet med sikkerhet at jeg har slekt knyttet til en gård med navn Svenkerud i Solør. Jeg tror denne slektningen er knyttet til enten Anders Pedersen Bergs sønn Anton Emil Berg eller dennes kone Emma Berg.

 

14 km fra Svenkerud gård i Våler ligger en gård med navn Berg. Det ser ut til at det har vært/er to gårder med navn Svenkerud i Våler, Nordre og Nedre. Jeg har dristet meg til å ta kontakt pr. e-post med noen som driver en Svenkerud gård i Våler. Spent på svar der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre forloveren da Anders Pedersen Berg giftet seg i 1848, Christopher Olsen, ble oppgitt som ’hersteds’, mao bosatt Christiania.

 

Skomager Anders Peder Berg døde 28 mars 1868, 57 år gammel bosatt Lakkegaden 5 – gravlagt fra Grønland kirke 3 april samme år, # 120 side 241 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=627&idx_id=627&uid=ny&idx_side=-242

 

Hans kone Tolline ble født 26 oktober 1817 og døpt i Akershus Slottskirke 30 november samme år med foreldre oppgitt som Smed ved Mynten Peder Andersen og H: Marte Danielsdatter bosatt Vaterland, # 76 side 95 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7689&idx_id=7689&uid=ny&idx_side=-50

 

Mathilde Berg, som ved FT Christiania 1865 var bosatt som datter sammen med resten av familien, ble oppgitt født i Christiania 1843. Jeg har tatt for meg kirkebøkene for Aker, Domkirken, Garnisonsmenigheten, Oslo Hospital/Gamlebyen og Rikshospitalet for årene 1842-1844 uten å finne spor etter henne som født/døpt, ei heller som konfirmert i noen av de aktuelle menigheter i tida 1857-1860 – ganske merkelig.

 

Hun opptrer i FT 1875 Kristiania http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052055070581 og 1885 Kristiania http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053257074390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathilde Henrietter er datter av Tolline. Hun ble konfirmert i 1857

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 4 (1850-1857), Konfirmerte 1857, side 205.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7706&idx_id=7706&uid=ny&idx_side=-209

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109020391.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mer info.

 

Nå har jeg fått vite svar på dette Solørsporet.Det løse dessverre ikke det jeg hadde håpet på.

 

Anton Emil Berg, men oldefar, og sønn ti Anders Pedersen Berg hadde en bror som het Marius Berg. Hans datter Margrethe Berg (f. 16.12.1881 i Asker) giftet seg med Sverre Svenkerud.

 

Denne informasjonen har jeg nå fått fra to forskjellige hold.Det ene var svar på en e-post jeg sendte til dagens eiere av Svenkerud gård som jeg fant på deres nettside. De driver med turisme. Det andre holdet, var en telefon fra et av Marius sine oldebarn. Hun hadde kommet over denne debatten og fant fram til telefonnummeret mitt. Hun er også opptatt av studere slekt og skulle i dag treffe en 90 år gammel dame som er fra en annen grein av familien for å få mest mulig ut av henne om slekta. Damen jeg snakket med kjente helle ikke til Anders Pedersen Berg sitt opphav eller hvor Berg-navne kommer fra. Kanskje kan hun få vite noe etter samtalen i dag. Vi har utvekslet e-postadresser og lovet å informere hverandre om det vi får vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell har tidligere her på det nærmeste fastslått at Peder Pedersen og Marthe Andersdatter er Anders Pedersen Berg sine foreldre. Det tror jeg også, men annen slekt mener det må være Peder Knudsen som er far, blant annet på grunn av adressen Lakkegata. Jeg tenker at dette kan vi kanskje finne ut dersom vi finner ut når Peder Knudsen døde. Vi tror denne Peder Knudsen var han som er oppgitt som ugift sadelmagermester i FT-1801.

 

Men her er vi ved et av de største problemene jeg sliter med slektsgransking, Når vi ikke har mange holdepunkter, hvordan finne ut når en person dør? Og særlig vanskelig er det i Oslo/Kristiania med flere kirker. Har prøvd FamilySearch uten lykkes.

 

Jeg tenker at sadelmagermesteren trolig var i en slik posisjon at det ble foretatt et skifte etter han. Da ville vi kanskje se om arvingene kunne gi en hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Arne-Sten

 

Jeg er enig i at et skifte etter en avdød Peder hvor sønn Anders Pedersen Berg ble oppgitt med rett alder, kanskje også oppgitt som gift med Tolline Pedersen, ville være entydig mhp slektskapet mellom de to. Slik entydighet er ikke alltid enkel å finne.

 

Utover Lakkegata som bostedsadresse, hva har de i din slekt - som mener Peder Knudsen er far til Anders – av kildebelagt info som bekrefter dette slektskapet ? Inntil videre vil jeg fortsatt fastholde at kirkebokinnførelsene ved dåp, konfirmasjon og vielse av Anders – som Anne Tonby fant - er det nærmeste en kommer entydighet om hvem foreldrene hans var.

 

Hvis Peder Knudsen døde i Christiania ville det jo kunne være mulig å avkrefte hans farskap. Da må en ta for seg begravelser i de 4 menighetene som fantes i byen på den tiden, Aker inkludert, fra 1820 og framover mot FT 1865. Det er ikke særlig vanskelig å finne ut av dette, det er bare en litt tidkrevende arbeidsinnsats som behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.