Gå til innhold
Arkivverket

PÅ VEI MOT 2014 - GODT NYTT JUBILEUMSÅR!


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

For 200 år siden var våre forfedre og formødre på vei mot 1814, men "ingen visste vægen å itte hen det bar". Den 14. januar ble Kieltraktaten undertegnet, hvor Norge kun var en brikke i det politiske spillet. Men takket være all motstand, er det vi i dag fortsatt "høster fruktene" av arbeidet som de 112 folkevalgte representantene startet på Eidsvoll den 10. april.

 

Vi tar nå de siste skritt i jubileumsåret for allmenn stemmerett og i skrivende stund forbereder vi oss på de første skritt i ytterligere et jubileumsår. Men dersom vi trår varsomt, "veit vi vægen å hen det bær".

 

Det daglige nyhetsbildet viser oss dessverre, at mange ennå slåss for å oppnå de samme demokratiske rettighetene som vi tar som gitt i vår hverdag. Det er derfor med stor respekt og takknemlighet til de som banet vei, vi vil feire Grunnloven i det store bildet.

 

Men til daglig kan vi også feire Grunnloven i alle de små bildene, hvor ett av disse til tydelighet har preget dette forumet de siste dagene. Som bruker - både profesjonelt og privat - , kan jeg "høste fruktene" av all den motstand som ledet fram til forlenget levetid for primære funksjoner og tjenester på Digitalarkivet.

 

" Vend i tide, det er ingen skam å snu!" er også et viktig demokratisk prinsipp.

 

Det er derfor med stor respekt jeg retter min takk til alle dere som i en tilsiktet fredfull høytid, har bidratt til en liten feiring i det store bildet, men en stor feiring i det lille bildet, Dere har tydeligvis vært inspirert av Gina Krogs uttalelse fra 1913: " Vi hadde aldri tvilt på at vi skulle seire."

 

 

MED ØNSKE OM ET GODT NYTT JUBILEUMSÅR - I RESPEKT OG SOLIDARITET MED DE SOM ENNÅ INTET HAR Å FEIRE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSF feirer jubileumsåret med en bok om de 112 representantene - deres aner til og med oldeforeldre, samt søsken, ektefeller og barn. Det blir en bok jeg tror det blir verdt å eie.

 

Med ønske om et godt og fredlig nytt år for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige svar og positiv respons!

 

Med vår nyvalgte stortingspresident Olaf Michael "Olemic" Thommessen som leder av Hovedkomitéen for Grunnlovsjubiléet, har jeg en god følelse for de kommende markeringer. Han tilkjennegir positive holdninger og har dessuten også en ane blant "Eidsvollsmennene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.