Gå til innhold
Arkivverket

Anton Johnson (f. 1889 i Herøy), emigrant til Amerika


A_Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om en slektning som emigrerte til Amerika i 1913; Anton Johnson (f. Johansen 15.08.1889 i Kvalsvik, Sunnmøre). Han emigrerte til USA i 1913, og bosatte seg der. Ved utreise fra Norge oppga han Duluth, Minnesota som reisemål og carpenter som yrke. I kilder fra 1930 og 1940 som jeg har funnet (Census og WW2 Registration Card) så har han hatt adresse i Chicago, men jeg har ikke funnet ut hvor han bodde de første årene i Amerika.

 

Jeg fant nylig et WW1 Registration Card fra 1917 hvor en Anton Johnson er registrert. Så vidt jeg kan se så har han skrevet 16. august på fødselsdato og Kevalseit på fødested. Yrke er carpenter og bosted er Minnesota.

 

Yrke og bosted stemmer godt med Anton som jeg leter etter, men fødselsdato og fødested er bare nesten riktig - med det jeg kan lese. Kan han ha skrevet feil sin egen fødselsdato og fødested, eller er det en annen Anton jeg har funnet?

 

Og skulle noen sitte på informasjon om Anton og familien, nyere enn 1940 Census så hører jeg gjerne fra dere. :-)

post-5197-0-61376000-1388275860_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han var døpt Anton Joakim:

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Herøy i Herøy, Ministerialbok nr. 507A08 (1878-1904), Fødte og døpte 1889, side 75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5293&idx_id=5293&uid=ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060818020170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WWII Draft reg. Card 1942 :

Name: Anton J Johnson

Birth Date: 15 Aug 1889

Birth Place: Aalesund, Norway

Residence: Chicago, Illinois

Race: White

Age:

 

Gift med Magnhild.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Johnson

Head

United States Census, 1930 birth: 1890 Norway residence: 1930 Chicago (Districts 1251-1500), Cook, Illinois, United States immigration: 1913 spouse: Magnbild Johnson children: George E Johnson, Mary E Johnson

 

Anton Johnson

Head

United States Census, 1940 birth: 1890 Norway residence: 1940 Ward 38, Chicago, Chicago City, Cook, Illinois, United States spouse: Magnhild Johnson children: George Johnson, Mary Johnson

 

 

Oppfordrer deg samtidig til å bruke ditt fulle navn som visningsnavn. :)

 

t_announcement.png

Ordensregler for debattene

 

Skrevet av Anette S. Clausen - Digitalarkivet

 

 

 

Mvh Ann-Mary

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har du kanskje fra før.

Pass-søknad - skal til Norge for å besøke sin mor :

Name: Anton Joakim Johnson

Birth Date: 15 Aug 1889

Birth Place: Kralsvik, Norway

Age: 29

Passport Issue Date: 26 Apr 1919

Passport Includes a Photo: Yes

Residence: Minneapolis, Minnesota

Father Name: Johan Johannessen

Father's Birth Location: Koalsvik

 

 

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tilbakemeldingene alle sammen! Imponerende å se hvilken respons man får på dette forumet.

 

Som nevnt i mitt første innlegg så har jeg funnet han i 1930 og 1940 Census, samt ifm. WW2 Registration. Det jeg ikke vet er hvor han holdt til de første årene han var i Amerika. Altså i perioden 1913 frem til WW1. Det var derfor jeg fattet interesse for registreringskortet fra 1917, som jeg referer til i første innlegg. Men synest det er rart om han bommet såpass på fødested (Kevalseit istedetfor Kvalsvik) og fødselsdato (16. august 1889 istedetfor 15. august 1889).

 

Har forøvrig heller ikke funnet noe mer om barna (George og Mary), annet enn det som står i 1930 og 1940 Census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på registreringskortet står det at han så dårlig, så jeg antar at noen har skrevet det for ham....da kan det bli ymse feil. Spesielt fødestedet bærer preg av å ha blitt hørt av en engelskspråklig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at Magnhild og Anton bodde i 6039 Henderson Street i 1951.

 

Her er Magnhild i 1940:

 

Magnhild Johnson

Illinois, Northern District Naturalization Index, 1840-1950 birth: 1896 Norway naturalization: 1940 Chicago, Illinois

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XKG7-99W

 

View document:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-14883-14860-50?cc=1838804&wc=MMV6-WCF:1594066828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på registreringskortet står det at han så dårlig, så jeg antar at noen har skrevet det for ham....da kan det bli ymse feil. Spesielt fødestedet bærer preg av å ha blitt hørt av en engelskspråklig

 

Er det det som står på linje 12?

Det er klart at dersom en amerikaner har skrevet kortet for han, så er det nok vanskelig for de å formulere Kvalsvik på papiret.

 

Klarer du å tyde linje 4 og 8 også? Er det "first papers" som er skrevet på linje 4, samt Emil Johanson (Mora, Minnesota) som arbeidsgiver?

 

Så at Magnhild og Anton bodde i 6039 Henderson Street i 1951.

 

Her er Magnhild i 1940:

 

Magnhild Johnson

Illinois, Northern District Naturalization Index, 1840-1950 birth: 1896 Norway naturalization: 1940 Chicago, Illinois

 

https://familysearch...M9.1.1/XKG7-99W

 

View document:

https://familysearch...-WCF:1594066828

 

Takker :-)

 

Nå er det sikkert en mulighet for å finne attester fra dåp, giftemål og gravferd i Cook County sitt arkiv. Men de tar godt betalt for hver nedlastning, og eneste mulighet for å bla i den enkelte attest er å laste de ned. Så da blir det fort kostbart dersom man ikke treffer på de første forsøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S

Bilde i forb. m. pass-søknaden i 1919 :

 

Se der ja. Jeg fant pass-søknaden, men der var det bilde av en kvinne. Kan det ha tilhørt søknaden på forrige side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.