Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Brita Olsdatter Vikøren f. 20.10.1865?


Linn-Therese Brungodt
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på om det er mulig å finne ut når Brita Olsdatter Vikøren f. 20.10.1865 i Vik i Sogn døde? Og hvilke arvinger som står i et eventuelt skifte etter henne?

Hun bor i Vik i 1910-tellingen, men flyttet til Bergen med datteren Sigtona Andreasdtr Vikøren en gang mellom 1910-1920.

 

Jeg har fått opplyst at hun på sine eldre dager flyttet på gamlehjem i Sogndal og at hun døde der. Dødsår er muligens 1946.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke hovedregisterkort for henne i Bergen under navn Vikøren. Det var fire døde Brite Olsdøtre i Sogndal 1945-1951, men ingen av dem passer med den det er spørsmål etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve!

 

Takk for at du forsøkte å finne ut av dette. Jeg har selv prøvd å finne ut av dette i lang tid.

 

Det er jo mulig at hun har giftet seg og skiftet navn på sine "eldre" dager.

 

Datteren Sigtona blir konfirmert i Domkirken 9/5 -1920. (Jente 72) http://www.arkivverk...%00%C0%14%09%B8 Adresse er da oppgitt til å være Baneveien 31. Kanskje moren bodde samme sted?

Mor er ved konfirmasjonen oppgitt til å være Brita Olsdatter Vikøren. Bak morens navn står det "senere egteviet". (Hun ble ikke gift med faren til Sigtona, da han allerede var gift og hadde egen familie på dette tidspunktet).

 

Sigtona blir gift i Årstad Kirke 16/6-1923: http://www.arkivverk...%00%BF%28%09%B0

 

Jeg ser at en av forloverne er husmor Brita Gjertsen(?) og at hun bor i Baneveien 31. Kan hun være identisk med Brita O. Vikøren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg forsøkte i går å nøste opp i dette "Gjertsen"-sporet.

Jeg fant etter en del leting at Brita Olsdatter Vikøren giftet seg med skomaker Nils Gjertsen Rutle i Aurland i 1911 (http://www.arkivverk...%00%C0%28%09%BE)

 

Kan du se om du finner en Brita Gjertsen død i Sogndal ca 1946?

 

Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dessverre ikke noen Brita Gjertsen blant døde i Sogndal 1945-1950. Jeg finner heller ikke noen Brita, født i Vik i dette materialet.

 

Ikke finner jeg Brita Gjertsen i listen over stemmeberettigede i Bergen 1934 heller, og ikke ser jeg at hun flyttet ut ifølge folkeregisterkortene. Hun kan kanskje ha brukt andre etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt år !

 

Iflg Ættabokji for Vik i Sogn, utg 2008 på s. 237 (v846) døydde Brita i 1946.

 

Då du kjem er ut av tenkeboksen, kan du ta kontakt m/ Lokalhistorisk Arkiv i Vik å spyrja om datoen i 1946 ho er gravlagd.

Det er mogelig at ho døydde i Sogndal, men Ættabokji frå 2008 er laga slik at dei færraste vart fylgt utanom Vik Kommune. Difor TRUR eg at ho vart gravlagd i Vik.

 

Jon S.

Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nytt år! Takk for ny info. Da er iallefall dødsfallet ganske sikkert 1946.

 

Søsteren til Brita døde i Vik i Sogn 1940, hun het Alis Olsdatter Vikøren (f 1853). Vi vet at Brita var i Vik på den tiden søsteren døde, men tror ikke hun bodde der sånn ellers.

Kan du se om du finner dødsdato på søsteren Alis? Og om det er registrert noen arvinger etter henne?

 

Takker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice Olsdatter Vikøren døde12. mars 1940. Hun etterlot seg en myndig datter i Amerika. Andre slektninger er ikke nevnt.

 

En Brita Olsdatter Vikøren døde på Gamleheimen i Vik 13. april 1947, men hun var født 3. januar 1858, og hadde hatt en bror Johannes Olsen Lilleøren, død før søsteren, men med etterkommere. og en søster Anna Olsdatter Tryti, død før søsteren, men med etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve har nok rett på systera, Alis Olsdtr. Myndig dtr i USA må væra Olina f. 1890 til USA i 1907. Kjelder: Ættabokji frå 2008, s. 206.

 

Olina er nr 3337 i "Ein stad skal ein væra" og utvandra til Iowa, iflg forfattaren Rasmus Sunde.

 

Ang Brita i #10 frå Yngve, så er Brita 1858-1947, IKKJE den du leitar etter Linn-Terese, slik som du nevnte i #11. Denne Brita er v808 på s. 236 i Ættabokji.

 

Så du må nok attende til teinkjeboksen, diverre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jon: Det stemmer det. Datteren til Alis het Olina (kalt "tante Lina") og utvandret til USA. Hun ble sykepleier og var bosatt i Brooklyn, New York.

 

Yngve: Jeg har nå bladd raskt igjennom bygdeboken for Sogndal for gården Rutle/Rutlin. Der ser jeg at Nils Gjertsen (i bygdeboken er hans fars navn oppgitt "Gjest" og ikke "Gjert") som ble gift med Brita O Vikøren i 1911, døde 1929 på "gamleheimen" i Sogndal. Han var født i Sogndal i 1852. Kan du se om du finner dødsdato på ham, og arvinger?

 

Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.