Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var stadsmusikus, organist Hans Peter Andersen (f. ca. 1812, d. Moss 1856)?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut hvem som var stadsmusikus, organist Hans Peter Andersens foreldre. Det jeg vet er følgende: Født ca. 1812, i og med han var 44 år gammel da han døde i Moss i 17 mars 1856. Han giftet seg i Halden 27 april 1832 med Karen Marie Svendsdatter, f. Halden 15 august 1807, d. Moss 9 juni 1884. De hadde mange barn - de første født i Halden, de senere i Moss. Så familien flyttet fra Halden til Moss på et tidspunkt.

Hans Peter og Karen Marie giftet seg på dåpsdagen til deres sønn Christian Marinius. Det måtte de vel for å få litt orden på familieforholdene! Det var nemlig ikke første gang de fikk et "uekte" barn. De hadde også sønnen Peter Severin, født Halden 16 desember 1829 og døpt der 25 januar 1830. Barnefaren står da oppført som hoboist Hans Peter Andersen. Dersom aldersbeskrivelsen over korrekt, dvs. født ca. 1812, var han tidlig ute med å fly med damene! Far som 17 åring? Det er vel nærliggende å tro at vi ikke helt kan feste lit til at han var 44 år ved sin bortgang i 1856.

Men hvor kom han fra og hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Berit.

Jeg ser jo nå at det står ved vielsen at Hans Peter Andersen var konfirmert i Fredrikstad. Der fremgår også at han ble døpt i Fredrikshald (tyder jeg det rett) 23 oktober 1812. Jeg bare raskt forsøkte å finne dåpen hans der, men så den ikke, men kan hende "raste" jeg for raskt igjennom. Faren var tambour Hans Andersen og hustru Anne Marie Pedersdatter. Ser av folketellingen i Halden for 1801 at her finnes flere kandidater som kan være de rette personene. Skal studere dette nærmere. Hvis dette virkelig er den Hans Peter Andersen jeg søker, så ble han altså første gang far i en alder av 17 år!

 

Så en helt annen ting. Håper du fortsatt kan gi meg noen opplysninger om Kruse forfedrene jeg var interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme foreldre?

Sergeant Hans Andersen Frogner og hustru Anna Maria Pedersdatter døper en datter Anna Kjerstina 6. januar 1806 i Fredrikstad:

 

Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 3 (1805-1816), Fødte og døpte 1806, side 106-107.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7449&idx_id=7449&uid=ny&idx_side=-25

(nederst h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en enkemann Hans Andersen Frogner som gifter seg om igjen i Brevik 19. april 1814:

http://home.no/frankjohannessen/Brevik%20Viede%201764-1814.html

(fjerde nederst)

 

Telemark fylke, Brevik, Ministerialbok nr. 3 (1764-1814), Ekteviede 1814, side 96.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7865&idx_id=7865&uid=ny&idx_side=-79

(nr. 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Anne Lise for dine bidrag. Dette er ikke enkelt. En ting er sikkert: faren til stadsmusikus Hans Peter Andersen (f.1812, d. 1856) var tamboeren (som vel betyr at han var trommeslageren i regimentet) Hans Andersen, og moren var Anne Marie Pedersdatter. Jeg tror neppe den skredderen du har funnet ved samme navn i Fredrikstad har noe med "min" Hans Andersen å gjøre. Og videre: om den sersjanten ved navn Hans Andersen Frogner som blir far til et pikebarn i Fredrikstad i 1806, er rett mann er det foreløpig for tidlig å uttale seg noe sikkert om, men en mulighet kan det være.

 

Til deg Berit vil jeg bare fortelle at jeg i dag har sendt deg en særskilt mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mandtallet for Moss By 1841-1844 finnes familien boende i Kirkegaden 278. Der fremkommer flg:

 

Hans Peter Andersen, organist, kom til Moss fra Fredrikshald.

Karen Marie !! (Karen Marie Svensdatter )

sønn Peter Severin Hansen 11 år

datter Josephine Hansd. 7 1/2 år

datter Sofie marie Hansd. 5 år

sønn Ferdinand Hansen 3 1/2 år

sønn Albert Emil Hansen 1 1/2 år

sønn Carl Hansen 1/4 år (Carl August f 12/1-1842 Moss)

Anne Marie, organistens moder 49 år.

 

Notatene om alder osv er fra 1840 etter hva jeg kan se.

 

I et hefte som heter Familier i Moss 1829-1844 er også familien nevnt, men da kun med barna Carl August og Hans Oscar. De to barnas f.datoer er også skrevet. Carl August sin fremkommer jo over. Hans Oscar sin f.dato er i Moss 20/10-1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drypper det inn verdifulle opplysninger! Så mange takk! Ser at organisten Hans Peter Andersen hadde sin mor boende hos seg i Moss - hun som het Anne Marie Pedersdatter. Hun var 49 år i 1840, ergo født ca. 1791. Det betyr at skredderen Hans Andersen i Fredrikstad var et blindspor siden hans Anne Marie Pedersdatter var 32 år i 1801, dvs. f.ca. 1769. Likeledes kan vi glemme sersjanten i Telemark, Hans Andersen Frogner, hvis kone også het Anne Marie Pedersdatter, siden denne døde og sersjanten fant seg en ny hustru i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt i Mossebøker, men finner ikke noe særlig om han der. Det eneste er at han tydeligvis bodd og/eller eid et hus i Klostergaten i Moss, men det er også det eneste som fremkommer . Ikke noe mer informasjon.

 

Men om du sliter med å finne hans far . Hans Peter Andersen, da streifer det meg en tanke om at han kan være Svensk. Det er et veldig vanlig navn i Sverige, og Halden - Sverige er jo ihvertfall ikke langt. Kan titte litt etter det i morgen om du synes det kunne være aktuellt å kaste øyne over til Sverige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast er det nok for lite info til å kunne finne en evt kandidat i Sverige.

 

Men når jeg leser alle innleggene og alle linkene så virker det jo som han skal være født i Fr.hald i 1812 og ser at datoen 23 oktober er mulig f.dato. Når jeg ser på scannede kirkebøker så ser jeg dåpsinnførsler for Fr. hald til ca juni for 1912 og ikke noe etter det. Derimot finner jeg jo at det er avfotografert vaksinerte barn 1812-1815 for Fr.Hald, har du sett etter der ? http://www.disnorge.no/genress/ut.php?id=148628 Jeg har ikke fått sett gjennom sidene enda. Legger ut lenken i tilfelle noen flere vil se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter at jeg hadde sendt mitt innlegg sent i går kveld slo det meg at Hans Peter Andersen neppe var født i Sverige all den tid dåpen hans er oppgitt å ha funnet sted i Halden (23 oktober 1812). Med denne opplysningen som utgangspunkt trodde jeg det skulle være enkelt å finne dåpen, men likt med deg fant jeg ut at dette tidsrommet mangler i kirkebøkene. Jeg skal derimot gå igjennom listene over de vaksinerte for å se om jeg finner fyren der, så takk for den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det med Sverige var nok mest ment som et skudd i blinde, i og med at du så langt ikke hadde funnet han. Grensenært som Halden er.

 

Jeg fikk en pangstart i dag og dermed fikk jeg ikke sett gjennom vaksinasjonslistene som jeg lenket til. Jeg har sett gjennom dem nå, og det har vel kanskje du og ? Jeg fant han ikk der - desverre.

 

En annen tanke, jeg kan godt huske for mange år siden så var det et par , tre private som fotograferte eller registrerte diverse kirkebøker for Halden. De var tilgjengelige herfra http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100543 Fortsatt ligger det noen der, bl.a den jeg lenket til. Men om du blar lenger ned på siden så kommer du til en kar til som har noe liggende der. Jeg mener at han i sin tid hadde fler ting liggende der, om ikke jeg husker feil. Kan noe ha blitt tatt vekk ettehvert som det har blitt tilgjengelig scannet via digitalarkivet. Men, hva med å ta kontakt med en av disse to privatpersonene ? De har tydeligvis lokalkunnskapen.

 

En annen ting. Jeg vet at på Halden bibliotek har en aktiv slektsforskergruppe. Det går jo sikkert an å komme i kontakt med dem og spørre der.

 

Jeg ser det står at han er født i Fredrikshald - men allikevel, det er kanskje forsøket verdt å undersøke sognene rundt Halden, som Idd, Berg osv ? Sånn bar for å ha gjort det. Men, du har kanskje gjort det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.