Gå til innhold
Arkivverket

To nøtter fra Løten, Hedmark.


Terje Forsberg
 Del

Recommended Posts

I FT 1815 for Løten er min tippoldefar, Reinholdt Hedemann oppført på gården Østerbye. Han er gift for andre gang med Olia Olsdatter og har datteren Berte, feilskrevet for Marthe, og Olia har sønnen Johannes Markussen.

 

Ved giftermålet den 28.juni 1814 i Løten er Olia 29 år gammel og ved død i 1862 80 år gammel, altså fødselsår omkring 1782-85.

Spørsmål 1 er da, hvor ble hun født ?

 

Spørsmål 2. Hvor var sønnen Johannes født ?. Han har jeg ikke klart å finne hverken før eller senere.

 

Ellers så har jeg de aller fleste opplysninger om Hedemannfamilien fra Løten så man trenger ikke bruke tid på annet enn de konkrete spørsmålene. Mvh. Terje Forsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste opplysningen jeg har om Johannes er 1815 tellingen. Har også spurt statsarkivet i Hamar om det stod mere i den originale tellingen men det var det ikke.

Men i dødsfallmeldingen i 1862 står det at Olia etterlater seg 5 myndige livsarvinger. Kan tyde på at Johannes er en av dem. Men også at Marthe er det, selv om hun ikke var hennes datter. Hun ble bortadoptert og kallte seg Evensdatter senere.

 

Siden jeg ikke finner han i 1801 antar jeg at han er født etter den tid hvilket også passer med Olias alder.

Jeg tror også at Olia er født i en av nabobygene, finner vi en av dem finner vi også den andre.

Olias tredje barn ble kallt Inge®, kan tyde på at moren het det samme. - Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt døpte i Solør (Hof og Grue) i tidsrommet 1801-1814? Et søk på navnet Marcus/Markus i folketellingen 1801 viser at navnet er kraftig overrepresentert i det området, som ligger nær Løten. Olea/Olia var også populært i Solør, om enn ikke så spesifikt som Markus. Jeg vet ikke hva du har forsøkt til nå, men det er alltid lurt å sjekke navnefrekvenser når det ikke dreier seg om "håpløse" navn som Ole, Peder, Lars etc.

Endret av Jon Harald Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, hjemme fra en vindfull fjelljul...

 

Takk for innspill så langt.

 

Har et par kanditater fra Hof, bl.a. en født i 1784 med Ole Olsen og Inge Tollefsdatter som foreldre men ingen Johannes samtidig. Har ikke sjekket Grue nei, får se på det.

 

Når Olia døper sitt første barn, Olaus, med Hedemann er det en Simen Olsen fra Wea som er fadder. I Løten bygdebok er han bruker på Wea 1807-29 og er født i Alvdal i 1774.Hvis det er en bror så kan det være en ledetråd. Olea er på Svenbye ved gifte, Østerbye er en del av den gården.-Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en Johannes Marcusen er født i gamle Hof (Hof, Åsnes og Våler) 1750 til 1815, og han ble døpt 14.03.1792 i Åsnes, men her var moren Johanne Mikkelsdatter Toverud og faren var Marcus Eliasen Toverud (denne Marcus var en tvilling med en Marcus).

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Da er de stedene utelukket. Og Løten som jeg har sjekket mange ganger. Får fortsette å lete i Grue og kanskje Alvdal. Kunne stebarn være livsarvinger ? Hvis ikke så er Johannes i live i 1862. Det er forøvrig ikke skifte etter Olia. - Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det er en feil i ft 1815.

 

Det er ei Olia Olsd. Seglenejer som får en sønn Ole døpt 15/9 1811. Far Marcus Eriksen Seglen fra Grue sogn.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1811, side 102-103.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9095&idx_id=9095&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513060091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det kan være skrevet feil navn ved dåpen til denne "Ole".

 

Barnefaren til "Ole", Markus Eriksen, bør for øvrig være identisk med den Markus Eriksen som var på Ven i Løten da han ble konfirmert i nokså høy alder, som 28-åring, i 1816, oppgitt født i Grue 1788 (døpt 30. nov. 1788) som sønn av Erik Eliassen og Kari Markusdatter. Navnekombinasjonen er så sjelden i området at man nok kan gå ut fra det.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Klokkerbok nr. 1 (1812-1832), Konfirmerte 1816, side 488-489.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9096&idx_id=9096&uid=ny&idx_side=-237

 

I det alm. jevnførelsesregisteret er det henvisning til hvor han er innført i listene over innflyttede:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Klokkerbok nr. 1 (1812-1832), Innflyttede 1815-1816, side 624-625.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9096&idx_id=9096&uid=ny&idx_side=-300

 

Han kan selvsagt ha bodd i Løten i flere år før han ble registrert som innflyttet i 1816 i forbindelse med konfirmasjonen.

 

Neste må bli å se etter evnt. konfirmasjon og dødsfall på "Ole" Markussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interssent. Jeg har lenge trodd at det kunne være en feil siden det sto Berte istedenfor Marthe på datteren til Hedemann, da kunne det jo også være noe feil med Johannes sin innføring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.