Gå til innhold
Arkivverket

Fra det gamle til det nye digitalarkivet! Brukerløsninger/Forbedringer!


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Da ble det en liten julepresang på etterskudd for mange. Fantastisk at de skjønte at det går an å snu.

 

Manglende, dårligere søkemuligheter må vi nok finne oss i, men at de ikke har med alle kildene er noe annet.

 

Da er det vel en gledens dag for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D :D Vi har 465 underskrifter nå kl 14.22.

(...)

 

Bare én time senere var det blitt 539 underskrifter. :)

Ikke verst på så kort tid..!

 

STOR TAKK til Arnfrid D. Mæland for oppropet og kontakten med BT og til mange andre som har 'snakket med noen' og fått riksarkivaren til å snu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal la underskriftskampanjen gå til Arkivverket eller Deptet har informert offisielt. Inntil så er tilfelle gjelder vel det som står på Arkivverkets forside.

 

Når det gjelder involvering av organisasjoner som NSF, DIS og NLI synes jeg de har utspilt sin rolle i dette. De har visst om dette i snart en måned uten å foreta seg en døyt. (Jeg er medlem av alle sammen - der det er mulig å bli medlem.)

 

Brukerne av DA har MANGE GANGER, for minst et år siden, opplyst om manglene i det nye DA i fora der de ansvarlige for systemet har invitert brukerne om å komme med synspunkter. For å finne ut hva som må gjøres er det ikke vanskeligere enn gå gjennom disse dedikerte fora og de siste par ukers debatt, så har man en lang liste med forbedringer som kan gjøres. Dessuten kan man be brukerne om kommentarer til forbedringer man planlegger å implementere, og etter hvert som den mest kritiske funksjonaliteten er på plass kan man begynne å fokusere på brukervennlighet og effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bekreftelsen fra Jan Oldervoll i beskjeden inne på Digitalarkivet er bekreftelse god nok:

Riksarkivaren har no bestemt at det gamle digitalarkivsystemet skal kunna brukast fram til 31.3.2014. Jan Oldervoll

logo_da.jpg Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :wub:

Vi forlenger underskriftsaksjonen en uke.

 

Jeg foreslår også at noen som bruker Jans database til mer avansert slektsforskning, slik flere har nevnt i debatten, forfatter noe om manglende brukervennlighe i det nye søkesystemett, og at det kan vedlegges eller gjøres kjent for arkivverket på annen måte.

 

Geir, NB! jeg skrev dette innlegget før du hadde postet ditt.

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til din henvendelse til kulturministeren. Det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet fortsatt vil være operativ inntil alle data er tilgjengelige i ny versjon.

 

Mvh

Roy Kristiansen

ekspedisjonssjef KUD

Det er jo så absolutt gode nyheter! Jeg skal nå forsøke å være positiv, så absolutt, men jeg aner et aldri så lite men.

 

Når alle data er flyttet over til det nye systemet, så vil svært mange ha behov for å oppdatere notater og henvisninger med linker til det nye. Dersom den gamle stenges ned "samme dag" som de siste dataene er flyttet over, risikerer vi brukere å fremdeles stå med skjegget i postkassa.

 

Om jeg har 50 linker til f.eks Skifter i Bergen så vil jeg ha behov for å kontrollere den nye databasen mot den gamle. I prosessen så langt, har det allerede blitt påvist ulikheter i ymse databaser. Her må det bli rom for at det kan gå en tid fra alle data er flyttet over, til den gamle stenges ned, slik at vi som brukere har rimelig anledning til å oppdatere henvisninger samtidig som vi kontrollerer at data er korrekte, nytt ifht. gammelt. Jeg mener ikke at dette skal ta år, snarere noen få måneder.

 

Får vi denne tiden, vil vi brukere faktisk fungere som en kvalitetssikring som Arkivverkene bør benytte seg av. Det er Ole Brumm på sitt beste, ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene i oppropet er (fra innlegg #1):

 

Vi krever derfor å få beholde det gamle digitalarkivet parallelt med det nye inntil

1) det nye DA har tilfredsstillende funksjonalitet

2) alle data er overført fra det gamle til det nye DA

3) brukere som har registrert lenker til data i det gamle digitalarkivet

har fått varsel om omleggingen og rimelig tid til å oppdatere sine lenker

4) brukere og bidragsytere til Digitalpensjonatet har hatt rimelig tid

til å bruke det gamle Digitalarkivet til å verifisere at data er overført

 

Det er grunn til å minne om at det jeg oppfatter som det viktigste kravet, nr. 1, ikke nevnes av departementet i det hele tatt. Jeg ser at gamle DA skal leve omtrent i 3 mnd til, til dataene er overført. Men hva hjelper det å overføre data til et system som i flere henseende ikke er brukandes? Framdriften i utviklingen av det nye systemet til nå, i alle fall den delen som er synlig for brukerne, tyder på at det godt kan ta et år eller mer før det mest basale er på plass, og det vil vel ta flere år før det nye systemet kan måle seg med det gamle.

 

Siden kun deler av kravene er oppfylt synes jeg signeringen kan rulle en stund til.

 

Ja, vi må lage en liste med funksjonalitet som Arnfrid skriver om, men det blir over nyttår.

 

Ellers er jeg enig med Jørgen M. Steen i #31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ha skrevet under på den listen, men vil ikke risikere å blitt rapportert. Men nå ser jo alt lovende ut fremover, om det stemmer alt som har kommet frem.

 

RAPORTERT, Hva mener du med det? Vi kjemper vel om samme sak her? I såfall vil det bli ca. 600 av oss som blir raportert. Nei nå må vi stå på alle sammen. En STOR TAKK til Inivagirtakeren, sier nå jeg.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

RAPORTERT, Hva mener du med det? Vi kjemper vel om samme sak her? I såfall vil det bli ca. 600 av oss som blir raportert. Nei nå må vi stå på alle sammen. En STOR TAKK til Inivagirtakeren, sier nå jeg.

Mvh.Mette

Det er enkelte vi overhodet ikke gidder å bry oss med !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også den gamle debatten, eller blir den bare begravet i stillhet. Det er tragisk om den blir slettet. Tenk på alt arbeidet og alle viktige opplysninger som ligger der.

 

De emnene jeg startet der har jeg, men så er det alt det som andre har gjort. Jeg var så naiv at jeg ikke skrev av alt som var av interesse i andres debatter. Trodde jo at jeg kunne gå tilbake der når jeg kom så langt i mitt eget arbeid at jeg hadde bruk for det. Drømte aldri om at det ville bli slettet da mye av det er viktige opplysninger for alle.

Jeg gremmes.

 

Men, det er flott med en liten utsettelse.Takk og gratulerer dere som fikk i gang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på en liste over manglende funksjonalitet og annet rusk i nye DA.

Første versjon av første punkt følger, flere punkt gjenstår.

 

Kommentarer mottas.

 

1. Søking på flere personer i samme handling/post

 

Anvendelse:

F.eks søking på 1) brudgom=Hans og Brud=Kari i en vielse, 2) Far= Ole og Mor=Guri i dåps/fødselslister 3) Barn = Ole og Mor=Maren i dåps/fødselslister 4) Søk på Person= Per Hansen og neste person (som ofte er kona)=Guri i folketelling og 5) to personer i samme husstand/gard/bosted i folketelling.

 

Relevant funksjonalitet i det gamle Digitalarkivet:

I folketellinger og kirkebøker kan man søke på neste person eller samme "gard"/handling. Det kan søkes etter flere personer både i Hurtigsøk og "vanlig søk". Man kan dessuten snevre inn et søkeresultat ved å søke på andre kriterier i et resultat.

 

Alternativ løsning med dagens "Nye DA":

Man kan søke på en person og deretter gå gjennom hundrevis eller tusenvis av hendelser ved først å klikke på hver enkelt av de matchende personene for å vise alle personene i handlingen. Dette er så tidkrevende at det er uaktuelt i de fleste tilfelle.

 

Prioritering:

Topp prioritet da det er umulig å drive slektsforskning uten en slik funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vere mogeleg å blande ulike personar og ulike typar felt i same handling (slik som i det gamle systemet). F. eks. søk på brud førenamn og brudgom etternamn. Eller omvendt.

 

Elles saknar eg at ein får opp lista med personar før- og etter, f. eks. i søk i emigrantar. No får ein berre opp sjølve treffet. Vidare må det vere mogeleg å bla seg framover og bakover i lista.

 

(Elles trur eg mykje av dette kjem på plass etter kvart som Digitalarkivet flyttar fokus frå å få overført kjeldene til å forbetre brukarvenlegheita.)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også den gamle debatten, eller blir den bare begravet i stillhet. Det er tragisk om den blir slettet. Tenk på alt arbeidet og alle viktige opplysninger som ligger der.

 

De emnene jeg startet der har jeg, men så er det alt det som andre har gjort. Jeg var så naiv at jeg ikke skrev av alt som var av interesse i andres debatter. Trodde jo at jeg kunne gå tilbake der når jeg kom så langt i mitt eget arbeid at jeg hadde bruk for det. Drømte aldri om at det ville bli slettet da mye av det er viktige opplysninger for alle.

Jeg gremmes.

 

Men, det er flott med en liten utsettelse.Takk og gratulerer dere som fikk i gang dette.

 

Eg tvilar på at det er mogeleg å stanse omlegginga, og når det gjeld debattane er det lenge sidan desse er overført til det nye systemet. Diverre har denne konverteringa fungert dårleg, og det manglar både lenker og bilete. Digitalarkivet har forsikra om at alle data er tekne vare på, og eg forventar at det vil verte gjort nye forsøk på å få til ei betre konvertering etter at Digitalarkivet er ferdige med "flyttesjauen".

 

Det vert nok eit større problem at alle Oldervollske lenker i gamle debattar vil slutte å fungere, og no har ein då også mista mogelegheita til å redigere dette sjølv i gamle innlegg (ei endring eg var imot). Skal ein sende epost og be ASC og dei andre moderatorane om å gå inn og rette opp tusenvis av lenker kjem dei ikkje til å få gjort anna. For framtida vert det (som nemnt i ein annan tråd tidlegare i dag) difor viktig at ein også legg inn sjølve søkeresultatet og/eller kjeldeopplysninga i sjølve teksten i innlegget, slik at ein ikkje mistar informasjon ved neste omlegging om x antal år.

 

Eg meiner at det viktigaste denne gongen var å få utsett omlegginga til alle data er overført, og at ein kan kontrollere at det nye systemet fungerer feilfritt samanlikna med paralelle søk i det gamle systemet. Ei utsetjing på tre månader er ein delvis siger, men eg er skeptisk til at alt er klart då, og trur at systema burde ha fått virka paralellt nokre månader til.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig no at vi alle mest mogeleg prøver å hjelpe oss med det nye systemet, slik at vi kan få gjort tydeleg kva det er som ikkje er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tvilar på at det er mogeleg å stanse omlegginga, og når det gjeld debattane er det lenge sidan desse er overført til det nye systemet.

 

Joda, det nyttet!

 

Jeg mottok denne gledelige meldingen fra Arnfrid Dommersnæs Mæland i ettermiddag i forbindelse med underskriftskampanjen:

 

Første runde vunnet!

2013-12-30 16:00

Vi fortsetter, og forlenger aksjonen til over nyttår, men følgende brev kom fra kulturdepartementet i ettermiddag:

"Hei, jeg viser til din henvendelse til kulturministeren. Det er avklart med Riksarkivaren at den nåværende versjonen av Digitalarkivet vil være operativ inntil alle data er til gjengelige i ny versjon.

 

Mvh

Roy Kristiansen

ekspedisjonssjef KUD

 

Godt nyttår!"

Riksantikvaren tok i dag kontakt med Jan Oldervoll, UiB, som drifter og vedlikeholder nåværende database ("det gamle digitalarkivet"), og dee er blitt enige om å forlenge lisensen til alle data altså er tilgjengelige i ny versjon.

Takk for at dere støtter underskriftskampanjen!

Godt nyttår fra Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det nyttet!

 

Jeg mottok denne gledelige meldingen fra Arnfrid Dommersnæs Mæland i ettermiddag i forbindelse med underskriftskampanjen:

 

Registrerer at Riksantikvaren har sneket seg inn igjen. Han vil tydeligvis ha et ord med i laget. Ja, ja, håper ikke det blir noe surmuling av den grunn, slik det ble av bjw, hvem nå det er, som ikke ville skrive under pga denne skrivefeilen på opprop :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avanserte personsøket fungerer dårleg. Eg ynskjer å kunne velje folketeljing for eit bestemt år, eller ein bestemt type kyrkjebøker. For å få dette til må ein inn på framsida til Digitalarkivet og leite etter direktelenker, dette burde vere unødvendig. Avansert eigedomssøk fungerer like dårleg, og ein får opp gardar frå 1801, 1865, 1900 og 1910 hulter til bulter. Det burde ha vore mogeleg å få opp ei liste over gardar i ein kommune sortert etter alfabetet. Sjå elles denne tråden.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper "Jan sin kalender" overlever!

Eg vil dessutan nytte høve til å takke Jan Oldervoll for innsatsen han har gjort for oss gjennom Digitalarkivet. Så vidt eg kan forstå, er Noreg langt framom nabolanda på dette feltet. Eg trur eg begynte å bruke denne nettstaden hausten 2000. Arbeidet han har gjort for å gjere arkivdata tilgjengelege har heile tida vore til uvurderleg hjelp for meg, og sikkert for mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under nettutstillinga frå tiårsjubileet til Digitalarkivet finn ein artikkelen "Digitalarkivet - eit resultat av lukke eller forstand?" av Jan Oldervoll. Ut frå det som står der vert det klårt at det neppe hadde funnest noko Digitalarkiv utan Oldervoll. Men det er også mange andre som har æra for at Digitalarkivet er blitt slik det er, m.a. Yngve Nedrebø og Anette Skogseth Clausen. Sender ei stor takk til både desse og alle andre som jobbar - eller har jobba med Digitalarkivet, inkludert alle bidragsytarane i Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, riksarkivaren tok i dag kontakt med Jan Oldervoll. SAB ved Nedrebø regner med at det kan dreie seg om en tre måneders tid :-)

Synes det har dukket opp mye uklart rundt denne prosessen i det siste:

- Er det Oldervoll som sitter på lisensen på det gamle DA?

- Trodde Oldervoll utviklet softwaren som ansatt i RA-systemet

- Hvor mye har en Oldervoll-lisens kostet pr. år?

- Hvilke andre særavtaler av software som ansatte har utviklet kan vi møte problemer med i fremtiden?

 

Og et siste spørsmål i denne omgang.

- Kommer det til å falle ut lik av skapet fra den siste DA-versjonen?

 

Hmm, er det virkelig et internt, økonomisk opplegg som er bakgrunnen for de siste ukers uklarhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at programmeringen til de nye versjonene i DA er blitt satt ut, og da mulig til India.

 

Det kan bl.a. være årsakenen til at DA har ISO-standard på datoene. Atså at det i bestillingen overfor programmererne var glemt å be om norsk datostandard.

 

Hvis programmeringen er satt ut, ser jeg ikke særlig lyst på forbedringer, ettersom det da må sendes etterbestillinger som både er dyre og byråkratiske. Så fleksibeliteten fra Jan Oldervolls tid er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.