Gå til innhold
Arkivverket

Fra det gamle til det nye digitalarkivet! Brukerløsninger/Forbedringer!


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Det er satt i gang underskriftsaksjon vedrørende det gamle digitalarkivet! Listen blir sendt riksarkivar Ivar Fonnes med kopi til kulturministeren i morgen, 31.12. kl 12.

 

http://www.opprop.ne...italarkivet_dga

 

Skriv under og del det med dine venner og kollegaer!

 

Ordlyd:

 

Riksarkivaren har bestemt at det gamle digitalarkivet skal stenges 1.1.2014.

Det nye digitalarkivet har ikke tilfredsstillende funksjonalitet. Det står langt tilbake i forhold til det gamle digitalarkivet når det gjelder grunnleggende funksjonalitet og brukervennlighet. Store mengder data er ennå ikke overført til det nye systemet. Vi frykter at det vil ta lang tid, kanskje år, til det nye systemet kan erstatte det gamle på en fullgod måte.

 

Vi krever derfor å få beholde det gamle digitalarkivet parallelt med det nye inntil

1) det nye DA har tilfredsstillende funksjonalitet

2) alle data er overført fra det gamle til det nye DA

3) brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet

har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker

4) brukere og bidragsytere til Digitalpensjonatet har hatt rimelig tid

til å bruke det gamle Digitalarkivet til å verifisere at data er overført

 

English:

The Archives Director General of Norway has determined that the old search entrance to the Digital archives will be closed 01/01/2014.

 

The new Digital archive search does not provide satisfactory functionality. It's far back compared to the old digital archive when it comes to basic functionality and usability. Large amounts of data have not yet been transferred to the new system. We fear that it will take a long time, even years, to the new system to replace the old in a satisfactory manner.

 

We therefore demand to keep the old digital archive in parallel with the new up

1) the new DA has satisfactory functionality

2) all data is transferred from the old to the new DA

3) users who have registered with links to data in the old digital archive

has received notice of the change and a reasonable time to update their links

4) users and contributors to Digitalpensjonatet has had a reasonable time

to use the old Digital Archives to verify that the data is transferred

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet de forskjellige temaene med reaksjoner fra publikum i et tema i forumet "Spør riksarkivaren"

 

Til riksarkivar Ivar Fonnes: Ikke steng det gamle Digitalarkivets søkesider ved nyttår:

http://forum.arkivve...r/#entry1597903

 

Håper det er OK for dere andre.

 

Siden det er riksarkivarens eget forum for overordnede arkivsaker, regner jeg med at han svarer?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-post sendt til Aftenposten:

 

Publikums tilgang til mange av Digitalarkivets kilder blir sterkt begrenset etter 31.12.2013. Mange av oss som driver med slektsgransking protesterer mot dette og trenger pressens hjelp.

 

Til riksarkivar Ivar Fonnes: Ikke steng det gamle Digitalarkivets søkesider ved nyttår

http://forum.arkivve...r/#entry1597903

 

Vennlig hilsen

 

Anne-Lise Hansen

Oslo

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er satt i gang underskriftsaksjon vedrørende det gamle digitalarkivet! Listen blir sendt riksarkivar Ivar Fonnes med kopi til kulturministeren i morgen, 31.12. kl 12.

 

http://www.opprop.ne...italarkivet_dga

 

Skriv under og del det med dine venner og kollegaer!

 

Ordlyd:

 

Riksarkivaren har bestemt at det gamle digitalarkivet skal stenges 1.1.2014.

Det nye digitalarkivet har ikke tilfredsstillende funksjonalitet. Det står langt tilbake i forhold til det gamle digitalarkivet når det gjelder grunnleggende funksjonalitet og brukervennlighet. Store mengder data er ennå ikke overført til det nye systemet. Vi frykter at det vil ta lang tid, kanskje år, til det nye systemet kan erstatte det gamle på en fullgod måte.

 

Vi krever derfor å få beholde det gamle digitalarkivet parallelt med det nye inntil

1) det nye DA har tilfredsstillende funksjonalitet

2) alle data er overført fra det gamle til det nye DA

3) brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet

har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker

4) brukere og bidragsytere til Digitalpensjonatet har hatt rimelig tid

til å bruke det gamle Digitalarkivet til å verifisere at data er overført

 

English:

The Archives Director General of Norway has determined that the old search entrance to the Digital archives will be closed 01/01/2014.

 

The new Digital archive search does not provide satisfactory functionality. It's far back compared to the old digital archive when it comes to basic functionality and usability. Large amounts of data have not yet been transferred to the new system. We fear that it will take a long time, even years, to the new system to replace the old in a satisfactory manner.

 

We therefore demand to keep the old digital archive in parallel with the new up

1) the new DA has satisfactory functionality

2) all data is transferred from the old to the new DA

3) users who have registered with links to data in the old digital archive

has received notice of the change and a reasonable time to update their links

4) users and contributors to Digitalpensjonatet has had a reasonable time

to use the old Digital Archives to verify that the data is transferred

 

Det er dette tråden handler om, så jeg legger innlegget sist igjen.

Skriv under på oppropet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av e-postadresse forhindrer man misbruk til en viss grad (selv om du i prinsippet kan skrive hvilken som helst adresse). Skulle det være spørsmål senere kan man spore legitime underskrifter, og eventuelt avdekke misbruk; falske underskrifter. Den vil uansett ikke vises for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat svar på en mail til Kulturdepartementet : "det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet fortsatt vil være operativ inntil alle data er tilgjengelige i ny versjon." :D

 

Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med "den nåværende versjon av Digitalarkivet" ?

Sorry, men jeg er alltid skeptisk til det politikere sier.

Burde det ikke stått litt tydeligere: "den gamle" og ikke nåværende. Vi får se og håpe på det beste, og at jeg denne gangen tar feil ang. politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter!

 

Jeg rakk akkurat å legge ut min avskrift av 1701 manntallet på avfotograferte slektshistriske kilder, manntallet fra 1664 var klart for utlegging. Kanskje legger jeg det også ut som en backup-løsning. Jeg lagde disse tingene for at det skal brukes.

 

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at Riksarkivet tar kontakt med Norsk Slektshistorisk Forening i forbindelse med omleggingen til det nye systemet. All den tid vi organiserer mange av slektsforskerne her inne, kan vi komme med gode råd og forslag til hvordan systemet bør fungere mest optimalt for brukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den evige optimist jeg er (samt "gammel" lokalpolitiker), så velger jeg å tolke "politikersvaret" sånn: den nåværende versjonen HAR den "gamle" inkludert.

Så jeg satser på at dettane gikk bra, jeg!!!

Godt nytt år,

hilsen Astrid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig nyhet, men jeg synes det fortsatt er viktig å vise engasjement for saken ;)

Jeg håper at dette kan føre til litt bedre prosesser i forkant av store endringer, slik at både NSF, DIS, NLI og andre organisasjoner kan bli tatt med i prosessen. At et nytt system skulle ta over var vel kjent for de fleste, men at informasjon kunne bli utilgjengelig i lang tid og det gamle erstattes før det nye var klart, var vel ikke noe alle kjente til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D :D Vi har 465 underskrifter nå kl 14.22.

 

Skal vi avslutte underskriftsaksjonen i morgen kl 12? Og så sende listene til Fonnes og Vidvei.... :P :P

 

Skal jeg underrette BT om at vi har fått stoppet stengingen inntil alle data er tilgjengelige i nytt søkesystem? :ph34r: :ph34r:

 

Jeg fikk akkurat svar på en mail til Kulturdepartementet : "det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet fortsatt vil være operativ inntil alle data er tilgjengelige i ny versjon." :D

 

Godt nytt år!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært fint å få det direkte fra riksarkivaren, så kanskje en telefon til ham er lurt? http://www.1881.no/offentlig-forvaltning-statlige-etater/offentlig-forvaltning-statlige-etater-oslo/offentlig-forvaltning-statlige-etater-kringsjaa/riksarkivet_100480247S1/

(Vi som driver med dette, liker jo å sjekke kildene selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært fint å få det direkte fra riksarkivaren, så kanskje en telefon til ham er lurt? http://www.1881.no/o...et_100480247S1/

(Vi som driver med dette, liker jo å sjekke kildene selv...)

 

Jeg har sendt en direkte melding til Yngve. Han pleier å svare raskt. Antar at de også må være orientert om dette er 100 % sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat følgende melding fra Kulturdepartementet:

 

Hei,

 

Jeg viser til din henvendelse til kulturministeren. Det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet fortsatt vil være operativ inntil alle data er tilgjengelige i ny versjon.

 

Mvh

Roy Kristiansen

ekspedisjonssjef KUD

 

GODT NYTTÅR!

 

Selv om nåværende like gjerne kan tydes som den nye som den gamle må det vel tydes som den gamle utifra,

siste del i setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, riksarkivaren tok i dag kontakt med Jan Oldervoll. SAB ved Nedrebø regner med at det kan dreie seg om en tre måneders tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.