Gå til innhold
Arkivverket

Nils Andersen Sørby og hustru Ingeborg Olsdatter (Øverby?) gift 1746 i Rakkestad - Ingeborgs aner


Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Nils Andersen og Ingeborg Olsdatter ble gift i 1746, trolovet i Rakkestad1745

 

: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4&idx_id=4&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010404.jpg

 

Er det noen som kjenner deres - og særlig Ingeborgs - aner? Hun døde 1756, 34 år gammel. Hun skal da være født 1722. Det finnes en Ingeborg datter av Ole Øverby i 1723 som er det nærmeste jeg kommer - og blir ikke klok av fadderene til Nils og Ingeborgs barn. De kommer stort sett fra Jahren og Haugsten i tillegg til Sørby.

 

Veldig morsomt om Ingeborgs aner kan nøstes opp.

 

Nils var av Sørby-slekten og jeg tror hans opphav kan være berørt i en av de mange Rakkestad-bøkene, en av dem skal ta for seg Sørby-slekten (jeg tror det er Låby-boken).

 

Bør også nevnes om Nils og Ingeborg: Deres sønn Anders ble født 1756, gift 1780 med Sissel fra Torp (hun døde året etter, kan hende i barselseng) og Anders ble neste gang gift med Gunbjørg Clemetsdatter på Dintorp i Eidsberg (en av hennes fire ektemenn). Disse er mine aner, og aner til mange i Rakkestad (Holter, Bye m.fl.)

 

Vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, satser på det:-)

 

Hvis vi har rett Ingeborg, er farens navn Ole Øverbyskogen, ikke Øverby. Den Ole Hansen som er å finne på Øverby i 1711 er uansett for gammel. I så fall har Ingeborg en bror Ingemund født 1727, far Ole Øverbyskogen. Det kan være den samme Ingemund Olsen som senere er å finne på Haug i Degernes.

 

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du skriver at Niels og Ingeborgs sønn Anders ble født i 1756.   I flg mine opplysninger fikk de i 1756 sønnen Lars, se kirkeboka Rakkestad fødte 1756, s 15 -

 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&uid=ny&idx_side=-17  

 

Lars ble den 17.3.1793 gift med Anne Andersdatter Grøterud, f ca 1753. Jeg vet ingen ting om hennes aner eller hvor hun kom fra, men muligens fra Grøterud gård i Eidsberg??

I 1801 bodde de på Brekke gård i Rakkestad med barna Simeanna, 8 år, og Nils, 5 år.

 

Da jeg ikke har noen opplysninger om Niels og Ingeborgs aner, er ditt innlegg for meg meget interessant. De er mine 4-tippoldeforeldre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.