Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Svart i Bergen.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei jeg har en slekt som heter Svart (Suarts, Svars, Svart, Svarte, Swart etc.) fra Bergen og lurte da på om noen kjenner til denne slekten, opphav og etterkommere..

 

Det jeg kjenner til om slekten er dette:

 

1. Jan Jensen (Jansen) Svart (d. 1720), gift med Alheit Hansdatter (d. 1722). Ifølge koppskatten for Bergen 1683, var de gift og bosatt i Rode 7. Senere er de nevnt i en tinglysnig fra 1688: http://www.arkivverk....jpg&siz=bigger Antakelig er han samme som er nevnt boende i Rode 11 (Mantall 1710, 1714, 1715, 1720), drev lidet brug og bondehandel. Hans enke nevnes der i 1721 og 20 August finner jeg en Johan Svart som er begravet 20 August 1720 og Alheit er begravet 26 Mars 1722, begge i Domkirken. Jan nevnes i 1714 som verge for Jan Sifkes datters morsarv. Det er mulig at de tidligere har vært bosatt i Sunnhordaland iallfall kan "sønnen» slakter Oluf Jansen Svart (d. 1721) sitt fødested ifølge borgerbrevet tyde på det. Fra skiftet til Alheit: http://forum.arkivve...-i-bergen-1722/ får vi vite at hun døde 19 Mars 1722 i huset til sin svigersønn Niels Jenssøn Commendeur, hun lot kort tid før sin død bortføre sine eiendeler til ham. Den sl. kone efterlatt tvende døttre, hvoraf den ene er en enke og begge myndige. ..... den ene datteren Karen sl. (visiter) Nicolai Herlofsen.... Niels Jensen var ved skiftet på reise til Grønland. Det ble begjært skiftemål mellom døtrene Karen og Johanne Jansdatter Svart 10 April........ Hus og grunn ble solgt til Niels Jenssøn for 150 rd... Et fiskevær Wallestrand kaldet beliggende ved Mosterhavn 7 mil syden for Bergen 12 rdr. Indtægt? 193 rd. 12 p. Forlik mellom døtrene 14 April 1722. Indt. 218-5-7. Udg. 93 rd. 15 p. Til hver datter 62-5-4. Slut 14 Oct. 1722.

 

2a. Oluf "Ole" Jansen Svart (d. 1721), fikk borgerskap som slakter 16 Desember 1695. Nevnt som slakter ved Krigsstyrmanntallet for Bergen i 1713 og 1715.

 

2b. Johanne Jansdatter Svart. Gift før 1703 med Niels Jensen Aars, Strandsidder og husmann på Store Sandvigen, senere styrmann og commendeur, bosatt i rode 6, senere rode 9. I 1736 blir Johanne nevnt som enke i et skifte? sammen med sønnen Jens.

 

2c. Karen Jansdatter Svart (d. 1759). Gift før 1716 med visiter Niclas Herlofsson (Halvorsen?).

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slekt Sort i Bergen. Jeg har notert den fra Elert Dirichsen Sort død 1751, gift 1 med Anne Jansdatter død 1743 . De hadde 11 barn født i Bergen døpt i Nykirken. To av de hadde faddere med etternavn Comendeur. Han ble annen gang gift 2/6-1744 med Kiøniche Ludolpsdatter Witthe. De fikk 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slekt Sort i Bergen. Jeg har notert den fra Elert Dirichsen Sort død 1751, gift 1 med Anne Jansdatter død 1743 . De hadde 11 barn født i Bergen døpt i Nykirken. To av de hadde faddere med etternavn Comendeur. Han ble annen gang gift 2/6-1744 med Kiøniche Ludolpsdatter Witthe. De fikk 4 barn.

 

Takker for den opplysningen, mulig Sort også er en variant av samme slektsnavn? Comendeur trodde jeg kunne være det samme som kommandør altså yrke? Men jeg ser at Ole Comendeur blir omtalt som kun det i flere dåper, så mulig det er et slektsnavn? Uansett interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2c. Karen Jansdatter Svart (d. 1759). Gift før 1716 med visiter Niclas Herlofsson (Halvorsen?).

 

Niclas Herlovsen og Karen Jansdatter Svart hadde tre barn til dåp i Korskirken, Bergen:

 

Hans, døpt 24. mai 1716. Faddere:

  • Kristina Adelus von Wida
  • Margrethe Gewers
  • Johan Gewerdt
  • Peder Frantzøn
  • Rasmus Hanssøn

Maria Steengaard, døpt 17. Okt. 1717. Faddere:

  • Rasmus Henrichssøns kone Anna Olsdatter
  • Johan Erpekams kone Æl d’Lange
  • Kirsten Jensdatter
  • Christian Justisøn
  • Niels Hofmand

Nicolai, døpt 7. feb. 1719. Faddere:

  • Christian Favers kone Boel Ibesdatter
  • Eric Halversens kone Dorthe Hansdatter
  • Petter Mohl
  • Peter Kraager
  • Jan Erpekam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret hadde også datteren Sitzele, døpt 22. jan 1715. Faddere:

  • Jan Gewertis kone Berthe Cathrina Sprang
  • Lisbeth Olsdatter
  • Margaretha Wönsch
  • Henric van d`Wida
  • Berent Andreas Danielssøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret hadde også datteren Sitzele, døpt 22. jan 1715. Faddere:

  • Jan Gewertis kone Berthe Cathrina Sprang
  • Lisbeth Olsdatter
  • Margaretha Wönsch
  • Henric van d`Wida
  • Berent Andreas Danielssøn

 

Takker så mye Grete ;) Jeg har også funnet noen skifter etter Nicolai Herlofsen:

 

http://da2.uib.no/cg...=1349&storleik=

1721: 10 November Skifte satt etter Nicolay Herlefen, død på reise fra Ostindien. Enke Karen Jonsdatter Svart, fælles børn: 1. Herlof, 8. 2. Hans, 5. 3. Nicolai, 3. 4. Zidsele, 7. 5. Marie, 4, intet -Hans Tancke formynder.

 

http://da2.uib.no/cg...=1975&storleik=

1722: Nicolai Herlefsen, 10 dec 1721 .... 5 dec 1721. Død på reisen fra Ostindien (med Kaptein N. Hofman) Enke Karen Jansdtr Svart, Laugv. Johan Henning, fælles 5 børn Herlef 8 aar, Hans 5 aar, Nicolaÿ 3 aar, Zidselle 7, Marie Stengaard 4 aar, Form. Hans Dam, i hans forfald Ammeling Hansen. Løsøre 10 rd. 1 p. Huus ud. gr. bestaaende ved Jan i Møllen 50 rd. den sl. med specification af hved godz som findes i min kiste -desforuden hos Botte.... og hos Hans Kyper dat. 24 April 1721, kisten beror hos Johan v. d. Lippe, det øvrige i Kiøbenhafn paa det ostindiske compagnis hus- 16 Jan 1722 Udg. Gertrud Lausen(?) laan 10 rd. Johan Geverss grundleje 4 rd. 4 p. (N. H. var Under= bottelier pah reisen og besørget comissioner bla. for v. d. Lippe) Opgjør 21 Aug 1722. Form. Hans Tancke, 21 Sept 1722. Mellem regnsk. med v. d. Lippe (Christen Hansen var styrmand med samme skib, som reiste ud i 1719) Indt. 715-3-3 Udg. 746-5-4 slut 8 Oct 1722.

 

Da har jeg altså en sønn til: Herlof, født ca 1714 (Men finner ikke hans dåp).

Synes også fadderlistene er ganske interessante ;)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg altså en sønn til: Herlof, født ca 1714 (Men finner ikke hans dåp).

Synes også fadderlistene er ganske interessante ;)

 

Herlof må være døpt et annet sted. Det bør også ha vært en datter Alheit e.l. - oppkalt etter mormor - som i så fall døde før faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Steengaard, døpt 17. Okt. 1717. Faddere:

  • Rasmus Henrichssøns kone Anna Olsdatter
  • Johan Erpekams kone Æl d’Lange
  • Kirsten Jensdatter
  • Christian Justisøn
  • Niels Hofmand

 

Maria Steengaard Nicolaisdatter må være oppkalt etter Niels Steengaard og Alchie Meyers datter Marie.

Hun er nevnt i skiftet etter faren i 1706. I 1715 skiftes det etter henne og mannen Jens Gulbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Svart (f. 1719) g. Niels Jensen Aars (d. før 1736?)

-Har ikke funnet begravelse på noen av disse og vet lite om Niels sin herkomst/alder..

De hadde disse barna:

 

a. Jens Nielssøn Aars, Døpt 7 Oktober 1703 i Nykirken.

 

b. Mette Nielsdatter, Døpt 18 November 1705 i Nykirken.

 

c. Jan Nielssøn Aars, Døpt 13 November 1707 i Nykirken.

 

c. Niels Nielssøn, Døpt 24 Mai 1712 i Nykirken.

 

d. Niels Nielssøn, Døpt 24 Mai 1712 i Nykirken.

 

d. Johannes Nielssøn, Døpt 15 April 1714 i Nykirken.

 

e. Johanne Nielsdatter, Døpt 3 Desember 1719 i Domkirken. Gift med Niels Larsen på Skudevigsvejen

(mine 5-tippoldeforeldre..)

 

f. Alheid Nielsdatter, Døpt 3 Desember 1719 i Domkirken.

 

Jeg finner også dette om slekta:

NORDHORDLAND TINGBOK nr. 40, 1736 - 1742, del A, 1736:

 

Schiøde udgivet af Margrethe Hans Daatter til sin Søn(esønn?) Jan Nielsøn Aars paa et Huus udi Lille Sandvigen. Datert Sandvigen d/en 17 Octobr/is 1732.

 

Bøxel Sæddel udgiven af Mad/a/me Karen Friman S/a/l/ig/ Told forvalter Garmans til Jan Nielsøn Commendeur paa Een grund udi Sandvigen ved Knud Thoersøns grund efter Bøxel Sæddelens videre udviis. datert Bergen d/en 25 Novembr/is 1730.

 

Bøxel Sæddel udgiven af Mad/a/me Karen Friman S/a/l/ig/ Garmans til Jan Nielsøn Aars paa Een Huuse Grund i Store Sandvigen, Hvor paa staaer Et Huus som Han sig 1732 af Christian Hansens Enche sig haver til kiøbt nest ved Ingebrecht Larsøns Enches Huus, Hvor til og er Een Liden Kaal have med Condition at Han upaamindt Hver S/anc/t Michels dag der af skal svare *Aalig (Aarlig) grundeleye 1 Rd, des foruden med De andre Sandvigens Bosiddere svare arbeyde og fløtning under Store Sandvigen, og om grunde Leyen iche udi 3 Aar blev betalt, da skal grundeleyen af bem/el/te Plads enten in duplo betales, eller denne Bøxel Sæddel være kraftis Løs. Dat/ert Bergen d/en 13 Novembr/is 1736.

 

Arfs og Gields fra gaaelse efter Niels Jensøn Aars udgiven af Enchen Johannes Svart og sønnen Jens Nielsøn Aar. Datert Sandvigen d/en 14 Novembr/is 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Maria Steengaard Nicolaisdatter må være oppkalt etter Niels Steengaard og Alchie Meyers datter Marie.

Hun er nevnt i skiftet etter faren i 1706. I 1715 skiftes det etter henne og mannen Jens Gulbech.

 

Ja, jeg har lurt litt på hvem hun kan ha vært oppkalt etter..

Og ikke minst hvorfor? Gode venner av familien eller kanskje slektninger...

Takker for gode innspill Grete ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.