Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp, hva skjer med lenkene til Databasevelgeren?


Marit M. Dahle
 Del

Recommended Posts

Jeg beklager om mitt spørsmål er feilplassert eller besvart tidligere. Jeg har av og til pauser i slektsarbeidet og er derfor ikke helt med i alt det siste.

 

Oppdaget i dag til min fortvilelse at den gamle Databasevelgeren som jeg har brukt siden 90-tallet skal stenges ned om et par dager. Skjønner at det nytter lite å protestere mot den avgjørelsen (selv om jeg ikke fatter hvorfor den ikke kunne ha fått bestå), men har et praktisk problem:

 

I min etterhvert ganske store slektsdatabase ligger hundrevis av lenker til treff i Databasevelgeren. Vil alle disse slutte å fungere etter 31.12? Eller er det slik at basen blir liggende som historisk/statisk arkiv el.l.? Håper virkelig på det siste, for jeg har ingen mulighet til å erstatte alle lenkene de neste par dagene!

 

Håper noen av dere som har fulgt bedre med enn meg kan svare meg!

 

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg kun har skrevet kilde, f.eks. ministralbok osv. og så sidetall i slektsprogrammet mitt, og det samme når det gjelder skifter og bygdebøker. Holder for meg det. Er også glad for å kunne bruke

RHD sine folketellinger 1865,1875,1900 og 1910, og unngår dermed det nye søkesystemet der også, men må vel innom det på folketellingen 1801 og noen andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg kun har skrevet kilde, f.eks. ministralbok osv. og så sidetall i slektsprogrammet mitt, og det samme når det gjelder skifter og bygdebøker. Holder for meg det.

De scannede kirkebøkene og skiftematerialet forsvinner da vel ikke? Det er vel kun de søkbare databasene som flyttes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De scannede kirkebøkene og skiftematerialet forsvinner da vel ikke? Det er vel kun de søkbare databasene som flyttes?

 

Ja det er kun de søkbare dataene som forsvinner. Dvs. dataene går ikke tapt på noen måte. Vi flytter alle data over til de nye søkesidene. Det er kun programvaren for å finne fram til kildene, søke i dem og vise dem som forsvinner. Så lenker til skannede kirkebøker og skannede skifteprotokoller mm blir stående. Det samme blir de digitale bøkene, nettutstillinger, avskrifter fra tingbøker, dombøker mm. Etterhvert skal absolutt alt finne sin nye plass på de nye nettsidene, men enn så lenge er det kun snakk om de søkbare dataene.

 

Skannede kirkebøker, skifteprotokoller, tingslysingsdokumenter mm har permanente lenker og skal i prinsippet ikke endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med FT 1801? Når får vi tilgang til den?

 

 

Og de 616 skannede bøkene i Bokhylla http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe Er de flyttet over, eller når kommer de i nye DA? ... Ser nå at Bokhylla ikke blir berørt i denne omgang. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Omlegging/Endringsplanene

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tidlegare lese at bokhylla skal overleve 1/1 2014, det er berre søkemotoren som skal ned. Elles las eg nettopp i ein annan tråd at Kulturministeren skal ha opplyst i epost at det Oldervollske Digitalarkivet vert liggjande til alle data er overført til det nye systemet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med FT 1801? Når får vi tilgang til den?

 

 

Og de 616 skannede bøkene i Bokhylla http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe Er de flyttet over, eller når kommer de i nye DA? ... Ser nå at Bokhylla ikke blir berørt i denne omgang. http://www.arkivverk...Endringsplanene

 

Om 1801-tellingen har jeg svart her http://forum.arkivverket.no/topic/188488-folketellingene/#entry1597976

 

Bokhylla er ikke berørt i denne omgang. Men alt skal på sikt flyttes til nye nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, dersom ein går inn på avansert personsøk får ein ikkje valt folketeljingar for eit bestemt år eller ein bestemt type kyrkjebøker. Ein må då gå inn på framsida til Digitalarkivet eller i gamle debattar og leite etter direktelenker. Dette burde vere unødvendig. Heller ikkje avansert eigedomssøk har mogelegheit til kjeldeavgrensing, og ein får opp eigedommar frå 1801, 1865, 1900, 1910 osv. hulter til bulter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, dersom ein går inn på avansert personsøk får ein ikkje valt folketeljingar for eit bestemt år eller ein bestemt type kyrkjebøker. Ein må då gå inn på framsida til Digitalarkivet eller i gamle debattar og leite etter direktelenker. Dette burde vere unødvendig. Heller ikkje avansert eigedomssøk har mogelegheit til kjeldeavgrensing, og ein får opp eigedommar frå 1801, 1865, 1900, 1910 osv. hulter til bulter.

 

I det avanserte personsøket kan du avgrense til folketellinger og velge sortering ettter hendelsesdato. Det er det beste jeg kan tilby deg pr idag. Vi har absolutt forbedringspotensiale i det avanserte søket både for person og eiendom og dette har jeg meldt inn, så får vi se hva vi får til i løpet av 2014. Det blir et spennende og arbeidssomt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.