Gå til innhold
Arkivverket

PM er uleselige, æ ø å ?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Hva kommer det av at meldinger ser slik ut: T & o s l a s h ; n s b e r g.

 

Jeg har sett orginalskriften og det skal stå Tønsberg.

Jeg har også fått andre PM med lignende feil. Det ser ut til at det alltid gjelder æ ø å . Dette skjedde ikke før, bare nå seinhøstes.

 

Jeg kopierte ordet hit, men ved forhåndsvisningen det var det blitt til Tønsberg. Jeg har derfor nå skrevet ordet med mellomrom mellom hvert tegn, og det ser ut til å virke.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm sånn er de ikke hos meg.

 

Kan det være at du leser PM når de kommer i kopi på e-post? Eller er æøå også borte i innboksen din i forumet?

E-post-meldingene vil styres av hva slags innstillinger det er på e-postene som går ut fra systemet og det vil vel også spille inn hvordan e-post-leseren din tar i mot dem. Her er jeg ikke sikker på hvor feilen ligger, det vil avhenge av om andre også får feil på disse norske bokstavene.

 

Hvis æøå ikke vises ordentlig i innboksen din i forumet, så kan det være feil hos oss, men da må det også ramme andre tekster og flere brukere. Hvis det kun er hos deg, må du se på innstillinger i nettleseren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det var nok ikke en PM, men det er et vasel ang. et tema jeg abonnere på. Faktisk så har det kommet 2 varsler, og det andre er mye verre. Der forstår jeg ingen ting.

 

Om jeg ikke husker helt feil, så tror jeg at jeg har nevnt det her en gang før, men det var ikke det samme.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varslene mottar du på e-post? I såfall skyldes nok dette at e-postene blir sendt i html-kode, dvs. som en nettside, mens din e-postleser ikke er satt opp/innstilt på å vise e-posten som annet enn ren tekst. I min e-postleser blir e-postene med varsler vist korrekt, men slår jeg av html-visningen, så er det svært uleselig.

 

Du må se om du klarer å endre innstillingene i e-postprogrammet ditt slik at det godtar html i e-poster og viser dem i html-kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det har med innstillingene i epostprogrammet du bruker. Pass på at eposten leses med tegnsettet ISO-8859-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men det har ingen ting å gjøre med min vanlige e-post.

 

Skal se om jeg klarer å beskrive det bedre.

Aller øverst på siden er det et sort felt/linjen hvor det er en tegning av: et brev (PM), en person (Varsler) og deretter mitt navn og så Logg ut.

Meldingene får jeg i "Varsler" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men det har ingen ting å gjøre med min vanlige e-post.

 

Skal se om jeg klarer å beskrive det bedre.

Aller øverst på siden er det et sort felt/linjen hvor det er en tegning av: et brev (PM), en person (Varsler) og deretter mitt navn og så Logg ut.

Meldingene får jeg i "Varsler" .

 

OK, da har jeg misforstått...

 

Da er det trolig et problem med selve forumet. Jeg har ikke krysset av for slike varsler tidligere, men jeg gjør det nå, så får jeg se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har rett, Berit. Formateringen i "Varsler" er feil. Ikke så enkelt å vise her, fordi det er ascii/html-koder som blir html her. Har tatt en skjermdump:

post-1831-0-95279200-1388514358_thumb.jpg

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ser ut til å være at forumet setter inn en ampersand

 

 

&

 

- foran disse kodene. Det blir feil.

 

Her er forskjellen:

 

 

Ønsker alle på forumet et godt nytt år! :D
Ønsker alle på forumet et godt nytt år! :D

 

ampersand gjør at tegnkoden som står etter skal leses slik det står, og ikke som html. Dette er en "bug" i forumet.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Inger Karin.

Jeg skjønner ikke noe av alt det tekniske du skriver, men det er faktisk godt å se at det ikke er jeg som er skyld i det.

Det er snilt av deg at du har gjort en innsats for å finne ut av det.

Jeg har, som du ser, ikke hørt noe mere fra Digitalarkivet.

 

Kan DA gjøre noe med dette. Jeg har alltid trodd en bug var en feil som dukker opp nå og da, men hos meg er det konstant.

 

Jeg ser nå at jeg ble ganske forvirra av svaret fra Anette S. Clausen. Det er snakk om PM og jeg mottar ikke varsler på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager du ikke får svar før nå Berit. Det har vært fridager.

 

Jeg beklager forvirringen jeg skapte.

 

Ampersanden er en del av html-koden og skal være der. Det som er feil er at teksten ikke blir vist som html. Vi har andre feil med disse varslene også, f.eks at lenkene til forumet ikke virker korrekt. Dette skal vi få fikset på nå i januar håper vi for da skal programvaren for debattene bli oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnet & i html er en sk. reservert karakter, fordi det benyttes som kode (markup).

 

http://www.w3schools...ef_entities.asp

 

Man må derfor bruke

&

for å gi synlig & i en tekst når man skriver html. Den koden skal ikke benyttes hvis man ikke skal ha en synlig &.

 

Internasjonalt språk har jo ikke vår ø. Derfor brukes ofte koden & o s l a s h ; (uten mellomrommene, dessverre virker ikke code-taggen korrekt her heller...) for å få frem en ø. Da er & med i koden. Når så & i en kode er byttet ut med & a m p ; (uten mellomrommene) så er den ikke lenger med i koden, men lager det synlige tegnet &. I html-koden i min nettleser leser jeg & a m p ; o s l a s h ; nskes i stedet for & o s l a s h ; nskes for ordet "ønskes".

Egentlig samme for meg bare det blir rettet (det er jo IPboard/Invision Power som må gjøre det, ikke Arkivverket regner jeg med), men det er en bug i koden som genererer varselet, det er en "amp;" for mye - det gir synlig & i stedet for at det inngår i koden. De har altså laget kodetegnet & til en synlig & :)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så forstår jeg ikke det tekniske, men blir veldig glad om dette blir ordnet så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.