Gå til innhold
Arkivverket

Fra det gamle til det nye digitalarkivet! Brukerløsninger/Forbedringer!


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Spørsmålet er hvordan et slikt søkeskjema skal se ut hvis man samtidig skal kunne søke på flere felt samtidig. Hvis man skal ha en nedtrekksmeny (rullgardin eller hva det nå enn heter) for hvert felt det kan søkes i blir det et meget komplisert søkeskjema.

 

Jeg har i #59 over argumentert for at man i stedet kan legge litt arbeid i noen banalt enkle bruksanvisninger for å lære folk å bruke stjerner. Da har man i alle fall dekt opp "begynner på" og "inneholder" funksjonaliteten i nedtrekksmenyene i det gamle DA (unntatt "Vis" funksjonalitet).

 

Finnes det andre løsninger?

 

Det er selvfølgelig også mulig å lage selvforklarende brukergrensesnitt for å dekke også mer avansert funksjonalitet (det er vel ganske aktuelt for "eller" funksjonaliteten i den vertikale streken "|") men da må man nok over til noe som ligner flerstegs-metoden i gamle DA. Denne brukes i gamle DA for å snevre inn søk, men kan også lages slik at et steg kan utvide et søk, dvs "eller" (unioun) funksjonalitet.

 

Vel jeg mener nå at når man må lese en bruksanvisning for å kunne søke er lite tilfredstillende for nye brukere..

Jeg synes den selvforklarende modellen til gamle DA bør være modell for et avansert søk skjema..

Ser ikke helt hvorfor dette skjemaet må være så veldig mye mer avansert enn det gamle, der er det jo også nedtrekksmenyer o.a.

så det problemet klarer ikke jeg å se.. At man ikke kan fylle ut alle søkekriteriene ved første søk, men snevre det inn slik som det gamle gjør vel heller ikke et slkt skjema så spesielt komplisert?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg benytter analysefunksjonen blant annet til å finne år hvor spesielt mange døde av en spesiell sykdom, for å kunne se utviklingen i antall fødte kontra antall døde pr år osv. Det viser seg også at noen år har relativt mange selvmord.Dette mener jeg er nyttige opplysninger for forståelsen av samfunnet og bygda i en gitt periode.

 

 

Hvis man fikk på plass "Vis" funksjonalitet fra det gamle DA med opplisting av distinkte verdier og antall forekomster ville vel dette dekke de anvendelsene du nevner, uten at man trenger å dra inn hele analysemaskineriet. Og "Vis" funksjonaliteten har også annen viktig anvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål ang. søkbare kilder i DA:

 

Vil "Databasevelgeren (gamle DA)" forsvinne, og berre "Finn kilde (nye DA)" vere tilgjengelig?

 

Har ikkje sett meg så godt inn i den nye, men kan ein f.eks. søke på "fornamn som begynner på" og slike ting i den nye?

 

Hilsen Torbjørn

 

Databasevelgeren er noe som vil forsvinne ja. Det er Finn kilde som gjelder.

 

Det er lurt å sette seg inn i det nye. Vi har ikke lagt ut nye data i det gamle siden november 2011 og vi har publisert kirkeboksdata kontinuerlig i det nye siden overgangen 2011/2012. Så her kan det være mye kirkeboksdata du går glipp av!

 

I det nye trenger du ikke bestemme deg for hvilket felt du vil søke i. Du kan bruke fritekstfeltet i den blå boksen og skrive edvard grieg bergen. Da vil systemet lete etter disse søkeordene i over 20 millioner poster, og den vil lete etter dem i alle relevante personfelt (fornavn, etternavn, bosted, fødested, stilling, kilde, fødsesldato, hendelsesdato). Du får så listet alle treff der disse søkeordene forekommer, og de postene hvor det er flest treff på søkeordene, vil ligge øverst i trefflisten. Edvard Grieg er forsåvidt et enkelt navn å søke etter. Det blir verre hvis du leter etter en Kristoffer. Da må du erstatte deler av søkeordet med * så et søk etter Kristoffer vil gi flest treff på ulike stavevarianter hvis du skriver *risto*.

 

Les mer om søking under hjelpesidene våre: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegga # 70 og 71:

 

Sjølv om det ikkje finnest eit samla oversyn over norske kommunar på 1947, så finnest det faktisk likevel:

 

Bruk 'Matrikkelutkastet av 1950' i staden for. Der får du då alle matrikulerte gardsbruk/ eigedomar i samtlege kommunar pr 1950, men minus kommunane i Finnmark fylke. Bykommunar som Oslo, Bergen, Trondheim osv., er heller ikkje med i dette matrikkelutkastet.

 

http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

 

Det vil vel vera til hjelp.

Endret av Terje Hatvik - Os i Hordaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Databasevelgeren er noe som vil forsvinne ja. Det er Finn kilde som gjelder.

 

Det er lurt å sette seg inn i det nye. Vi har ikke lagt ut nye data i det gamle siden november 2011 og vi har publisert kirkeboksdata kontinuerlig i det nye siden overgangen 2011/2012. Så her kan det være mye kirkeboksdata du går glipp av!

 

I det nye trenger du ikke bestemme deg for hvilket felt du vil søke i. Du kan bruke fritekstfeltet i den blå boksen og skrive edvard grieg bergen. Da vil systemet lete etter disse søkeordene i over 20 millioner poster, og den vil lete etter dem i alle relevante personfelt (fornavn, etternavn, bosted, fødested, stilling, kilde, fødsesldato, hendelsesdato). Du får så listet alle treff der disse søkeordene forekommer, og de postene hvor det er flest treff på søkeordene, vil ligge øverst i trefflisten. Edvard Grieg er forsåvidt et enkelt navn å søke etter. Det blir verre hvis du leter etter en Kristoffer. Da må du erstatte deler av søkeordet med * så et søk etter Kristoffer vil gi flest treff på ulike stavevarianter hvis du skriver *risto*.

 

Les mer om søking under hjelpesidene våre: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp

 

Takk for svar Anette!

 

Kvifor er det ikkje mogleg å bruke "fornavn/etternavn begynner med (vis)" i det nye DA?

Kan ein bruke fleire *--* i same fritekstsøk?

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Anette!

 

Kvifor er det ikkje mogleg å bruke "fornavn/etternavn begynner med (vis)" i det nye DA?

Kan ein bruke fleire *--* i same fritekstsøk?

 

Jeg tror det er et belastningsspørsmål. Med over 20 millioner poster tror jeg systemet ville knele hvis veldig mange sender et søk av typen ol* med visning av alle navn som begynner på ol. Samtidig ville du fått en uoverkommelig lang liste å jobbe deg gjennom. Når det er sagt så har vi lyst til å få til en funksjonalitet som hjelper deg med å velge aktuelle verdier for et felt, men vi må se på hva som er mulig med søkemotoren vi har idag og med den datamodellen vi bruker.

 

Ja du kan trunkere alle søkeordene om du ønsker det. Stjerne kan du sette foran og/eller bak, men aldri inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg må ein vel ha minst to bokstavar i søkjeuttrykket, elles får ein 0 treff. (Her burde ein kanskje heller ha fått ei feilmelding?)

 

Jeg tror det er et belastningsspørsmål. Med over 20 millioner poster tror jeg systemet ville knele hvis veldig mange sender et søk av typen ol* med visning av alle navn som begynner på ol. Samtidig ville du fått en uoverkommelig lang liste å jobbe deg gjennom.

(...)

 

Dette er ikkje nødvendigvis rett, men kjem m.a. an på kor mange av dei andre felta i søkjeskjemaet ein har fylt ut.

 

Men dersom ein brukar "finn kilde" til å søkje i ei bestemt kyrkjebok skulle ikkje belastninga verte noko verre med det nye systemet enn med det gamle. Er det mogeleg å justere det slik at ein slepp å bruke noko minste antal bokstavar når ein søkjer i ei bestemt kjelde?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg eksperimenterer vidare, og prøver å søkje i ei kyrkjebok utan å ha fylt inn noko som helst. Då ser lista slik ut. Eg kunne ha tenkt meg å få lista sortert alfabetisk på f. eks. namn, fødestad eller bustad, eller etter årstal i stigande eller fallande rekkjefølgje. Er dette mogeleg?

 

Tilsvarande søk i folketeljinga for 1910 gjev 0 treff (Heldigvis?). Men også her burde det ha vore ei feilmelding.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt eksempel kommer jo innførslene løpende etter slik de er i kirkeboka, men nr. 1 først etc. Det er noe kluss med datorekkefølgen det første året, men da er det vel kanskje det i orginalen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg må ein vel ha minst to bokstavar i søkjeuttrykket, elles får ein 0 treff. (Her burde ein kanskje heller ha fått ei feilmelding?)

 

Dette er ikkje nødvendigvis rett, men kjem m.a. an på kor mange av dei andre felta i søkjeskjemaet ein har fylt ut.

 

Men dersom ein brukar "finn kilde" til å søkje i ei bestemt kyrkjebok skulle ikkje belastninga verte noko verre med det nye systemet enn med det gamle. Er det mogeleg å justere det slik at ein slepp å bruke noko minste antal bokstavar når ein søkjer i ei bestemt kjelde?

 

Jeg kan ikke si pr idag hva vi kan få til eller ikke, men jeg ser hva du skriver.

Det har ikke vært rom for å arbeide med søkeoptimalisering før nå, så vi må regelrett få litt tid på oss til å teste ut løsninger.

 

Eg eksperimenterer vidare, og prøver å søkje i ei kyrkjebok utan å ha fylt inn noko som helst. Då ser lista slik ut. Eg kunne ha tenkt meg å få lista sortert alfabetisk på f. eks. namn, fødestad eller bustad, eller etter årstal i stigande eller fallande rekkjefølgje. Er dette mogeleg?

 

Tilsvarande søk i folketeljinga for 1910 gjev 0 treff (Heldigvis?). Men også her burde det ha vore ei feilmelding.

 

Du kan fint gå inn i en folketelling uten å ha fylt ut noe i søkeskjema, men da må du velge deg en tellingsliste, mao vil det ikke gjelde for 1910-tellingen for hele landet. Ellers er jo tellingene utstyrt med husikoner som bringer deg rett inn i bla-modus: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Finn-kilde/Bla-i-en-folketelling

 

En sorterbar treffliste står også på vår ønskeliste. Vi må se hva vi kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blamenyen nederst på trefflista i #83 er det ein bug. Eg ser tre "boksar", der den fyrste går til neste side i trefflista. Dei to siste "boksane" går til siste side. Her skulle det nok ha vore symbol med piler, men desse manglar. Sjå bilete:

 

post-77-0-03762000-1388754479_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vises det ikke hos meg.. (Firefox nettleser)

 

Det vises slik 1 2 3 4 5 > >> men med litt mindre spisse piler, mer lik dette1 2 3 4 5 ) )) på én linje og ingen bokser.

 

Nå åpnet jeg samme side på iPaden med Safari nettleser og da ble det slik du beskriver, med bokser etter tallene.

 

Boksene fungerer som blataster.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettleseren Google Crome viser bokser isteden for piler.

 

IE og Opera viser piler.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anette i #81

 

Det er interessant at Oldervold klarte å få til Vis-funksjonalitet med programvare og maskiner som ble utviklet for 10-15 år siden, selv om han bare hadde halvparten så mange poster. Men, ser man nærmere etter så tilbyr ikke gamle DA Vis- funksjonalitet når det søkes i alle databaser i et søk. Det er uinteressant med Vis funksjonalitet ved søk i 20 millioner poster.

 

Hvis det er ytelsen som er problemet med "Vis" så kan man vente med å "tilby" Vis til ETTER at et søk har returnert 2-300.000 poster eller mindre, da har man vel dekt inn de største enkeltkildene (folketellinger for Oslo?). Med andre ord trenger man ikke å gi brukeren mulighet for å aktivere visning av en liste med distinkte verdier i et felt før søket har returnert mindre enn 2-300.000 poster. Da oppnår man at Vis kun brukes ved behov og at det ikke blir veldig ressurskrevende.

 

Det er mulig at 2-300.000 poster er for høyt, det er vel egentlig kun nødvendig for statistikkformål. En grense på 10-20.000 burde holde for de fleste formål, men jeg tror ingen av verdiene er et problem mht maskinytelse – det er verre med ytelsen i topplokket på den som skal bla gjennom alle verdiene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjeldekoden står det

. Hos meg vert dette til boksar i både IE8 og Opera18. Det virkar som om begge nettlesarane brukar fontar frå Windows (XP). Når eg kopierer teikna til notisblokk eller MS Works får eg boksar, medan dei vert til piler når eg kopierer teikna til Word 2007. Merkeleg.

 

Dette er vel kanskje eit teikn på at eg bør skaffe meg ein nyare PC. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#86, 87,88, 90

er standardisert HTML. Problemet ligger nok ikke i DA's kode, men i nettleserens innstillinger. Det bør finnes en innstilling for skrifttype en eller annen plass i nettleseren.

 

Pilene vises som de skal hos meg, innstillingene mine i Firefox ser slik ut:

post-4173-0-20193100-1388838083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt aspekt ved utformingen av søk vil dukke opp når man skal kunne søke på flere personer i en handling/hushold etc.

 

Det vil bli tungvint å som regel skulle fylle inn et avansert søkeskjema per person, det burde være mulig å få plass til de mest aktuelle felt i et skjema. Disse er foruten rolle, navn og bosted på hver person. Handligstidspunkt er nok et annet aktuelt felt (før/etter xxx) og muligens fødested og fødselstidspunkt.

 

Det gamle DA har en variant av dette, "Hurtigsøket". Det fungerer bra og jeg bruker det mye. Hurtigvalget kan forbedres ved å splitte opp det ene feltet i et felt pr person – behovet for "skråstreken" faller da bort. Spørsmålet blir da om man skal splitte opp fornavn, etternavn og bosted i separate felt – eller om det skal være "ord" i et felt. Det blir en balansegang, men med en bra layout burde det enkleste være separate felt.

 

Hvis man skal få til dette tror jeg det vil bli et komplekst søkeskjema hvis man skal ha separate valg for "Begynner med", "Inneholder" etc.

 

Så blir det et spørsmål om man skal begrense til to personer, eller om det skal være "ubegrenset" som i gamle DA – en følge av den generelle innsnevrings-funksjonaliteten der. Jeg tror 98% av mine søk så langt har begrenset seg til 2 personer, men det kan være at jeg har oversett muligheter – det er kanskje noen som har brukseksempler der det er ønskelig med enda flere personer (muligens barn, far og mor? eller søke etter søskenflokk i FT?).

 

Det vil være aktuelt å sette standard (default) verdier for roller for de ulike personene avhengig av kilde/listetype.

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier å bruke avansert søk, sjølv om eg berre fyller inn få opplysningar. Dette er nok ei vanesak, og ein får håpe på at utviklarane tenkjer som Ole Brumm. Altså ikkje enten eller, men både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å venne seg til noe som ikke finnes. Å måtte bruke avansert søk når man skal søke på flere personer har intet med effektiv brukergrensesnitt design å gjøre. At man en sjelden gang kan ha bruk for å søke på felt som kun finnes i avansert søk er nok riktig, men det må ikke få lov til å kludre til den vanlige løsningen.

 

Jeg håper man ikke faller for muligheten av å lage et skjema med flere søkefelt lik det som nå finnes i enkelt søk (et enkelt søk felt pr person). Enkelt søk er en alt for ullen og uforutsigbar sak til å kunne virke for flere personer.

 

Det er også et spørsmål om hvordan resultatet av et søk på flere personer skal vises. I gamle DA vises kun en av personene i resultatet, men der har man mulighet til samtidig å vise en hel hendelse/husstand - innenfor en skjerm - som man enkelt kan bla i. En mulig forbedring er å kunne vise f.eks fornavn, etternavn og bosted for alle personer det søkes på. Det blir da enklere/mer effektivt å gå gjennom søkeresultatet. Denne problemstillingen er også aktuell ved andre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re #83

Jeg ser att man får ut hele boka, fint. Om en legger en knapp med eksporter til xls så kan jeg bruke LibreOffice og søke, sortere og manipulere denne filen.

 

En litt anonym tjeneste her i Sverige er Släktdata http://www.slaktdata.org. Der har man med dugnad fått registrert en god del kirkebøker. Personer og steder er registrert med både kildetro og normerte navn. Søkesystemet er også tilpasset eksakt eller "låter som" og man kan søke på flere personer i samme handling. Data er registrert i xls/xlsx og enkeltfiler kan lastes ned. Det er lenker til de skannede kirkebøkene. Sammenligningen med Digitalarkivet halter jo litt, det er stor forskjell i størelse, men jeg har funnet personer ettewr å ha skummet gjennom data som jeg ikke har funnet med søkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re #83

Jeg ser att man får ut hele boka, fint. Om en legger en knapp med eksporter til xls så kan jeg bruke LibreOffice og søke, sortere og manipulere denne filen.

 

En litt anonym tjeneste her i Sverige er Släktdata http://www.slaktdata.org. Der har man med dugnad fått registrert en god del kirkebøker. Personer og steder er registrert med både kildetro og normerte navn. Søkesystemet er også tilpasset eksakt eller "låter som" og man kan søke på flere personer i samme handling. Data er registrert i xls/xlsx og enkeltfiler kan lastes ned. Det er lenker til de skannede kirkebøkene. Sammenligningen med Digitalarkivet halter jo litt, det er stor forskjell i størelse, men jeg har funnet personer etter å ha skummet gjennom data som jeg ikke har funnet med søkning.

 

Kan nok kommentere mye om Släktdata, mye bra og mye dårlig, men de har i alle fall fått til en ting - mye funksjonalitet og mye data på skjermen samtidig. På min skjerm spises halvparten av mange søke/resultat-sider opp av ting som har særdeles liten interesse - i øyeblikket. Men det siste er ting det bør gjøres noe med på sikt - haster ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

#86, #87, #88, #90, #91:

 

No har eg kjøpt meg ny PC med Windows 8.1, og har kopiert Calibri-fontane frå den over til font-mappa på min gamle PC. Etter dette får eg piler i både IE og i Opera. I notepad får eg også piler, medan MS Works krasjar ved forsøk på å lime pilene inn der.

 

Så problemet var verken nettlesarar eller Digitalarkivet, men ein gammal utdatert PC.

 

> >>

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.