Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak i 1890: Nervøs forstyrrelse. Hva innebar det, tro?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor døde som dissenter. I den ikke skannede kirkeboken finner jeg hennes dødsårsak: Nervøs forstyrrelse. Jeg har undret meg over hva dette er slags dødsårsak. Er det snakk om psykiatri eller somatikk? En slags nervesykdom?

 

Oldemor var forøvrig gift med min oldefar Torkild Valand som ble forstander i den aktuelle dissentermenigheten i Egersund, og hans kone Inger som døde bare en ukes tid etter menighetens oppstart, ble den første begravelse som oldefar måtte gjennomføre.

 

Det er altså dødsårsaken jeg er ute etter å få nærmere forklaring på.

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein aktuell sjukdom kan vera nervefeber, som var ein hyppig nytta diagnose på denne tida. Det dreier seg om ein infeksjon med bakterien Salmonella typhi. Eit anna namn på same sjukdommen er tyfoidfeber. Dette er vanlegvis ein matboren infeksjon og er framleis ein stor fare i land med dårleg mat-hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.... jeg må rette meg selv i overskrift og 1. innlegg: I dissenterprotokollen står det nervøs forstyrrelse, ikke nervøst tilfelde som jeg først hadde skrevet. Men diagnosen er likevel uklar for meg. Kåre: Det kan høres fornuftig ut, jeg ser f.eks. i dødsfallsprot. for Egersund at det var enkelte dødsfall med tyfoidfeber som diagnose i 1880-årene i allefall.

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert litt over spørsmålet. Slik jeg forstår innføringene i kirkebøkene var det presten som stod for det, og hadde derfor god anledning til å gi uttrykk for sitt (personlige) syn på begrepet dissentere. Kanskje ligger i nervøs forstyrrelse ikke mer enn at han syntes dissentere var noe over-religiøse utbrytere.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan: Ja, men husk at det er oldefar selv (forstanderen) som har gitt sin kone - oldemor - denne dødsårsaken. Tror neppe dette er riktig forklaring, Jan, men et artig innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, etter sletting av mer enn 21 MB fra før innlagde filer/ bilder håper jeg det nå lar seg gjøre å legge inn oldemors dødsårsak..... jess! :-)

post-216-0-30526400-1388247667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.