Gå til innhold
Arkivverket

Lusie på Røros


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

På Røros treffer man på en god del kvinner med navnet Lusie eller Lusia (ofte også skrevet med c i steden for s).

Mitt spørsmål er om noen vet hvordan dette navnet ble uttalt? Var det for eksempel med lang eller kort u (Lu:sie, eller Lussie). Uttales bokstaven e til slutt eller forsvinner den slik det ofte gjøres i trønderske dialekter? (Lussi?). Eller finnes det en helt annen dialektuttale av navnet?

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på trøndersk, men tipper at uttalen er Lussi, slik som på Østlandet, altså uten uttalt e.

Men det kan godt være at Erling har rett og at vokalen ligger nærmere en ø i dette området.

Endret av Dag Aage Løkke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opprinnelige uttalen på Røros var Løssi.

 

Johan Falkbergets prolog "Glück auf" til Bergmannsdagene på Røros i 1930 begynner slik:

 

Fjell-folk! I dag vi står

og ser i tidens speil

de første bergmenns liv,

vi ser Hans Aasen

og Løssi, hans go`e viv

 

Et hus i Sleggveien på Røros kalles Løssi-stuggu.

 

Vi finner også skriveformen Løssi i folketellingene på Røros - se bl.a.her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038322004626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tippet feil og lar meg selvsagt overbevise om at Løssi er riktig uttale!

Det var moro å se prologen til Falkberget!

Endret av Dag Aage Løkke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg heter faktisk Lusie og er fra Røros. Jeg er oppkalt etter oldemor som het Ane Lusie. Før var Lusie mye brukt i dobbelt nav som Ane Lusie og Berit Lusie. I dag er det kun noen få eldre personer som sier"Løssi" til meg, ellers uttales "Lusie" på dialekt med dobbel s og e til slutt, med trykk på s ene, Lussie. Hilsen Lusie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg heter faktisk Lusie og er fra Røros. Jeg er oppkalt etter oldemor som het Ane Lusie. Før var Lusie mye brukt i dobbelt nav som Ane Lusie og Berit Lusie. I dag er det kun noen få eldre personer som sier"Løssi" til meg, ellers uttales "Lusie" på dialekt med dobbel s og e til slutt, med trykk på s ene, Lussie. Hilsen Lusie

 

Morsomt!

 

Jeg skal rope Løssi! til deg neste gang jeg er innom G-Sport på Røros, forøvrig en av de hyggeligste sportsbutikkene jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.