Gå til innhold
Arkivverket
Ole Henrik Ystehede

Nils Andersen Sørby og hustru Ingeborg Olsdatter (Øverby?) gift 1746 i Rakkestad - Ingeborgs aner

Recommended Posts

Ole Henrik Ystehede

Nils Andersen og Ingeborg Olsdatter ble gift i 1746, trolovet i Rakkestad1745

: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4&idx_id=4&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010404.jpg

Er det noen som kjenner deres - og særlig Ingeborgs - aner? Hun døde 1756, 34 år gammel. Hun skal da være født 1722. Det finnes en Ingeborg datter av Ole Øverby i 1723 som er det nærmeste jeg kommer - og blir ikke klok av fadderene til Nils og Ingeborgs barn. De kommer stort sett fra Jahren og Haugsten i tillegg til Sørby.

Veldig morsomt om Ingeborgs aner kan nøstes opp.

Nils var av Sørby-slekten og jeg tror hans opphav kan være berørt i en av de mange Rakkestad-bøkene, en av dem skal ta for seg Sørby-slekten (jeg tror det er Låby-boken).

Bør også nevnes om Nils og Ingeborg: Deres sønn Anders ble født 1756, gift 1780 med Sissel fra Torp (hun døde året etter, kan hende i barselseng) og Anders ble neste gang gift med Gunbjørg Clemetsdatter på Dintorp i Eidsberg (en av hennes fire ektemenn). Disse er mine aner, og aner til mange i Rakkestad (Holter, Bye m.fl.)

Vh Ole Henrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Pedeersen

Hei Ole !

Du er nok på rett spor

Iflg FS er Ingeborg døpt 1-1-1723 faren er Ole Drerby,skal være Øverby.

Bygdebøker løser nok problemet.

Mvh Jan P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Henrik Ystehede

Takk, satser på det:-)

Hvis vi har rett Ingeborg, er farens navn Ole Øverbyskogen, ikke Øverby. Den Ole Hansen som er å finne på Øverby i 1711 er uansett for gammel. I så fall har Ingeborg en bror Ingemund født 1727, far Ole Øverbyskogen. Det kan være den samme Ingemund Olsen som senere er å finne på Haug i Degernes.

vh Ole Henrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd-Lauritz Aamodt

Du skriver at Niels og Ingeborgs sønn Anders ble født i 1756.   I flg mine opplysninger fikk de i 1756 sønnen Lars, se kirkeboka Rakkestad fødte 1756, s 15 -

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&uid=ny&idx_side=-17  

Lars ble den 17.3.1793 gift med Anne Andersdatter Grøterud, f ca 1753. Jeg vet ingen ting om hennes aner eller hvor hun kom fra, men muligens fra Grøterud gård i Eidsberg??

I 1801 bodde de på Brekke gård i Rakkestad med barna Simeanna, 8 år, og Nils, 5 år.

Da jeg ikke har noen opplysninger om Niels og Ingeborgs aner, er ditt innlegg for meg meget interessant. De er mine 4-tippoldeforeldre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
Aamodt

bør bruke sitt fulle navn som visningsnavn. :)

Ordensregler for debattene

Mvh Ann-Mary

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd-Lauritz Aamodt

Det er herved gjort.  Beklager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.