Gå til innhold
Arkivverket

Remål - avgift til presten?


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

I skifteprotokoller og tingbøker har jeg registrert personer med utestående beløp for remål (Remaal) til presten. Jeg har forespurt leg og lærd samt benyttet relevante oppslagsverk, men uten resultat. Får heller ingen treff på Internett. Jeg antar det dreier seg om betaling eller avgift for spesifikke kirkehandlinger, men...

 

Er det noen der ute med forklaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for svar og viser til følgende dokumentasjon:

 

Reemaal Resterende

 

...

 

 

Anders Erichsen Helgestadstuen ,,-1-,,

 

 

Ole Torstensen Hôrlandstuen 1-2-,,

 

 

Barbra Erichsdatter Vangst. 1-2-,,

 

...

 

 

 

Kilde: Oppland fylke. Hadeland og Ringerike prosti. Skifteprotokoll 2. 1717-1744. Folio 117b

Endret av Alf Christian Frogner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var artig uttrykk. Remål var jo også en vektenhet som ble brukt ved veiing av korn- og melvarer, 1/80-dels skippund. De som har regnet på det, mener at remål tilsvarer ca. 2,3 kilo. Det var jo ikke uvanlig at avgifter opprinnelig ble beregnet i forskjellige naturalier. Hvis hver gård eller gårdbruker skulle betale presten et antall remål korn el.l. årlig, så er det forståelig at avgiften bare ble omtalt som remål eller presteremål.

 

Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar!

 

Basert på de restansene som oppføres i kilden nevnt i #4, tolker jeg dette som en årlig avgift "for alle lag av allmuen" med fastsatte beløp 12 skilling pr. person.

 

Følgelig er det forunderlig å ikke finne avgiften omtalt i relevante oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Historisk leksikon er det bare vektenheten som er omtalt.

 

For en god del år siden registrerte jeg ulike skatter og avgifter som finnes i fogderegnskapene, se lenke http://arkivverket.n...p/Futerekneskap til høyre "forord til katalog ...".

Jeg erfarte da at det var et utall av lokale avgifter eller lokale navn. Hver gan jeg tittet i eskene for et nytt fogderi fant jeg nye betegnelsen. Så det overrasker ikke at oppslagsverkene ikke har registrert remålen.

 

Godt nytt år og hilsen fra Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra grunnmanuskriptet til Norsk Ordbok: remål n reide-mål (?) n. l. engstykke som ein kann slå på ein dag; eit stykke for ein dags pliktarbeid ("reiemål" Had). 2. rute som er 8 stenger (jfr. stong) i firkant (Fron i Gbr); ei viss jordskyld, i vekt 1/4 lispund ("reemål" Austf). Å. Til reida v. ? T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.