Gå til innhold
Arkivverket

Bergen - Margit Ohldiech f. 1900 - hvor ble hun av ?


Tordis Trønnes
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvor det ble av Margit Ohldiech etter 1910. Her er hun sammen med foreldrene og bestemora i 1910

 

http://digitalarkive...f01036708083269

 

 

Foreldrene ble gift i Mariakirken i Bergen, 17. mars 1899. Margit ble født 6. sept. 1900.

 

Moren Arnolda Petrine Ohldiech døde i Bergen 16. mai 1911 Johannes prestegjeld Bergen.

 

Faren ble senere gift og har flere barn. Ingen av disse barna vet hva som skjedde med halvsøsteren Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren Jacob giftet seg igjen 14. mars 1913, og flyttet til Askøy 18. april 1916. Da er Margit strøket over på farens registerkort med følgende påtegning: "Svendsen Welhavensgt 1B". Jeg finner ikke navneregisterkort for henne!

 

Faren Jacob døde i Grimstad 3. juni 1949. Kan dødsmeldingen etter ham fortelle noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt om kanskje Margit ble tatt hånd om av slekten på morsida. Tenker da å forflytte søket til Trondheim kanskje ? Moren Arnolda Petrine Johansdatter Pettersen født 04.05.1874 i Trondhjem.

 

I 1910 var faren handelsreisende og kanskje mye borte fra hjemmet og bestemoren hadde kanskje ikke mulighet for å ha henne.

 

Yngve:

Takk for at du hjelper meg ! Skal få sjekka dødsmeldingen, men ingen av barna hadde fortalt noe om at de hadde en eldre søster eller at faren hadde vært gift før. Dette ble etterkommerne først klar over etter at 1910-tellinga kom. Selvfølgelig kunne de ha vist, men det hadde kanskje aldri vært noe tema.

 

Tordis (hjelper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grimstad er (deler av? I nyere tid?) Ohldieck-familien knyttet til De frie evangeliske forsamlinger. (Frie venner). Da kan ikke alltid Statskirkens protokoller fortelle alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.