Gå til innhold
Arkivverket

Korleis gå fram for å få bla i kjelde?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

"Finn kjelde" i nye DA er ein nyttig funksjon for å finne kva som er tilgjengeleg for ein kommune / eit distrikt.

 

Men ofte ynskjer eg å bla meg gjennom kjelda - t.d. skifteregister i Nordfjord, og eg ville tru at å trykkje knappen Søk utan å ha fylt ut noko i felta skulle gje meg ei fortløpande liste, men det gjer det ikkje. Eg får ei liste, men ikkje etter stigande sidetal, slik eg vil ha det.

 

Korleis skal eg gjere det i staden?

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også ha tenkt meg å kunne bla i folketellingene, for å se på nabogårder osv uten å måtte søke. Ikke alltid man vet navn, og det er ofte slekt på nabogårder og i nabolag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finn kjelde" i nye DA er ein nyttig funksjon for å finne kva som er tilgjengeleg for ein kommune / eit distrikt.

 

Men ofte ynskjer eg å bla meg gjennom kjelda - t.d. skifteregister i Nordfjord, og eg ville tru at å trykkje knappen Søk utan å ha fylt ut noko i felta skulle gje meg ei fortløpande liste, men det gjer det ikkje. Eg får ei liste, men ikkje etter stigande sidetal, slik eg vil ha det.

 

Korleis skal eg gjere det i staden?

 

Jeg kunne også ha tenkt meg å kunne bla i folketellingene, for å se på nabogårder osv uten å måtte søke. Ikke alltid man vet navn, og det er ofte slekt på nabogårder og i nabolag...

 

Slik blaing i kilden er (så langt) kun mulig i folketellingene. Jeg er usikker på hva som er planlagt for øvrige kildetyper, men jeg er enig i at blaing vil være nyttig.

 

For å bla i folketellingene, må man være på bostedsnivået. Da kan man bla fra bosted til bosted i tellingskretsen og se beboerne der. (Er man på personnivået, kan man bare bla far person til person på bostedet.) Når man er ferdig med en tellingskrets, kan man gå opp på tellingskretsnivået og bla videre til neste tellingskrets, og deretter gå ned på bostedsnivået og bla fra bosted til bosted igjen.

 

Dette fungerer riktignok ikke så godt i byene, fordi det der er et leilighetsnivå mellom bostedsnivået og personnivået. Da må du være på leilighetsnivået og bla fra leilighet til leilighet på bostedet for å kunne se beboerne. Siden det oftest ikke var så mange leiligheter pr bosted, må man ofte opp på bostedsnivået for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At slik blaing kan "vere nyttig" er vel ein sterk underdrivelse. For oss som ikkje er ute etter ein bestemt forfader, men heller vil sjå kva vi finn som kan vere av interesse for vårt felt vil det vere eit stort tap at denne funksjonen ikkje finst.

 

Så dette er dessverre endå eit døme på at det er for tidleg å ta vekk det gamle søkesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bla i folketellinger og kirkebøker. Det er kun det materialet som ikke er noen av delene, hvor vi har måttet slå av blaingen pga tekniske problemer. Det er meningen at det skal være blaing i alle kilder. MEN: det er for tiden kun folketellingene som gir deg mulighet for å bla uten å måtte foreta et søk først. Dette skal vi forsøke å få innarbeidet i det andre materialet også.

 

I folketellingene kan du benytte et husikon du finner i geografimenyen til en telling (etter du har klikket på plusstegnet for et fylke for å se kommunene). Du kommer da inn på første husliste i første krets i det herredet/prestegjeldet. Herfra kan du bla deg videre til neste bosted, evt. siste. Du kan også klikke deg inn i kretsen for bostedet og bla mellom tellingskretsene. Da får du listet samtlige bosteder for de enkelte kretsene. Det er veldig nyttig når du leter etter en gård du ikke er helt sikker på stavemåten ol. Klikker du deg inn i et bosted og derfra klikker på en person, blar du mellom personene på det bestemte bostedet. For å komme deg videre til neste bosted, må du klikke på bostedslenken nedenfor listen over personer, evt. skrolle helt ned til tellingskretsinformasjonen og klikke på kretslenken for å bla på det nivået. Og som Kristian gjordet rede for, er du i byene vil du ofte ha et leilighetsnivå mellom bosted og person som gjør det nødvendig med ett klikk til for å bla på det nivået du ønsker.

 

I kirkebøkene kan du bla først når du har foretatt et søk og er inne på en handling eller person. Ser du på en person vil blaingen kun foregå mellom personene i den bestemte handlingen, men klikker du deg inn på handlingen vha f.eks. dåpsnummeret, vil du kunne bla mellom alle dåpene i den bestemte kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bla i folketellinger og kirkebøker. Det er kun det materialet som ikke er noen av delene, hvor vi har måttet slå av blaingen pga tekniske problemer. Det er meningen at det skal være blaing i alle kilder. MEN: det er for tiden kun folketellingene som gir deg mulighet for å bla uten å måtte foreta et søk først. Dette skal vi forsøke å få innarbeidet i det andre materialet også.

Da håper jeg at emigrantprotokollene blir prioritert. :)

I emigrantprotokollene har jeg i hvert fall hatt veldig stor nytte av å kunne bla. Siden navnene kunne bli forvansket i amerikanske kilder, eller navnene har vært alt for vanlige, har det vært nyttig å kunne se om en person reiste sammen med en annen en (fra samme sted eller reiste med samme linje på samme dato) og så prøve å finne igjen den andre personen i immigrasjonsbasene i USA/Canada, for deretter å finne "min" person i nærheten i de databasene.

 

Det blir litt mindre oversiktlig, og mer tungvint, når jeg nå må gå inn og endre i html-adressen for å se naboene i emigrantprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.