Gå til innhold
Arkivverket

Har du anetavler eller etterslekts-tavler fra Hurum?


Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Vi er en prosjektgruppe i Hurum historielag som for tiden arbeider med å skrive en gårds- og slektshistorie for Hurum kommune. Prosjektet er i sin helhet basert på frivillighet og utføres av i (overkant) slektsinteresserte medlemmer i laget – i alt 6 stk.

 

Prosjektgruppen er interessert i å få tilsendt slektsstoff du måtte ha systematisert fra Hurum, særlig anetavler eller etterslektstavler, slik at vi sparer tid på å finne frem alle krysslinkene og familie-sammenhengene (stoffet vil selvsagt bli kvalitetssikret av oss). Hvis du har slike opplysninger, mail oss det i en word-fil, en PDF-fil eller i en GEDCOM-fil, evt send det på papir pr post. Vi er glade for alle bidrag.

 

Bokverket er tenkt å bestå av 3 bind på ca. 5-600 sider hver. Prosjektet startet i 2009 og er tenkt ferdigstilt i ca. 2016/17.

 

Stoff kan sendes til:

E-post: bjune@hotmail.com

Erik Bjune

Leikvollvn. 19,

3175 Ramnes

 

Mvh

Erik Bjune

Hurum Historielag

Endret av Erik Bjune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant prosjekt ;)

 

Jeg har bla. slektene Bennichmann og Helmer blant mine forfedre..

Mulig også noen flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Takk til dere begge.

 

Kenneth: Interessant opplegg, laster ned relevant stoff og ser nærmere på dette.

David: send gjerne over noen filer med det matriale du har.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Takk til dere begge.

 

Kenneth: Interessant opplegg, laster ned relevant stoff og ser nærmere på dette.

David: send gjerne over noen filer med det matriale du har.

 

Mvh Erik

 

Jeg skal prøve å få sett litt på denne delen av slekta over nyttår..

Må prøve å få oversikt over hvilke områder Hurum kommune omfatter, da det kan jo være flere andre slekter/gårder i området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På frivillig basis, slikt arbeid finnes ennå litt av i Norge, arbeides med en gårds- og slektshistorie for Hurum kommune. Det er et stort arbeid. De fleste bygdebøker, i hvert fall de eldre, har vært konsentrert om gården, dens eiere, folket der og etterslekten. Husmenn og arbeidere glimrer med sitt fravær. Årsakene er flere. En er at det tilgjengelige arkivmaterialet i eldre tider var svært begrenset når det gjelder de sistnevnte grupper. Så var det vel så at en husmann var nå bare en husmann. I Hurum finner man fra de eldste tider en betydelig fiskeribefolkning, så kom sjøfolk, loser og tollere. Så handelsmennene og senest industriarbeiderne. Felles for disse var at de ikke var knyttet til en bestemt gård og slektene der, videre var de til dels lite bofaste, men flyttet en del omkring. De hadde et lite hus på litt grunn, selveiet eller leiet. Senere kom kunstnerne til Holmsbu, og noen av diss var bofaste over lengre tid. Flere representanter fra de sistnevnte grupper har vært med på å prege livet og utviklingen i Hurum. Skal disse grupper tas med i den planlagte gårds- og slektshistorien? Hvordan skal så i tilfelle disse grupper innarbeides i bokverket. Jeg kan ikke se annet enn at arbeidsgruppen her står overfor en gedigen oppgave. Man må bruke rikelig med tid på dette om man skal få det oversiktlig. Man planerer 3 bind, hvert på 500 - 600 sider. Men holder det. Kommuner med atskillig mindre befolkningsmengde en Hurum har bygdebokverk som er mye større, men beklager at de ikke har fått med alt. Men det er selvsagt begrenset hva en frivillig gruppe makter. De fortjener vår respekt og støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik: Har du sjekket Genealogens og NSTs registre. Det er helt sikkert Hurum-stoff i disse.

 

Hei Rune!

 

Ja, jeg tror vi til sammen i gruppa har ganske god oversikt over dette, i hvertfall det som er fra "nyere tid" (og som vel er det materialet jeg stoler mest på).

 

Jeg gjør også jevnlig søk for å se om det er noe nytt i registerne eller noe jeg har oversett tidligere.

Per Reidars artikler har jeg svært detaljert gått igjennom tidligere og holder løpende de opp mot det vi selv kommer frem til.

 

Mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På frivillig basis, slikt arbeid finnes ennå litt av i Norge, arbeides med en gårds- og slektshistorie for Hurum kommune. Det er et stort arbeid. De fleste bygdebøker, i hvert fall de eldre, har vært konsentrert om gården, dens eiere, folket der og etterslekten. Husmenn og arbeidere glimrer med sitt fravær. Årsakene er flere. En er at det tilgjengelige arkivmaterialet i eldre tider var svært begrenset når det gjelder de sistnevnte grupper. Så var det vel så at en husmann var nå bare en husmann. I Hurum finner man fra de eldste tider en betydelig fiskeribefolkning, så kom sjøfolk, loser og tollere. Så handelsmennene og senest industriarbeiderne. Felles for disse var at de ikke var knyttet til en bestemt gård og slektene der, videre var de til dels lite bofaste, men flyttet en del omkring. De hadde et lite hus på litt grunn, selveiet eller leiet. Senere kom kunstnerne til Holmsbu, og noen av diss var bofaste over lengre tid. Flere representanter fra de sistnevnte grupper har vært med på å prege livet og utviklingen i Hurum. Skal disse grupper tas med i den planlagte gårds- og slektshistorien? Hvordan skal så i tilfelle disse grupper innarbeides i bokverket. Jeg kan ikke se annet enn at arbeidsgruppen her står overfor en gedigen oppgave. Man må bruke rikelig med tid på dette om man skal få det oversiktlig. Man planerer 3 bind, hvert på 500 - 600 sider. Men holder det. Kommuner med atskillig mindre befolkningsmengde en Hurum har bygdebokverk som er mye større, men beklager at de ikke har fått med alt. Men det er selvsagt begrenset hva en frivillig gruppe makter. De fortjener vår respekt og støtte.

 

 

Hei og takk for en slik støtte:)

Du gjennomgår mange gode og relevante poenger her.

 

Når det gjelder omfang og hva som kommer med / ikke kommer med, vil vi ganske bokstavelig holde oss til en "Gårds- og slektshistorie", altså slektshistorien fra gårdene.

Det har primært med et kapasitetesspørsmål i prosjektet å gjøre. Det omfanget som ikke-gårdsbaserte innbyggere på Hurum har fått siden ca. 1900, særlig fremveksten av tettstedene, gjør at vi i et slikt frivillig prosjekt dessverre ikke har mulighet til å kartlegge og skrive ut materialet for disse gruppene. Videre er det som du sier mange av disse som var/er lite bofaste, det gjør derfor den delen av utfordringen nesten "umulig".

MEN, vi har diskutert og vil se mot slutten av prosjektet, avhengig av hvor mye tid vi har, se om vi forsøker å skrive ut endel av slektshistorien for tettstedene frem til ca 1900 (Holmsbu, Filtvet, Verket og Rødtangen)? Men selv dette er dog en omfattende jobb, da det var mange som f.eks leide / flyttet ofte, og som gjør kildematerialet lite utfyllende (vanskelig å flg hvem som bodde hvor når). Vi er i gang med en familieoversikt vedr Verket, vi får se hva det blir til....?

 

Skillet mellom husmenn og strandsittere/håndverkere etc. utenom tettstedene i det eldre Hurum kan være vanskelig å skille på. Vi vil nok derfor ta med endel stoff om sistnvevnte grupper kyststripen rundt når det gjelder 1700-tallet og tildels 1800-tallet....vi får se hva kapasiteten vår tilsier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar gjerne med min tippoldefars etterkommere. Syvert Ellefsen fra Sigdal flyttet til Hurum ca 1850 og bodde på Dramstad/Hof/Prestegården. Hitill har jeg registrert 176 etterkommere etter han.

Siden dere prioriterer Verket så er han kanskje interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar gjerne med min tippoldefars etterkommere. Syvert Ellefsen fra Sigdal flyttet til Hurum ca 1850 og bodde på Dramstad/Hof/Prestegården. Hitill har jeg registrert 176 etterkommere etter han.

Siden dere prioriterer Verket så er han kanskje interessant?

 

 

Svært gjerne det, send meg gjerne en etterslektstavle/rapport på mail:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært gjerne det, send meg gjerne en etterslektstavle/rapport på mail:)

 

Hei , da er en etterslektliste på 240 personer sendt deg på mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.